Gå til innhold

BMW E-30Turbo


e30 tic
 Share

Anbefalte innlegg

Lærdommen eg har tatt er å aldri kjøpe demonterte hjul, eller felger man ikke får sjekket i ballanseringsmaskin FØR handel.

Men det blir nok bra til slutt, er for tiden i en sånn farlig gi F modus, ting skal være i orden samma ka det koster, så da er det bare å gjøre det som må til og la utgiftene bli som di blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, igår kjeda jeg meg på kvelden så da var jeg så dum at jeg fant kalkulatoren og summerte sammen de jeg hadde tatt vare på i en perm som er merket BMW

Kan ikke si jeg angrer,men jeg har nok konkludert med at det ikke blir bygget flere E30'er :lol:

Gratulerer med dagen BMW Norge :applause:

8j3redx3d3vjatpbyy93.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har veteranbilen kommet seg på bukk... Begynte å demontere vipper, men di forbanna vippe arm akslingene vil jo ikke ut uten kamp, få vi di ikke ut med slag ters så ryker hele motoren ut!

ek4gtxont63fr3a3vgoo.jpg

5socyrw7xwhamjci5ysm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslingene skal IKKE måtte slås ut!

Ser mange gjør dette og da ødelegger du opplagringene til akslingene i toppen da de skaver med seg masse aluminium på vei ut da de står i spenn.

Riktig måte å gjøre dette på er å løsne alle vippene så de får maksimal slakke. Ta så av clipsene som holder de fast sideveis.

Nå er det noen vipper som ikke står i spenn og kan flyttes sideveis. Nå blir det et lite puslespill å få flest mulig vipper til å ikke stå i spenn. Noen må flyttes slik at vippene på en sylinder står på en av kamknokene.

Til slutt vil omtrent alle vippene være "fri". De siste frigjør man ved å vri motoren litt og så flytte vippene sideveis. Når alle vippene er "fri" kan vippearmsakslingene lett dyttes ut for hånd.

Ikke prøv å få begge akslene til å være "fri" samtidig - ta en side om gangen så går dette lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eksenter'ne er løse, og alle vippene er dyttet til side.

Jeg forsøkte på innsugsakslingen først, den roterer greitt men den satt seg etter å ha kommet ut et stykke. Uansett hvordan man vrir kammen vil den uansett ha mer eller mindre løft på noen cyl. Så det er helt umulig å ha alle vippene uten spenn før man begynner å trekke akslingen.

Det irriterende med å flytte vippene sideveis er jo at at vippen akkurat IKKE går klar av kammen.

Jeg har kun tatt dette av på løs topp, da kan man til en vis grad bare dytte akslingene ut.

Jeg blir å gjenge M12 i endene og prøve å terse dem ut så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslingene skal IKKE måtte slås ut!

Ser mange gjør dette og da ødelegger du opplagringene til akslingene i toppen da de skaver med seg masse aluminium på vei ut da de står i spenn.

Riktig måte å gjøre dette på er å løsne alle vippene så de får maksimal slakke. Ta så av clipsene som holder de fast sideveis.

Nå er det noen vipper som ikke står i spenn og kan flyttes sideveis. Nå blir det et lite puslespill å få flest mulig vipper til å ikke stå i spenn. Noen må flyttes slik at vippene på en sylinder står på en av kamknokene.

Til slutt vil omtrent alle vippene være "fri". De siste frigjør man ved å vri motoren litt og så flytte vippene sideveis. Når alle vippene er "fri" kan vippearmsakslingene lett dyttes ut for hånd.

Ikke prøv å få begge akslene til å være "fri" samtidig - ta en side om gangen så går dette lett!

Enig i alt dette.

Når alle vippene er "fri" kan vippearmsakslingene lett dyttes ut for hånd.

Sannhet med modifikasjon. Er knapt en håndfull topper av alle jeg har hatt fingrene mine i som dette har fungert på i praksis, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med deg Pedi, når eg monterte denne toppen låg den jo på benken, minnes akslingene gikk relativ lett inn, kan ikke si det føltes slik når di skulle ut igen igår.

Å løse topp boltene er ikke et alternativ, da må det være for at toppen evt skal av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle eksenter'ne er løse, og alle vippene er dyttet til side.

Jeg forsøkte på innsugsakslingen først, den roterer greitt men den satt seg etter å ha kommet ut et stykke. Uansett hvordan man vrir kammen vil den uansett ha mer eller mindre løft på noen cyl. Så det er helt umulig å ha alle vippene uten spenn før man begynner å trekke akslingen.

Det irriterende med å flytte vippene sideveis er jo at at vippen akkurat IKKE går klar av kammen.

Jeg har kun tatt dette av på løs topp, da kan man til en vis grad bare dytte akslingene ut.

Jeg blir å gjenge M12 i endene og prøve å terse dem ut så får vi se.

Formulerte meg litt dårlig her - man får selvfølgelig ikke frigjort alle 12 samtidig.

Hvis du tar en side (eksos/innsug) av gangen så skal det gå å få frigjort samtlige vipper på denne siden - det vet jeg da jeg har gjort det selv. For noen av sylinderne må da begge vippene stå på samme kamknoke. Det krever også litt eksperimentering med kamposisjonen for å finne den posisjonen hvor alle på samme side går klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...