Gå til innhold

BMW E-30Turbo


e30 tic
 Share

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte jo en masse deler av stian329 her på forumet. Der va det mye brukt og noe nytt. Disse vippene ble ikke produsert etter 2006 så noe va helt nytt og noe brukt. Hadde eg kjøpt disse delene nye hadde saken vært grei, men det var min risiko å bruke delene. Andre kan ikkje klandres for det mange år etter.

Ppf har Alltid levert kjapt og greitt til meg så at du har et negativt inntrykk av dem for så være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte jo en masse deler av stian329 her på forumet. Der va det mye brukt og noe nytt. Disse vippene ble ikke produsert etter 2006 så noe va helt nytt og noe brukt. Hadde eg kjøpt disse delene nye hadde saken vært grei, men det var min risiko å bruke delene. Andre kan ikkje klandres for det mange år etter.

Ppf har Alltid levert kjapt og greitt til meg så at du har et negativt inntrykk av dem for så være :)

2006 ja... Da er det vondt å klandre noen, selv om det er varen i seg selv som er dårlig eller ikke :)

PPF kan nok levere varene sine de, jeg elsker bare å sette et lite stikk i siden hver gang det er noe med de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippene var sprell nye di, men tydeligvis ifra havari partiet, men det er snart glemt.

Se på siste sidene til Stensheim her på forumet, der er det vertfall to som er veldig positive etter å ha vert der.

Rask levering og ikke noe kluss med betaling/frakt gjør at jeg har handlet litt der.

Stian Ramsey samlet jo deler i årevis før han solgte alt til meg utenom karoseeriet, så ble det sående ennå lengre før magne kjøpte det og tikk bil utav det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, leit med disse vippene dine ja, men slik er det nå i denne trimverden, er ikke garanti for noe da. jeg har vippene ppf selger nå og jeg ser ikke noen slitasje så langt, handlet disse i 2009 tror jeg. jeg personlig har ikke fått så god service hos noen andre firma enn hos ppf, og jeg selv har vært litt skeptisk til at dem har fått til så mye hester i benken sin, men etter at jeg var der selv så ser jeg hvorfor dem får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motor/bilen din virker jo til å være veldig bra all over også da. :D ingen tvil om at M20 tåler litt.. solid ladetrykk du styrer med

Jeg kjøpte også slike vipper nå :)

Jeg har kjøpt nye steg 3 fjører også, selv om det er steg 3 som sitter i så har dem endret litt på retainerene så jeg kommer til å skifte dette når toppen skal av.

Slik vi styrer på blir det som i Rallycross bransjen, om en motor til 300000.- havarer på trening etter bygging så er det lite "garanti" hos bygger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vil den ikke ha, så skal den få"...

Vet ikke jeg, men slo meg plutselig at siden det i hovedsak er 1 cyl som er vesentlig mindre løft enn de andre så blir det heller pushet litt hardere inn i denne cyl.. turboen har jo farta si og i den brøkdelen plutselig en cyl ikke tar imot like mye som de andre vil trykket bygges en bitteliten anelse høyere og derfor vil "utjevne" litt i forhold til hvis det hadde vært en sugemotor... mulig jeg er på viddene nå men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en liten oppstart på bilen igår. :twisted:

En ting jeg beit meg merke i var hvor enormt mye lettere den var å turne for hånd uten plugger. OG med nye kammen og vippene, sveiv den MYE penere, har ikke samme knuseverk lyden og den virket mye mer responsiv enn før.

Har trua :clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja igår hadde jeg bare en rask oppstart før jeg skal montere IC, radiator og resten av bilen. For å konstatere at motor var ok, og så langt hørtes det veldig bra ut

Rart når toppen sliker å være dreiebenk også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å bare skrive at nå er det sviv i haugen, så tenkte jeg å legge ut litt bilder.. det kan være noe lærerikt for andre også innimellom muligens :)

Tid for montering

Et bilde av problemet

jgq60orcfbuu0l0fqukv.jpg

Et bilde av løsningen ; nye HD vipper med nye eksentere og hele sullamitten og nye BMW aksler

5n6zmpebzd2nr6cbs4xl.jpg

1 aksling på vei inn

n8m5jibz33lp38jk0hgj.jpg

på plass :P

iffo6ujs9t39s7d94b7n.jpg

All klaring er god klaring sies det

5uqjgw6w5ylqhbypy33f.jpg

Ble litt ivrig så da ble det tatt lite bilder.. men vips så var denne reima på, sammen med nye bolter, strammer og strammefjær.

7wzqh0drnfva17cgxlnq.jpg.

Så var tiden inne for kam justering, fikk oppgitt ifra V.s motor at grunn justering for kammen var fullt løft på innsug på 110'. Det sa meg egentlig veldig lite før jeg begynte å se på det.

Første bud var å finne 110' på trigger hjulet, fikk hjelp av en på jobb til å merke ut avstanden i autocad i 1:1 med å ta utg pukt i TDC merket og en diameter på hjulet på Ø215mm.

Fikk også laget en mal på 110' slik at jeg kunne dobbeltsjekke målene mine.

Kammen har jo maks løft "en stund" så det gjelder å finne senter på løftet og justere seg frem til det blir riktig.

Etter på var det å finne fullt løft, og det innebar mye skruing på disse to skrallene :wink:

0ee65tk4z2p22b1lg9oi.jpg

uten en slik indikator klokke kommer man ingen vei.

1hk1dq59ntpnwa2w5ocn.jpg

Ser ofte folk som spør om å kjøre trim kam med std kamdrev, det kan man jo fint gjøre, bortsett fra at det fort blir veldig lite riktig som man ser på bilde under (kammen er riktig justert på bilde)

xnrm122anxab5ehy9tak.jpg

Så var det tid for nytt oljerør

us52hquata9tbyrfvv87.jpg

justert ventiler

pqtosvxpe64tpepoljkg.jpg

Slik så ene trykk røret ut innvendig, ikke engang olje film. godt tegn 8)

Stort større IC tror jeg ikke det er plass til i E30 uten at det synes

hvcdv7o2hnswe2hlcl9c.jpg

TITTEI

ndhct7h2rid12e0w5fr8.jpg

e8c8l5yzw8y2wok4eb9s.jpg

Etter litt varm kjøring har jeg konkludert med at den går MYYYYYYYYYE penere på tomgang og Cruise, uten å ha justert noe gikk den alt for magert på tomgang og var litt rar på lav belastning så en runde med logging så ble det bra. Genialt med så lettvinte sprut at selv jeg med altforavnasertmotorstyringsallergi får det til

widjp6z1mwqrowxc0wnc.jpg

Nå gjenstår det bare å finne noen som kan bremse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! :applause::applause:

Godt du har fått gang på den igjen! Når blir det ny mapping? :)

Eg vil kjøre litt med den rundt dørene først, sette bare på sperre på ladetrykket midlertidig så må eg finne noen som har tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! :applause::applause:

Godt du har fått gang på den igjen! Når blir det ny mapping? :)

Eg vil kjøre litt med den rundt dørene først, sette bare på sperre på ladetrykket midlertidig så må eg finne noen som har tid

Ok :)

Ja, det er travle tider for dem som driver med mapping. Jeg skal ha min + formula student bilen i benk før 19 juni, og Tommy skal også straffe e28'n en runde. Så er travelt hos Ben Stian vertfall. Men er jo verdt å høre med han alikevell! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...