Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg har transponder i de originale BMW-nøklene mine, men prøver å starte bilen med filte nøkler som er uoriginale, vil jo sannsyligvis startsperra slå inn, ikke sant?

Men hva skjer så? Kan jeg starte bilen etterpå med de originale nøklene, eller er motoren "sperret" og må "låses opp" på en eller annen måte av BMW-verkstedet?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har kjøpt dette:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0311308131

Her følger det med blanke nøkler som kan slipes til, men jeg er usikker på om jeg har transponder i de originale nøklene, og derfor er jeg litt redd for å prøve de tilslipte nøklene... :roll:

Skrevet

Startsperre er altid på, den blir åpnet når den har kontakt med chippen i nøkkelen.

Men har du ikke fjærnstyrt sentrallås på orginal nøkkelen? det settet er beregnet på biler uten dette. Jeg vet ikke om det er plass til å bygge inn den lille chipen som du har i org.nøkkel inn i disse.

Skrevet

Til nød må det vel være mulig å koble ut avleser ringen eller noe sånt?

Bygge chip'n inn i den?

Da mister man jo startsperra som er en stor fordel da...

Skrevet

Man MÅ vel ikke ha knappen på samme nøkkel man bruker heller?

Eller ha knapp på nøkkel i det hele tatt?

Går fint med en liten boks ved siden av f.eks :P

Så om du har en "nøkkel" med knapp, og en nøkkel til lås f.eks...

Skrevet

Det anbefales ikke å oppbevare chippen fra nøkkelen ved avleserringen, det som skjer da er at batteriet kan lade seg ut og den chippen som lå atme blir da låst.

Da må du starte bilen med reservenøkkelen for at den andre chippen skal kunne taes i bruk igjen.

Det er ikke slik at startsperra slår inn hvis du prøver å starte motoren uten chippen, det eneste som skjer er at motorstyringa ikke får det nødvendige signalet fra chippen og kutter bensintilførselen samt tenning.

Startmotoren vil gå rundt som vanlig, men motoren vil aldri starte.

Skrevet

Chippen åpner for tenning og innsprøytning. så lenge det ikke er kontakt med den er det demobelisert. på senere modeller er også selvstarter utkoblet. Batteri skal ikke lades ut da systemet ikke aktiveres før tenning slås på.

Skrevet

Av andre som har prøvd dette ved å f.eks teipe nøkkelen fast i nøkkelringen og gjemme den så har det skjedd at batteriet har ladet seg ut, vet ikke hvordan, men det har no skjedd, lest et par tilfeller med dette.

EWSII boksen er koblet til + og - permanent (men dette forklarer ikke utladningen), er kun sende/motaker boksen som får + når tenningen skrues på.

Skrevet

Mitt poenng med å spørre trådstarter om han hadde sentrallås på org. nøkkel var att han kan slippe å gjøre inngrep i systemet. det er bare å kjøpe nye tomme nøkkelkasser og flytte over elektronikk fra de gamle.

Skrevet
Av andre som har prøvd dette ved å f.eks teipe nøkkelen fast i nøkkelringen og gjemme den så har det skjedd at batteriet har ladet seg ut, vet ikke hvordan, men det har no skjedd, lest et par tilfeller med dette.

EWSII boksen er koblet til + og - permanent (men dette forklarer ikke utladningen), er kun sende/motaker boksen som får + når tenningen skrues på.

Det ser ut til å stemme att chippen hindrer elektronikken i å gå til stanby. blir liggende i ready på min e39. vifta på ac panelet og lys i gearindikator stopper ikke etter ca. tyve minutter.

Skrevet
Mitt poenng med å spørre trådstarter om han hadde sentrallås på org. nøkkel var att han kan slippe å gjøre inngrep i systemet. det er bare å kjøpe nye tomme nøkkelkasser og flytte over elektronikk fra de gamle.

Ja, slik jeg har det nå, har jeg skrudd ut selve nøkkelen fra nøkkelkassen, så jeg har originalnøklene med en kasse hengende på knippet, der åpneknappen er. Men ville jo gjerne sluppet å ha denne ekstra kassen hengende der og heller bruke de uoriginale nøklene fastmontert i nøkkelkassen, så jeg får knapp på nøkkelen jeg bruker i tenninga. Men det går altså greit å bare flytte over chipen fra originalnøklene? Det er nok av plass til en chip i de nye nøkkelkassene...

Takk for svar, folkens :clap:

Skrevet

Det ser ut til å stemme att chippen hindrer elektronikken i å gå til stanby. blir liggende i ready på min e39. vifta på ac panelet og lys i gearindikator stopper ikke etter ca. tyve minutter.

Aha, men da fikk vi bekreftet det :)

Selve chippen er relativt liten, så tror ikke det blir noe problem å flytte over til en slik boks nei.

Det som jeg ikke er helt sikker på da er at mener jeg har lest et sted at rekkevidden fra chippen til ringen ikke bør overstige 5cm, altså det skal ikke være så god rekkevidde på denne, så om denne boksen henger litt ned fra klypet så vet jeg ikke om den er inenfor da.

Kan jo selfølgelig holde boksen intill mens du vrir om, chippen trenger ikke stå i så lenge motoren har startet.

Skrevet

Ok, da prøver jeg det...

Så chipen er ikke forbundet med selve nøkkelbladet på noen måte? Det er bare å plukke den ut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...