Gå til innhold

Demontere girkasse 318is -93mod


Kobar
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal til å skifte clutch på min 318is -93mod, så har jeg støtt på ett problem jeg ikke kommer videre fra.

Det er eksosanlegget som er i veien, det viser seg at det må av helt fra grenrøra og bak, det som er problemet, er at de 4 skruene som holder eksosanlegget fast til grenrøra er så fastrustne at 2 av dem knakk (den ene var knekt fra før) og di 2 andre ble hodet rundet...

Så hva gjør jeg? det er såpass dårlig å komme til med gode låsetenger/rørtenger at det er utelukket, og det kommer ikke på tale at jeg begynner å løsne grenrøra fra blokka, for der er skruene enda mer rustne!

Så, skal jeg bare ta vinkelsliperen og kappe av eksosanlegget, og borre ut skruene, og bare kjøpe nytt hele eksosanlegget?

Hvor mye koster effektanlegg helt frem?

(det gamle eksosanlegget er bare noe jall som er blitt mekka isammen av noe kapp noen har funnet virker det som.. bråker og lekker. så er tid for nytt uansett snart)

hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor selges forskjellig effektanlegg da? helst i prisklasse under 6-7tusen! tenkte å få bilen på veien igjen denne mnd :P

men angående clutchen som røyk(derfor jeg skal av med kassa) så var det noe rart som skjedde.. bilen har "sluret" litt når jeg har vært rask på girskifte, og ved akselerasjon, men plutselig, lørdagsmorgen uten forvarsel, jeg kjørte helt fint og vanlig ut av ett kryss, så plutselig ryker clutchen! klarte jo å kjøre hjem, men måtte ta fart for å komme opp bakker, da den slurte når den fikk motstand! virka nesten som at clutchen var halveis inne! er det normalt når en clutch ryker? trodde det var bom stopp, at clutchen ikke funka i det hele tatt når den røyk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å kappe "pinnene" som eksos er festet med.., disse kan du erstatte med skruer f.eks.

Eller få skrudd inn nye pinner om du klarer å beholde gjengene hele.

Har selv kuttet eksos i to for å få det av, og det er ikke god plass under der :P Måtte til med vinkel sliper og stikk sag, osv.., jævlig dritt jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å kappe "pinnene" som eksos er festet med.., disse kan du erstatte med skruer f.eks.

Eller få skrudd inn nye pinner om du klarer å beholde gjengene hele.

Har selv kuttet eksos i to for å få det av, og det er ikke god plass under der :P Måtte til med vinkel sliper og stikk sag, osv.., jævlig dritt jobb!

kommer ikke til å få kappet "pinnene!" så ikveld ryker eksosanleggtt mitt!

koed har kun fram til kat!

#edit# tror jeg holder an me då kappe av eksosanlegget,

ingen som selger effektanlegg helt frem! hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var eksosanlegget av :D klarte faktisk å borre ut skruene etter mye og og men, og mange knekte borrer!

men, det har jo selvsagt dukket opp nytt problem som stoppet meg for denne dag! Di to øverste skruene på girkassa begge 10mm, den ene sitter som fy### og den andre snurrer(den som sitter på starteren) jeg kommer ikke til med fastnøkkel for å holde igjen på baksiden, så hvordan løser jeg dette? dersom det er mutter på den andre også (opp og til høyre fra starter sett fra hvor mellomaksling skal være) så ser jeg ingen annen løsning enn å demontere innsug på motor :cry:

kan nesten legges til i prosjekt-tråden dette her :roll:

var jo sååå mye enklere på goe gamle e30`n...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var girkassen nede! med knekt stag som girstange sitter på :evil:

trenger ny! har du? kontakt meg!

så kom jeg inn til clutch`n da... 6 av 6 skruer (umbrako) runder seg!!

Slår inn en større Torx med noen gode hammerslag, og etter 12 minutter med banning og steiking, er clutch`n ute! men den viser seg å ikke være mer enn halvslitt! er enda noen millimetere til knottene nedi dr :roll:

venter nå på deler,(bestilte fra Koed på lørdag, men tar vell fort noen dager til før pakken er framme..) så nå driver jeg og rensker for gammel tectyl, og klargjør for nytt strøk med tectyl 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si du stresser :P. slitt ut clutch ? den fungerte de kveldene jeg hadde prøveskilter på den

ja, men nå har den vært med HVITE skilter siden Juni, så den klarte ikke mer nå.. hehe

neida, den lever ikke ett så hardt liv lenger.

hva har skjedd med denne bilen høyre foran? tok av sideskjørtet på pasasjerside for første gang, og der vanket enda en uhyggelig overraskelse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...