Gå til innhold

fersk på bilstereo


Anbefalte innlegg

jaokei, så ledninger å det meste er som regel inkludert i slike pakker da? men di pakken dem hadde der var jo bare 6*9 høyalere. da må jeg ha adapter elsn for at di skal passe e36, hva er det?

hva er 1" silk dome diskant og Separat delefilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvilken pakke du kjøper..

Det du trenger/helst bør ha er jo:

- cd-spiller

- forsterker

- sub

- kabelsett

- høytalere / 6x9 (disse passer forøvring i hatthyllen på en e36 med adaptere, sjekk på bilradiospes.no :)

er mange på forumet her som vet mye mer enn meg, så folkens, hjelp en bmw-mann med å få lyd i bilen da ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har lest der, men eneste di finner fram til er hvilke høtelere han burde kjøpe.

hva er det av ledninger, adaptere og sjit jeg trenger?;p hva betyr det jeg trenger å vite av forkortelser for å skjønne meg på dette. rms? watt? hva har det å si?

trenger et intensivkurs i bilstereo rettåslett x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger:

cd spiller

forsterker gjerne en 4 kanaler,4 kanaler vil si en kanal til hver høytaler viss du feks har 4 høytalere,eller et fronsett + en sub, da brokobler man 2 av kanalene slik at da blir 1 og mer effekt til subben din.

et frontsett feks med 1 diskant og et 5,25" element da dette passer rett inn i en E36.

så må du ha 2 signal kabler, dem går fra spilleren din til forsterkeren.

så må du ha en + kabel fra batteriet til forsterkeren,en - kabel fra jord til forsterkeren, så må du ha en styrestøm kabel fra spilleren til forsterkeren, d er den som sier ifra at forsterkeren skal slå seg på når du har slått på spilleren din ;)

så må du ha høytaler kabel fra forsterkeren din til høytalerne dine fram, viss du vil ha d sånn. (høytalere framme altså)kabelsko og sikringsholder må du ha, dette her er noe som dem du kjøper av hjelper deg med. skal du kjøpe nytt så anbefaler jeg deg feks Nautiluz her på forumet eller installbay.no.

og når du ikke har peiling selv som du sier så må/bør du ha hjelp til monteringen ;)

Håper dette var litt til hjelp

PS å er d noe du lurer på så er d bare å spørre, kikk gjerne på min prosjekt tråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuuusentakk bmw520 dette hjalp meg veeldig mye! takk for tips, veldig takknemmelig! ;D

et spørsmål, hvis jeg skal ha 6*9 bake, da må jeg ha adapter, hva er det fornoe? hva er et komponentsett? og hva er den boksen som ikke ser ut som en høytaler?;p

http://installbay.no/product_info.php?c ... ts_id=1240

personelig så syns jeg du skal kutte disse 6*9 baki, pga av jeg ser ikke vitsen med å høre på lyd bak seg, men dette er nå opp til vær å en, adapter er mest brukt til orginale fester i bilene, er spesialtilpasset vær enkelt bil altså.

d fins mange typer av komponettsett, men vi kan ta d grunnleggende her, du har jo 2 veis da er diskant og mellombass, 3veis så er d diskant,mellomtone og midbass. disse kommer i en haug av forskjellige størelser, noe vi ikke begir oss innpå nå;)

den boksen du prata om vil jeg tro er delefilteret, et delefilter må brukes fordi en høytaler klarer ikke å spille i d hele hørbare registeret, altså fra 20-20000hz som er d øret vårt hører.

en sub spilles som regel mellom 20 til 60-80hz midbass spiller da fra 60 eller 80 til ca 3500hz og diskanten tar da fra 3500hz og opp til 20000hz.

dette er kun en liten pekepinne, er så forskjellig til element til element og person til person hvor man legger delinga, så ikke hekt deg opp i d jeg skrev :)

Å til slutt vil jeg anbefale deg et 2 veis frontsett med en høytaler på 5,25 tomme.

da dette går så og si rett inn i døra eller sparkeplata di, og diskanten fester du på feks dashbordet ditt. da vil du oppnå en helt grei lyd ;)

håper dette var til litt hjelp igjen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jo de orginale 4" som står i bake der, så da driter jeg bare i å kjøpe nye pga det ikke er noe vits for meg hvis jeg kjøper et frontsett og en sub?

hva eksakt er det forsterkeren gjør? er jeg helt avhengig av den for å få lyd i sub? hvis jeg kjøper et 2veis sett på 5,25 så passer jo hele greia rett inn ettersom det allerede er lage plass til diskanten øverst i døra? men på slike sett som jeg viste link til. følger kabler og det jeg som regel trenger for å få lyd i de med da ?

supertakknemmelig for svar, forrige innlegg gjorde meg klokere i stede for å forvirre, så bare kjørepå ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kabler bruker ikke å følge med nei, dem må du kjøpe seperat både fra forsterker og til delefilteret og fra delefilteret til høytalerne.

en forsterker gjør som d høres, den forsterker signalet fra spilleren, men d er en haug av kvalitet på disse. defor er prisem meget varierende også.

jeg mener du bør ha en forsterker til sub, helst til frontsett også, men subben må ha d fordi den innebygde forsterkeren i spiller vil ha store problemer med å dra en sub. en spiller vil klare et greit frontsett, men anbefaler uansett en forsterker til d også, d er der en 4 kanaler er fin. men må man spare penger eller noe i den dur, så kan man klare seg med kun forsterker til sub, men d anbefales ikke. men d er du som bestemmer d ;)

Hvor i landet holder du til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp okei. hva om jeg kjøper feks ett bassrør med innebygget forsterker da? er det bare svip eller funker det å? ser det ligger mye brukt ute på finn også. er i den pengesparegruppa jeg;p men er det dumt å kjøpe brukte elementer liksom?

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... =Minibilde

det står at den spiller mellom 80-180hz, suger ikke det kraftig da?

holder til i bodø jeg!! du da?

edit: så det var i oslo du befant deg;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp okei. hva om jeg kjøper feks ett bassrør med innebygget forsterker da? er det bare svip eller funker det å? ser det ligger mye brukt ute på finn også. er i den pengesparegruppa jeg;p men er det dumt å kjøpe brukte elementer liksom?

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... =Minibilde

det står at den spiller mellom 80-180hz, suger ikke det kraftig da?

holder til i bodø jeg!! du da?

edit: så det var i oslo du befant deg;p

du bor så langt unna ja, nei jeg bor ikke i oslo,er der mye pga av dama går skole der, er fra lesja jeg ;)

er du i spare gruppa så kjøp deg brukte komponenter i stedet for nytt, å den kassa du linka til ville jeg IKKE brukt penger på, men d er meg, ta deg en tur på bilstereoforumet.no på kjøp og salg, der er d mye bra og grei pris og mindre sjans for at noen lurer deg i forhold til på finn.no

så er d noen av vi på bilsteroforumet som er behjelpelig når man trenger hjelp ;)

så bilstereo blir d nok på deg, og registrerer du deg på bilstereoforumet så kommer du til å lære en masse om bilstereo, for d er selvfølgelig mye å lese om bilstereo der ;)

Stort budskjet har du tot til stereo da, er lettere å hjelpe deg om vi vet hvor mye du kan bruke vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja et godt stykke lengre nord!;p

ja karnsje jeg skal lete litt der inne! men har et lite inntrykk av at dem som er der gjerne invisterer i annleg til 20000 og selger det brukt til 10000;p eller er det noen som faktisk selger annlegg til 1000-1500 som er prisklassen jeg er avhengig av ><

så foresten prosjektlinken din her om dagen. heftige greier du driver med, rene skrellinga av bil du driver med;p tipper det blir bra lyd av det der også, men hos deg spiller vell penger liten rolle når det kommer til stereo?;p

hvorfor ville du ikke brukt penger på den suben?;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, jo her har penger alt å si, har nå for d meste kjøpt brukt da, og har brukt lang tid på å skaffe meg alt utstyret og jeg har solgt masse deler for å få penge til prosjektet mitt. skal du ikke bruke mer en 1500kr for et anlegg så kan du nesten gi opp. man for dessverre ikke ting gratis idag.

du må gjerne kjøpe den subben, for alldel men jeg mener den er for dårlig men som sagt tidligere, vi har vær vår smak og behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...