jensemann23 Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Jeg har noen kakkelyder fra girkassen, jevn kakking/metallisk tikking. Dette er kun når bilen står i fri med clutchen ute. Med en gang ejg trykker inn clutchen stopper lyden, og kommer tilbake når jeg slipper den ut igjen. Utløserlager? Er dette farlig å kjøre med`? Hva vil skje etterhvert hvis jeg ikke fikser det? (Skal snart på sjøen og dama skal ha bilen). Hva er det verste som kan skje?
raytech76 Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Dette er nok mest sannsynlig utløserlageret ja. Tror jeg kjørte ca 6mnd med dårlig lager på min e28 528, så det skal nok gå bra til du er hjemme på neste friperiode
D.Toft Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 er utløserlageret ja. når du først bytter det, så bytter du clutchen samtidig
jensemann23 Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2008 clutchen er ganske ny, den fulgte med 325-motoren som jeg satt i. kassa er fra 318. Kan det ha sammenheng med skjevhet et eller annet sted at utløserlageret gikk så fort etter motorbytte? Jeg hadde jo ned hele mellomakslingen.
raytech76 Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Utløserlageret har som regel kortere levetid enn selve clutchen ved normal bruk. Understreker ved normal bruk, og hvis clutchen i utgangspunktet ble sentrert inn så er det bare å bytte utløserlageret da man ofte ikke gjør dette ved ett clutchbytte men burde vært obligatorisk.
Ballder Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Har du prøvd og føre girstanga mot ett av girene (andre/tredje f.eks.)? Forsvinner lyden da, så kan jeg med stoooor sikkerhet si at det er i girkassa det skrangler. Ikke helt uvanlig og oppleve litt lyd fra den igrunn. Kan i tilegge spørre om den går jevnt og fint på tomgang, noe jeg kanskje tror den ikke gjør.
jensemann23 Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2008 Har ikke prøvd det med girene, kan stikke ut og prøve nå. Men jo den går fint og jevnt nå, gjorde ikke det tidligere, men nå er den inne i en "god uke"
S.Nilsen Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Utløserlagret tyder dette på,hadde nøyaktig samme greia på 320en min.
jensemann23 Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2008 okei. Må bytte girkasse på sikt uansett, da denne er fra 318 motoren, getrag 200. Jeg må ha en Getrag 250 kasse egentlig, men 200 kassa passet rett på så jeg tok det jeg hadde:)
Ballder Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 Har ikke prøvd det med girene, kan stikke ut og prøve nå. Men jo den går fint og jevnt nå, gjorde ikke det tidligere, men nå er den inne i en "god uke" Hehe... Rasler det like mye når den går strøkent da? Tviler på det. Må spørre om grunnn til at du skal bytte kasse også. Aner jeg rett med tanke på utveksling? (Nyskjerrig)
jensemann23 Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2008 rasler like mye ja. varierer med turtallet.. Grunnen til at jeg skal bytte kasse er at 325 kassen er sterkere. kommer vel til å kjøre istykker 318i-kassa med m50b25 motoren..
Ballder Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 rasler like mye ja. varierer med turtallet.. Grunnen til at jeg skal bytte kasse er at 325 kassen er sterkere. kommer vel til å kjøre istykker 318i-kassa med m50b25 motoren.. Ta å sjekk ut om raslingen opphører ved og presse girspak forsiktig mot gir sånn for morro skyld. Det setter til litt treghet i kassa, så eventuell slakk der inne blir hentet opp og kakklingen opphører. Tror dette trøstelager fenomenet er litt oppjaget. Trodde kanskje det var utvekslingen du var missfornøyd med. Har lyst til og få ned turtallet fra 4000 rpm ved kjøring i 120 selv kan du si. Håpet du hadde litt snøring på utvekslingen på diverse kasser, og hvem som passet hva.
Sir Hofstad Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 rasler like mye ja. varierer med turtallet.. Grunnen til at jeg skal bytte kasse er at 325 kassen er sterkere. kommer vel til å kjøre istykker 318i-kassa med m50b25 motoren.. Ta å sjekk ut om raslingen opphører ved og presse girspak forsiktig mot gir sånn for morro skyld. Det setter til litt treghet i kassa, så eventuell slakk der inne blir hentet opp og kakklingen opphører. Tror dette trøstelager fenomenet er litt oppjaget. Trodde kanskje det var utvekslingen du var missfornøyd med. Har lyst til og få ned turtallet fra 4000 rpm ved kjøring i 120 selv kan du si. Håpet du hadde litt snøring på utvekslingen på diverse kasser, og hvem som passet hva. Tror jeg har data...
jensemann23 Skrevet Oktober 21, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2008 det er jeg også interessert i. 4000 i 120, jeg har 2900 i 100kmt. blir vel kanskje det samme ja? Men det er jo i forskjellen i utvekslingen ligger
Ballder Skrevet Oktober 21, 2008 Skrevet Oktober 21, 2008 rasler like mye ja. varierer med turtallet.. Grunnen til at jeg skal bytte kasse er at 325 kassen er sterkere. kommer vel til å kjøre istykker 318i-kassa med m50b25 motoren.. Ta å sjekk ut om raslingen opphører ved og presse girspak forsiktig mot gir sånn for morro skyld. Det setter til litt treghet i kassa, så eventuell slakk der inne blir hentet opp og kakklingen opphører. Tror dette trøstelager fenomenet er litt oppjaget. Trodde kanskje det var utvekslingen du var missfornøyd med. Har lyst til og få ned turtallet fra 4000 rpm ved kjøring i 120 selv kan du si. Håpet du hadde litt snøring på utvekslingen på diverse kasser, og hvem som passet hva. Tror jeg har data... Veldig takknemlig om du hjelper meg der. Har nå driti meg ut på stk. differ, så kan si jeg ikke gidder og hente mer deler som garantert passer i.flg. selger. Er heller ikke på diffen jeg har mest og hente har jeg skjønt etter litt tenking og tasting i diverse kalkulatorer rundt om på nett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå