Jump to content

Koble opp kjørecomputer e36

Kobar
 Share

Recommended Posts

Hei, driver og skal koble opp 7-knappers kjørecomputer. men finner ikke helt ut hvordan jeg skal koble til dette..

Jeg fant en link som omhandlet dette temaet, og koblet opp etter dette, (kun 3 ledninger som trengtes å kobles til)

har funnet 2 ledninger fra bilen som er likedann som farge fra kjørecomputeren ifølge dette skjemaet.

den siste ledningen(lilla/hvit) har jeg prøvd å koble til resten av ledningene som kommer fra bil, men uten engang å få lys i display :(

linken jeg snakker om er det Jensemann har lagt ut i sin tråd!

Du har 2 hovedkoblings-punkter i bilen, på sjaførsiden til venstre oppføre sparkedekselt(du har sikkert funnet denne) og på passasjersiden ca. på midten oppføre sparkedekselet.

det er litt meir en 3 ledninger som skal tilkobles, men ikke mer for bare å få lys på den.

For å få lys på den tror jeg å mener disse skal tilkobles:

Brun

Rød\Gul

Rød

Rett meg viss jeg tar feil :wink:

Du har jo også ledninger som skal til den beryktede "gongen" og ute-temp. sensoren 8)

Mvh.

Joachim

gongen er den som lager den "ding" lyden når det er frost ute 8) Har du et bilde av kontakten som du fikk med? for viss jeg tenker meg om i farten så er sort "Speed Signal", men som sagt rett meg viss jeg tar feil her...

Hvilke ledninger er det på kontakten din da? :?

På denne 7-knappers kjørecomputeren er det èn svart kontakt, og den kommer det 15 ledninger ut av.

-blå m/ brun strek og gule prikker

-grå m/rød strek (fra bilen var dette en ledning med strøm i)

-sort m/grønn strek

-hvit m/grå strek

-lilla m/hvit strek

-hvit m/rød strek

-sort m/hvit strek

-2stk brun m/grå strek

-blå m/rød strek

-2stk hvit m/blå strek

-hvit m/grønn strek

-grønn m/blå strek

-blå m/lilla strek og hvite prikker

på bilen kommer følgende ledninger:

-brun

-rød m/gul stripe

-blå/grønn

-blå/hvit

-rød/blå

-grå m/rød stripe

det er det hele...

Fant en ledning med strøm, og koblet den lilla m/hvit stripe på. men fortsatt ingen lys i displayet :?

her er koblingskjema:http://www.lys.it/bmw/3.html

Okei, hviss du demonterer kontakten din litt så kan du se nummer på pinnene :wink: Da er vi ett skritt nærmere.

Den grå\rød kommer fra instrumentlysa, så viss du dimmer lyset der så blir strømmen i den ledningen mindre. ok...

Legger ved noen koblingsskjema her viss du finner utav de 8) Men kan jo selfølgelig hjelpe deg litt :P

Pin 2-blå m/ brun strek og gule prikker - Denne er til datalink (brukes under programering)

Pin 22-grå m/rød strek (fra bilen var dette en ledning med strøm i) - Denne går fra instrumentlys i dasjbord

Pin 10-sort m/grønn strek - Denne kommer fra starteren, og sier fra når bilen skal til å start( tilhører check control)

Pin 14-hvit m/grå strek - Går til instrumentpanelet i dasjbord(brukes til reset av CC) - Går til pin 23

-lilla m/hvit strek - Denne finner jeg ikke i koblingsskjemaet :?

Pin 19-hvit m/rød strek - Går til "Gongen" Pin 2

Pin 7-sort m/hvit strek - går til pin 18 bak instrumentpanelet(til speed output)

-2stk brun m/grå strek - Finner ikke disse

-blå m/rød strek - Finner ikke denne

Pin 18-2stk hvit m/blå strek - Denne går også til "gongen" pin 3

Pin 3-hvit m/grønn strek - RXD programerings port

-grønn m/blå strek - Finner ikke denne

-blå m/lilla strek og hvite prikker - Finner heller ikke denne

Kan hende denne kontakten din stammer fra en bil med Check Control siden det er flere lednigner jeg ikke finner her :?:shock:

w79hp583dfiw11j5mcs2.jpg

d75cc5lefme7slju0k2m.jpg

Håper dette hjelper deg sånn noelunde? Bare til å spørre :wink:

Mvh.

Joachim