AlXz Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 Hey! Ligger sikkert mye rart om dette på forumet fra før.., men greiere å spørre Lurer på hva som blir best av turbo eller kompressor på en m50 b20 eller b25 motor? Om man skal bruke org. innmat uten å bygge om motor noe..? Hvor mye kan man lade med org innmat? (Tåler den over lenger tid?) Eller hva anbefaler dere å gjøre ved turbo eller kompressor montering? Senke komp, bytte toppakning og stempler? Har null peiling på dette området, men fikk jævlig lyst på turbo etter å ha vært en tur i Skien og sett en 318is med turbo Ikke første prioritet.., men er det mulig å få godkjent turbo i vognkortet? Hva bør man tenke på før man starter da..? Hadde ikke vært så dumt.. På forhånd, Takk
Rayb Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 Jeg kan bare svare for kompressor, og det er stort sett bolt-on. Fra ESS f.eks. får du pressen og alt av deler du trenger til jobben. Med en presse derfra byttet du stort sett bare dysene og programvaren i hjernen til bilen. Med en turbo etter som jeg har forstått det, må du inn med lavkomp. stempler. I tillegg kommer nytt grenrør, dyser, mapsensor, gjerne datasprut osv...
Ballder Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 Enklest/dyrest med presse. 0,5-0,6 i lading uten og gjøre noe innvendig med motor er relativt safe. Gjelder for både presse og turbo. Trykk er trykk uansett hva som lager det.
takaasen Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 kan si meg enig med ballder. 0,5 0,6 bar med org komp. 1 bar ved 1:8,5 Jeg har valgt turbo fordi man utnytter effekt som man ellers hadde blåst rett ut. og at man kan dra ut mye effekt med turbo ved bekosting av litt treig til å begynne med. men med kompressor kan man få rasker respons på lavt turtall. det hele må kokes ned i hva man ønsker av bilen sin. tror mangen velger turbo fordi man kan mekke mye selv da. ESS settene er ikke så billige. men fynker veldig bra. har sett en del biler med det. Det jeg hadde gjor hvist jeg var deg er å kjøpe inn aktuelt lesestoff Maximum Boost og supercharged eller annet som er rellevant. ikke kjøp Ebay kit og tro at det er komplett. står også en del nyttingt på www.powerpage.dk
SondreLM Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 Hvis du skal godkjenne, bør du sende en mail til biltulsynet FØR du bygger, og informere om alt (les: hvilke bremser du bruker, understell etc.). Men den dag i dag er det visst passe vanskelig å godkjenne, uten å gå gjennom TUV i tyskland, som også koster sitt! Lykke til i hvert fall, og hvis du bestemmer deg for å bygge, satser vi på en tråd her inne med prosjektet ditt.
AlXz Skrevet Oktober 27, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2008 Takker for mange bra svar Frister veldig å ha noe mer futt i bilen med fet lyd og dump ventil f.eks En annen ting.., hvor bør eventuell turbo/kompressor plasseres? Blir det ikke mye varme (ihvertfall med turbo) som kan skade ting..? Lakk, osv..? Helt fersk på dette området..., men hadde vært morro å prøvd noe etterhvert. Har km. mye å si ved montering av turbo/kompressor? Vil levetida synke mye på ladetrykket dere har anbefalt? Eller er dette et helt greit trykk den bør tåle ? Igjen, takk
Sir Hofstad Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 kan følge med min Supercharga tråd. Kommer mye fin info der utover nå.
icc Skrevet Oktober 27, 2008 Skrevet Oktober 27, 2008 Med kompressor/turbo vil selvfølgelig alt bli raskere slitt. Som nevnt er kompressor det letteste og du vil få mer drag på lavere turtall, noe som er kjekt om du kjører 6'er. Også er det ikke like lett å sprenge budsjettet som med turbo. Bare pass på at du ikke får fortidlig tenning med 0,5/0,6 i trykk, da går rådelagrene temmelig raskt. Sånne alu-toppakning som du får hos koed.dk skal være bra og senke komp. litt. Dumpventil får du til kompressor også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå