Gå til innhold

Forskjell på råder? Hvordan få av svinghjulslager?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om der er forskjell på rådene, sånn på hvilke sylindre de skal stå eller er det stortsett det samme hvor de står?

Så var det å få av svinghjulslagret, det som sitter inni enden på veiva, er det bare å dra eller? Ser der sitter en tykk metallring utpå...

En liten ting til, kan bolten i andre enden på veiva brukes 2 ganger?

Skrevet

Rådene skal i utgangspunktet være like. Er de brukt og ikke balansert på nytt, så anbefaler jeg og få de på den plassen de stod før.

Lageret er "bare" og dra ut med en bitteliten avdrager ja. Kan og få det til med en pakkboksutdrager

Nei, den er engangs ifølge manualen.

Skrevet

Rådene er normalisert og hona, så skal vel gå bra.

Får prøve meg på å dra ut lagret da.

Hmm.. så det er stor risk for at det går galt om jeg bruker samme bolt igjen? Har sett få plasser som selger disse :(

Edit: Bør hylsa som sitter mellom også byttes?

Skrevet

Rådene kan da plasseres hvor du vil, uavhengig av gammel plassering ( ikke det at nr 4 f.eks ikke kan brukes til syl 2 uansett, råder skal i utgangspunktet være like og spiller ingen trille hvilken syl de brukes til. Såfremt rådelager byttes selvfølgelig.. )

Det er ikke stor risk for at noe går galt om samme bolt brukes igjen, men ifølge "boken" så skal denn bolten byttes, da det faktisk er en "strekkbolt". Det er ikke få som selger denne, denne fåes hos alle BMW delelager, gs bildeler, schmiedmann, Koed. Ja, listen fortsetter : ) ulempen er dog at den koster faktisk noen kroner og handle inn.. Nei, hylsa kan du beholde. (antar du da egentlig mener skiven)

Skrevet

Hehe, sto hylse hos gs, men det kan være det samme.

Blir litt teit å bestille bare den ja for så å vente en uke på bare den.

Men om jeg benytter den samme bolten igjen bør jeg stramme den mer enn 410Nm?

De boltene på rådene, de kan brukes igjen? Er vel torx.

Takk for kjappe svar :D

Skrevet

Skal trekkes til med angitte nm, IKKE mer. Minnes og huske det var 310.

Boltene på rådene skan benyttes på nytt, men boltene til rammelagrene for veiv skal byttes, om jeg ikke husker feil. : )

Skrevet

Ja men har ikke strekkbolter v/rammelagrene, er av gamle typen, ligner litt på toppboltene som jeg hadde før så regner med det skal gå bra :P

Hvem vet hvorfor de gikk over til strekkbolter..

Står 410 i Haynes på M20 og 310 på M40. Håper de ikke ha bomma på det i såfall :P

Skrevet

410nm :shock:

Så vidt jeg vet,så er det vel ingenting noe sted på en bmw som skal trekkes med så mye vel.

EDIT: så nå at det var prat på endebolten i veiva,og den skal nok trekkes så mye ja.

Så det var prat på ramme lager og greier,og med 410nm da,så hadde nok de boltene følt seg litt separert.

Skrevet
EDIT: så nå at det var prat på endebolten i veiva,og den skal nok trekkes så mye ja.

Så det var prat på ramme lager og greier,og med 410nm da,så hadde nok de boltene følt seg litt separert.

Hahaha, kan ikke skjønne det.. : P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...