Gå til innhold

tips til demontering av coupevifte e36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kupèviften sitter bak dekslet som er i motorrom, midten, øverst på torpedo. Demonter gummilisten langs torpedo øverst og demonter plastikk gitteret som ligger den. Under der ser du 2 skruer som holder boksen full av kabler fast i platen som du nå ser på. Skru løs de to skruene (stjerne spor om jeg ikke husker helt feil) Demonter så denne avskjermingen. Du ser nå rett på kupèvifte motor.

Desverre sitter jeg på en data som ikke orker og åpne to vinduer samtidig, så jeg får ikke referert til noen illustrasjonsfoto som finnes på f.eks gs bildeler sine sider. Så om noen kan hjelpe til og vise hva jeg mener, så ville jeg satt pris på dette..

For og legge til, dette er overhodet ingen uoverkommelig jobb for f.eks en meget uerfaren "mekaniker" : )

Skrevet

Det er spenning du vil måle. Strøm er forbruk og det er værre (regner med at viften ikke går) hehe.

For og måle om spenning kommer frem til vifte så må du fortsatt av med dekslene osv. som jeg nevnete ovenfor. Men du kan gjøre noe annet, det er og skaffe skjemaer over spenningstilførselen til kupèvarme og finne ut om det f.eks kommer spenning frem til bryter. Letteste er (spør du meg) å demontere deksle osv og måle om det kommer spenning frem til viften. Da har man med engang konstantert om det er viften som er problemet eller om det er noe foranliggende som er problemet. Spør utrolig dumt, men har du skjekket sikring? (regner igrunn med det.. )

Skrevet

hehe ja sikringa den e heile... har vert litt køddete den vifta.. har komt å gått son som den vil.. kan minne om dårli kontakt av og til. av å til når den ikkje går. vist ein då får eit slag i bilen kan den begynne å virke...

jævla dritt seie no berre eg :D så det e berre å skru ned deksele spm e inne i kupen inn til vifta??

korleis går det da med freon og kjølevæske??

Skrevet

Hehe, høres ut som formotstanden kan ha gått fyken.. Ved lager havari på vifte så pleier det og komme en ufyselig ulyd, men du får samme symptomer i tilegg til ulyden både når motstand eller lager er på vei til havari. Ustabil vifte som kan plutselig fungere litt, for så og slutte igjen.

For og komme til viften så går du inn fra motorrom, ikke kupè, som nevnt tidligere : )

Verken gass eller kjølevæske blir påvirket for og komme til kupèviften.

Edit;

Tips; Fjern dekslene som er inn mot vifte og mål om det er spenning der ved og vri på hastighets velgeren inne i kupè. Kom så med tilbakemelding i denne tråden, så får du videre hjelp : )

Skrevet

vist da e motstanden du meiner med formotstande.. så e den skifta... eller e da fleire? javel ja.. hmm ja får ned i kjellaren å sjå..om eg ikkje får målt om da e spenning inn på vifta...

Skrevet

Er kun en motstand det er snakk om ja. Hehe, jeg setter da en knapp på at det er spenning frem til vifte, men lageret har skåret seg og viften står dermed bom fast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...