Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :)

Liten intro for de som liker det, ( kan skippe direkte til spørsmålet )

Har en BMW E36 316i 93 mod, ombygd til 325i, holder da på å få godkjent dette prosjektet. Tatt meg over 1 år og nå har jeg endelig kommet en vei, men for å få ned vekten på bilen slik at den kunne bli godkjent for 4 seter ( får ikke nye vektplater fra BMW) så fjernet jeg alt i bagasjerommet og her startet problemene med rust.

Var litt overflate rust der reservehjulet lå, 3 av boltene til eksosrørene ( boltene på toppen ) inni bagasjerommet var litt tilrustet og så marerittet, der batteri plassen som er bake buer det litt ned under, 2-3 cm bredt. Nede her har det samlet seg vann fra en liten lekasje over lang tid. Dette har da forårsaket så kraftig rust at når jeg prøvde å sjekke skaden med et skrujern gikk det rett igjennom. Så jeg var innom biltema og kjøpte rustfjerner og rustbeskytter.

Arbeid gjort:

Vasket vekk litt skit rundt for og så bruke vinkel sliper for å fjerne litt av batterifestene, deretter har jeg pusset vekk det jeg klarte med en stålbørst på borremaskin og så støvsuget/vasket. Har brukt rustfjernern 3 ganger nå, vært på i 1-3 timer av gangen. For eksosrør boltene er det litt svart rundt enda og der batteriet synes det enda til å være litt rust igjen.

Siden det er minus grader her har jeg jo da hatt en kupevifte stående der for å holde varmen.

Spørsmålet:

Noen rustfjerning å anbefale ? Fadern har liggende en Corroless Rustfjerner Primer, etter 3 bruk av biltema sitt bør vel den gjøre susen nå?

Har hull i karosseriet, hva kan brukes til å få dette tett? Sparkel eller no lignende?

Og i forhold til minus grader ute om natten, noe å tenke på mot rustfjerningen ?

Hvordan det blir se'ende ut etterpå har ingenting å si siden dette blir skjult inni bagasjerommet.

For de som har lest "arbeid gjort", noe jeg skulle ha husket på ?

PS. Skal med tiden kutte vekk hele området å få sveist.

Skrevet

Det første du må gjøre er å fjerne all rust.

Rust er som en infeksjon Fjerner man ikke alt, kommer det fort tilbake, og det sprer seg.

Så om det er hull og kjeks så må du skjære bort ALL rust, sveise på ny plate, evt sparkel over der, pusse, grunne, tektyl / karroseri-kjitt.

Jeg pleier å bruke rustbeskyttelse over bart metall, så legge sparkel over der igjen.

Jeg er ingen ekspert på dette området, men har sveisa ett og annet hull, uten anntydning til rust etterpå.

Jeg hadde også et lite hull under ved batteriet, tror det kommer av batterisyre e.l. Tok det heldigvis i tide

Nytter ikke med noe rustfjerner.

Rustfjerner fungerer bare på små rustflekker som kan pusses bort.

Skrevet

Takk for svar :D

Ok, men rustfjernern vil vel dempe utviklingen og hindre det litt til pengboka sir ja takk for kutting og sveising av ny plate ? :P

Skrevet

Har trødd metal børsten igjenna her, pusset på sidene av hullet osv, til ingenting mer løsnet og så pøset på 3 ganger med rustfjerning, for å så tenkte jeg å bruke corroless sin før tetting av opplegget.

Dette er bare en midlertidlig løsning som funker til neste sommer forhåpentligvis eller om man får seg en garasje.

Så etter corroless sin, kan jeg bruke sparkel over hullene ? eller må noe mer smøres på for dette ?

På undersiden av bilen, holder det med rustbeskyttelse, eller bør der være noe mer ?

Skrevet

Skeptisk til at det holder seg pga saltet osv.

Kan du se under bilen når du er i bagasjen? er det rett og slett hull? Stort? Da må du skjære bort med god margin. Er hullet fks 1cm i diameter, ville jeg fjærnet 3cm i diameter, sveise inn ny plate, sparkle, grunne, og tektyl.

Alt dette burde gjøres fra undersiden av bilen, da det er der ting skjer.

Skrevet

Du kan også fjerne absolutt all rust også tar du å plaster igjen hullet om du har noen erfaring med plasting. Da ruster det hvertfall ikke igjen. Funker bra på overflater som ikke er synlige :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...