Bengt Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Hei! Har fått et lite (stort) problem etter jeg skiftet termostat med hus. Det kan først nevnes at jeg ikke er helt fornøyd med temperaturen i systemet, og er litt usikker om luftingen er helt 100%. Motortemperatur i følge "den utvidede kjørecomputeren" ligger på mellom 95-98 grader. Den analoge måleren står til enhver tid rett opp, selv om det av og til har rundet over 100 grader i displayet. Det kan jo være at dette går helt fint, jeg ville jo aldri hatt sjangs å vite at temperaturen var for eksempel 97 grader og ikke 92, som den vel egentlig bør ligge på uten den utvidede computeren??Siden nåla står rett opp mener jeg... Hva tror folket om dette? Det blir fort varmt, og ting fungerer bra. Systemet virker tett, da det kommer en svak "pssst" lyd når jeg åpner lokket til ekspansjonstanken ved kald motor. Så til det virkelige problemet: Etter at jeg byttet disse tingene har bilen begynnt å bli tungstartet når motoren er varm. Hvis jeg kjører bilen varm og stopper den i 5-10 min er den virkelig tung å svive igang. Jeg har funnet ut at den trenger litt ekstra gass, og etter litt "pumping" noen cm på pedalen starter den endelig. Bilen oppfører seg da litt merkelig, går litt dårlig, og er treg og gire, både opp og ned. Dette skjer som sagt kun når motoren er varm. Noen forslag på hva dette er?
Gunnar Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Gåen veivakselsensor er mitt tips (evt. kamakselsensor). En diagnoseavlesning kan bekrefte/avkrefte mistankene. Min viser 95 grader jevnt på kjørecomputeren, og den har både ny termostat, vannpumpe og termostathus.
Bengt Skrevet Oktober 29, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2008 Ok, var det jeg også trodde, etter å ha lest lignede tilfeller. Hvor ligger denne/disse sensorene? Prøver å finne de på delefilmene på GS, men er ikke så enkelt... Er dette noe jeg klarer å skifte selv? Takk for svar forresten!
Gunnar Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Sitter i forkant av motoren - leser tennene på det nederste store reimhjulet. Jeg kjenner deg ikke, så jeg vet ikke om du klarer det selv, men jeg har ihvertfall byttet et par ganger uten trøbbel. Vi snakker en skrue på sensoren og en connector, men litt styr for å komme til. Jeg tar av plastdekselet på toppen (to bolter), løfteøyet i forkant av motoren (to bolter), viskosevifta (husk links), kåpa til radiatoren (lar ekspansjonstank ligge i fred) og oljefilterlokk med filter, så går det å komme til. Eneste som sitter vanskelig til er kontakten som sitter langt under innsuget, men du klarer å løse ut kontakten med et skrujern mellom traktene (derav ta av plastdekselet på toppen), og så går det på et vis å trøkke den nye kontakten på plass igjen når du har fjernet oljefilterlokket og filteret. Evt. få hjelp av noen med veldig spinkle armer.. Det kan godt hende du klarer det uten å demontere fullt så mye også, men jeg bruker heller 5 minutter ekstra på demontering enn å slite i et kvarter med å få opp en skrue.
Bengt Skrevet Oktober 29, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2008 For å være helt sikker. Er det denne du mener?nr 17?:
kawaman Skrevet Oktober 29, 2008 Skrevet Oktober 29, 2008 Det er kamakselsensoren ja,men om den er gåen vil nok ikke bilen starte. Veivakselsensoren sitter nede ved reimskiva til veiva...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå