Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Motoren i min 520i tikker noe voldsomt når den er kald, tikkingen forsvinner til og fra etterhvert som den blir varm og forsvinner helt når motoren er driftsvarm, dette høres jo normalt ut men tikkingen er som sagt veldig høy når den er kald.

Noen her som har noen erfaringer med dette?! er det normalt?

Motoren er en m50b20 som har gått 240000km, bruker Castrol magnatec 5-40 olje på den.

Forresten min første bmw, og listen med ting som må fikses begynner å bli lang :P

Skrevet

Hallo,

Prøv denne motorrensen: http://www.arxco.no/

Du kan lese mer om denne motorrensen på dette amerikanske forumet: http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=5&page=1

Jeg har benyttet Auto-RX med godt resultat. Du har sikkert avleiringer i de hydrauliske ventilløfterne dine slik jeg hadde tendenser til i min -95 mod. BMW 520 med M50 motor. Etter at jeg fullførte denne Auto-RX behandlingen så har jeg også brukt Tufoil (http://tufoil.com/) oljetilsetning, min motor har nå ikke noe form for ventiltikking på verken kald eller varm motor.

Skrevet

Takk for svarene, får prøve det å se hvordan det går. hvis det ikke funker så er det vel løfterne som er slitte?? men da skulle d kanskje tikke når den er varm også?

Skrevet

Jepp, ellers må du for eks bytte ventiler. Kan være greit å prøve med en motorrens først, for og så skifte ut hele olja, med ny olje av det som var på den (Castrol magnatec 5-40)

edit: om det skulle være kaldt i hommervik, så kan man såklart gå opp til castrol 10-40 om vinteren :wink: Poenget er å holde deg til den olja som har vært på motoren din til nå :)

Skrevet
Jepp, ellers må du for eks bytte ventiler. Kan være greit å prøve med en motorrens først, for og så skifte ut hele olja, med ny olje av det som var på den (Castrol magnatec 5-40)

edit: om det skulle være kaldt i hommervik, så kan man såklart gå opp til castrol 10-40 om vinteren :wink: Poenget er å holde deg til den olja som har vært på motoren din til nå :)

Er vel ikke noe hensiktsmessig å gå opp til 10-40 på vinteren, det er vel en tykkere olje, som dermed har dårligere kaldstartegenskaper. Eller er det bare meg som har misforstått?

Skrevet

Nja, tykkere olje gir litt bedre smøring, var bare det jeg tenkte på :wink: Må såklart være mer forsiktig med å dra bilen rett på sperra etter du har starta den, men det skal man ikke gjøre uansett - vertfall ikke når det er kaldt :roll:

Men sånn ellers vet jeg at det er mange som går over til tykkere olje på vinteren, men jeg holder meg til den samme hele året :)

Skrevet
Er vel ikke noe hensiktsmessig å gå opp til 10-40 på vinteren, det er vel en tykkere olje, som dermed har dårligere kaldstartegenskaper. Eller er det bare meg som har misforstått?

Nei du har ikke misforstått

Skrevet
Nja, tykkere olje gir litt bedre smøring, var bare det jeg tenkte på :wink: Må såklart være mer forsiktig med å dra bilen rett på sperra etter du har starta den, men det skal man ikke gjøre uansett - vertfall ikke når det er kaldt :roll:

Men sånn ellers vet jeg at det er mange som går over til tykkere olje på vinteren, men jeg holder meg til den samme hele året :)

Jeg skifter alltid til tynnere olje om vinteren. kjører på 0-30 om vinteren, for å sørge for at oljen raskest mulig kommer seg rundt i motoren ved lave temperaturer. Å skifte til en tykkere olje vil gjøre det slik at deler av motoren vil være uten smøring lengre tid etter oppstart, ergo den tar mer skade av det enn hvis du hadde brukt en tynnere olje med bedre smøreegenskaper ved lav temperatur.

Skrevet

sniker meg innpå tråden om det er ok, jeg har en 525i som jeg skulle prøvd denne oljerensen på, men har ikke peiling om tidligere olje som er på, bor på jæren, hvor temperaturen ligger mellom 8grader til 8-9 minus, hvilken olje er å anbefale ? har ikke peiling selv, skal det være halvsyntetisk,delsyntetisk eller halvsyntetisk ? takk for lånet av tråden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...