Gå til innhold

Generell mekke tips/triks tråden


Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Glenno: Sorry for at jeg ikke har svart ifm Super Slaks, men det trengtes litt leting da dette ikke egentlig er i salg hos vanlig forhandler. Dette er ett industriprodukt som jeg får tak i gjennom en bekjent..

MEN, jeg har funnet ut hvem som har det, og det er ett firma som heter ACO Norge. Dersom du ser i denne katalogen på side 8, så er produktet der.. Denne løser alt for meg.. Er bolten rusten, dusjer jeg på, venter 30 min og dusjer op igjen forså å vente ny halvtime og prøve. De værste boltene har jeg latt stå i opptil 12 timer før jeg har prøvd, og da løsner de.

Det er IKKE et smøremiddel så ikke bruk det når bolten sitter tight, men bruk det når bolten sitter HELT..

http://viewer.zmags.com/showmag.php?magid=106308#/page8/]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Momentnøkkel; Stiller inn til ønsket moment. Trekker til bolten(e). Stiller da moment til null! Detter er meget viktig da fjøren innvendig ikke har godt av og ligge opptrukket for lenge. Da blir momentnøkkelen upresis. Noe som og er viktig er kalibrering, jeg sender mine momentnøkler til kalibrering vært år (!) Aldri hatt noe behov for og trekke til ekstra osv, så lenge nøkkelen er kalibrert, så går dette bra. Men, før man entrèr/skrur inn en bolt, så skal den selvfølgelig rengjøres. Drar ikke inn bolter fulle av drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk en bolt under fullfart hjulbytte i vår. Vrien sak når bolten er knekt på det viset som gjør at den resterende biten sitter inne i boltefestet og ikke til å få tak på.

Etter endel fintenking og prøving av forskjellig verktøy virket dette: Borte et hull i midten på den uheldige bolten med sånn ca 5 mm bor. Fant en passende torx (tror det heter det, hvertfall en sånn bit med 6 kanter som er litt konet), hamret den inn med en hammer og skrudde ut bolten og torxen med en vanlig håndtrekker. (Bitstype må jo alt være).

Dette var mitt tips. Vet det finnes spesialverktøy for slikt (er det grisepikk det heter?), men det er det jo ikke alle som har.

Perik

Ville heller brukt trikset ditt med torx eller umbrako i stedet for å begynne med de grisepikkene, knekker de inne i hullet har du et kjempe problem.

Pga hardheten på stålet i grisepikken er disse så godt som umulige å borre i.

Finnes såkalte highspeed borr spesielt til og borre i herda og diverse høykvalitets ståltyper.

Geniale til og borre ut gjengetapper og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenno: Sorry for at jeg ikke har svart ifm Super Slaks, men det trengtes litt leting da dette ikke egentlig er i salg hos vanlig forhandler. Dette er ett industriprodukt som jeg får tak i gjennom en bekjent..

MEN, jeg har funnet ut hvem som har det, og det er ett firma som heter ACO Norge. Dersom du ser i denne katalogen på side 8, så er produktet der.. Denne løser alt for meg.. Er bolten rusten, dusjer jeg på, venter 30 min og dusjer op igjen forså å vente ny halvtime og prøve. De værste boltene har jeg latt stå i opptil 12 timer før jeg har prøvd, og da løsner de.

Det er IKKE et smøremiddel så ikke bruk det når bolten sitter tight, men bruk det når bolten sitter HELT..

http://viewer.zmags.com/showmag.php?magid=106308#/page8/]

Takk, hørtes ut som et kjekt produkt ja. Får dessverre ikke opp linkene ikveld (bare søker) men skal prøve igjen imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til bråkete viftereim:

Bremseveske :shock:

Jepp, drypp et par dråper bremseveske på reima mens motoren går, så blir det ganske stille.

Har prøvd reimspray tidligere, men det ble jo bare verre :(

Bruke verne briller ved slikt kansje, for skulle det sprut i øynene så har enn et seriøst problem vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du plutseli får problemer med abs rett før eu kontroll og ikke har tid og fikse.. så sitter e36 speedometeret med en skru i øverkant av speedo.. Plukk ut og så fjern abs pæra.. Meget få verksted tenker over at den lampen skal lyse når du vrir på tenningen før du starter..

Vet at bil tilsynet har sendt ut skriv til div. verksted i området her om at de må sjekke at lampe lyser når tenningen skrues på..

Men har funket for meg i snart 5 år.. ;) Hater abs..

Tror jeg har en liten howto på å skru ut 6 er motorer på e36 dersom noen har intresse av slikt.. Skjønt den viser en m3 motor på tur ut.. men er mye likt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til alle som skal begynne å borre ut bolter å lignende.

Når dere skal start å borre dem ut start med SMÅ borr... (3-3,5mm) også burde dere altid kjør med sakte fart på borret uansett om det er smått eller stort. så går derre steppvis opp til sluttstørrelsen eks. 10-11mm.

Hvis det er hjulbolter dere skal borre av så er tingen er å få av hode på bolten så her handler det om å få et godt utgangspunkt ved å borre med et lite borr midt i bolten og helst ganske langt inn (3-4cm) i bolten. Husk å borr sakte. for hvis dere får for høy hastighet på borret kan jeg garantere att dere herder bolten enda mere og da sliter dere! Trust me!

Når dere har kommet litt inn i bolten er det bare å ta ut borre for å få fjernet spon slik at borret ikke kiler seg fast. så er det bare å fortsett.

Når det kommer til antall stepp i borr størrelsen så er bare å bruk mange stepp for hvis du tar forstort borr så går det tregere å borre opp hullet. og av den grunn blir folk utolmodige og kjører på hastighet og herder bolten. no good... gjerne bruk 6-7 stepp (3,5-4-5-6-8-10-11-12mm)

Så hvis dere har fått borra opp starthullet i midten og har klart å stepet opp hullet uten å herde det og kommet til 11-12mm så må dere finn en en dor eller et annet metallstykke dere kan sett inni hullet dere har laget. Ikke for langt inn, men heller ikke for kort inn og finn fram den største og fineste hammeren dere har og kakk hodet av.

Hvis det det var bare den bolten å få av så er det bare å ta av hjulet. Hvis du nå tar å kakker littover inn på bolten og finner frem en visegrip tang så skal det ikke være så alt for vanskelig å skru den ut.

Å begynne med grisepikk på sånne hjulbolter syns jeg høres skummelt siden den er så stor og gjerne sitter jævelig godt fast. og med tanke på den kraften du gjerne må benytte for å få bolten av betyr det at du ikke altid klarer å føre kraften rett på pikken og den knekker. da har du et problem. for den er hardere enn hvis du herder en hjulbolt ved å borre for fort.

Pass på å holde drillen rett, og ikke bøy den for mye til siden sånn at borret knekker for det er et helvette å borre ut et borr!

Det ble kanskje litt mye men det ble nu bare sånn.. jeg har fått min del av erfaring med dette siden jeg er flystrukturmekaniker og har borret ut noen X antall bolter allerede. der jeg har plagdes med en god del pga. at jeg har borret for fort, og måtte bruke 2-3timer på å ta ut en bolt som normalt ville vært ute etter 2min.

Så ta deg god tid hvis du skal borre ut en bolt, bedre å ta det med ro enn å stress for da går det fort 10ganger så lang tid.

bare å spørr hvis det er noe dere lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antirust: Neutrarust eller Envirocoat (omtrent samme stoffet) er et slags melkeaktig stoff. Tyntflytende og kan sprøytes inn i kinkige hulrom. Har du rust noe sted, dra av løs rust med en stålbørste og så smør på dette stoffet. Stoffet og rusten blir til et svart metall, det det visstnok gjør er å omdanne rusten til metall. Kan og bør overmales med primer, lakk osv der det er mulig.

Stoffet kan kjøpes til uhyggelig mange kroner pr. liter.

http://www.jhj.no/productview/20042751/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fastrusta muttere og bolter syntes jeg det er rart at ingen har nevnt muttertrekker da denne oftere tar ut bolten uten å slite den sammenlignet med latmannsarm osv genialt verktøy, pass bare på å få tak i en på over 600NM,

En annen ting er å bruke varme med en gang og børste rense bolter slik at du får pipa helt inntil, kan fort tape mye tid på hastverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ofte også å slå på bolten (lengderetning) noen ganger kan man også varme en bolt, ikke godset rundt slik at den utvider seg og presser/knuser rust/salt osv flatt, for deretter når alt har kjølet seg ned bruke den vanlige prosedyren med varme på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Til info.

Alu.pasta er ment for bruk på alu.caliptere/alu.flater, mens kobber er for flater av stål.

Eks.

Sett en alu. anode på en stålbåt og se hvor lenge båten varer. Eller sett en kobber anode på en alu.båt, her har mange lært etter og ha stoffet mini/maxi busteren eller drevet med kobberholdig bunnstoff.

Så det du gjør ved og bruke alu.pasta på stål glideflater eller mellom skiver er tering på glideflaten/skiven isteden for at pastan tar støyten ved bruk av kobberpasta. blir seff. motsat på alu. er ikke nødvendig og kødde med det da begge typene koster det samme.

Glemte foresten og nevne at produsenter og miljødiktaturet/tilsynet anbefaler alu.pasta på alt. kobber i bunnstoff er også blitt forbut.

Ble litt forvirret her, står det at istedet for å rote med forskjellige typer pasta er det like greit å bruke alupasta på alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Noen som har noen tips for å løse opp plast? Skulle bytte pærer på hovedlyktene framme på min E34, og skal være greit; ta av ledningen og skru dekselet en liten omdreining mot klokka.

Men det sitter noe så inst inne i helvete på fjernlysene. Får det faen ikke til. Vil jeg ødelegge noe hvis jeg sprayer litt wd40 aktig stoff på? Eller er det noe annet jeg burde bruke for å løse opp faste plastgjenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Saken var; Bytte pendelstag forut. Mutteren oppe sitter kronglete til og var rusten. Veldig rusten. Så rustet at jeg runda den nesten med en gang, tross generøse mengder WD40-type stoff.

Faen i helvete. Løsningen ble å borre mutteren til den ble en sveitserost, så igang med hammer og liten meisel for å knuse den. Den ga seg til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...