Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg bare lurte på noen par ting. skjønner jeg har en 318i E46 og på nede på bakfangeren så er den noen små svarte knotter. Jeg lurte på om dette var ryggesensor? Det er ikke ryggesensor på bilen nå, men lurte på om jeg kunne montere de eller koble de på visst de knottene på bakfangeren var ryggesensorer.

På forhånd takk :)

Skrevet

Er det fire runde felt?

3 teorier:

* Bakfangeren din er blitt skiftet til en med ferdige hull for ryggesensorer.

* Hvis det sitter noe i disse hullene er det trolig sensorene, og hvis sensorene sitter der mangler du bare elektronikken for å få den til å fungere. Denne hadde ikke jeg giddet å montere selv og hadde dermed satt den på verksted...

Og så den siste teorien:

* Du har kjøpt bilen brukt og du har ryggesensorer originalt, men de virker ikke. Det holder med at ên sensor er defekt for at systemet skal slutte å fungere. Du må da finne ut hvilken som ikke virker og skifte denne (det kan du gjøre selv). Sett på tenningen, bilen i revers og kjenn på sensorene. Den som ikke tikker/vibererer er defekt og må skiftes.

Skrevet

BMW leverer ettermonterings sett for ryggesensor (PDC) så det skulle være kurant både for ett verksted men også for deg å gjøre dette selv om du vill ha en liten utfordring samt spare noen kr :)

sett at det er dette som er problemet da, at det er brukt fanger fra en bil sam hadda det men at din ikke har det sånn at du mangler elektronikken.

Skrevet

Det er 4 sånne runde punkter ja. Det ser ut som det er ett slags "glass" belegg over hvert punkt. Skal teste det med å sette den i revers og se om noen vribrerer:) Det er orginalt på bilen, kjøpte den brukt. Det er en 318i E46 1999 (visst det kanskje hjelper dere som vet om modellen)?

Hvor mye koster ett sånn "gjør det selv" sett med rygge sensor da?

Har folk fra familien som jobber på bilverksted så da kan de eventuelt hjelpe meg visst jeg ikke klarer det selv, siden jeg ikke har så god peiling:)

Skrevet

Dersom det er slike "glassfelt" som du beskriver har du sensorene.

Da øker oddsen for at en av dem er defekte eller at det er dårlig kontakt.

Du ser ikke at de vibererer, men kjenner en slags "tikking" når du legger fingeren lett på dem. Den som ikke tikker er død. Dersom ingen tikker er det elektronikken eller kabelene som er problemet.

Vet ikke pris da jeg aldri har hatt behov for å skifte.

De selger dette både hos BMW og hos GS bildeler.

Skrevet

oki:) tusen takk for hjelpen.. eg skal kjekke opp i dette og kjenne etter tikkingen:) men når jeg setter bilen i revers så kommer det en pipe lyd i bilen.. den varer sikkert bare i 2-3sekunder max. er det normalt, for å fortelle at den står i revers.. eller er det ett tegn på at de er ødelagt/defekt?

Skrevet

Det er et tegn på at du har Park Distance Control-sensorer og at alt er på plass (gratulerer :D ) og pipingen betyr dessverre at det er noe galt med sensorene eller systemet så de ikke virker (kondulerer :( )

Skrevet

Er det helt alvorlig at du ikke visste at du hadde ryggesensor på bilen din...!? :shock:

Vel, pipingen indikerer at en eller flere av sensorene er defekt, få tatt en diagnose av bilen din så kommer det opp hvilken av dem som er ødelagt.

Skrevet

Jeg har vist om at det var ryggesensor.. men eg viste ikke om at det var liksom koblet til eller noe sånt. Jeg trodde kanskje de bare var der i slik at det kanskje var mulig å få det. Jeg har så lite peiling på sånt..hehe.

Men må bare få si tusen takk for all hjelp, jeg skal gjøre det dere har anbefalt å teste. Tusen takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...