AlXz Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Hey! Prøvd å søke litt, men fant ikke så veldig mye.. Noen som vet om en DIY til reg. reim bytte på en m40 motor? Eller kan forklare for en n00b hvordan dette gjøres? Hva trengs av verktøy, osv.. ?? 1. Av med alle deksler rundt reima 2. Av med toppdeksel (ventildeksel) 3. ... BTW: Man vil ikke merke noe til sliten/dårlig reim før den ryker?? På forhånd, takk for alle svar
laxen Skrevet November 13, 2008 Skrevet November 13, 2008 Anbefaler deg å skaffe haynes boka, kommer til å trenge den mer enn du tror Tror den ligger ute på nettet som .pdf hvis du søker på google.
AlXz Skrevet November 13, 2008 Forfatter Skrevet November 13, 2008 Anbefaler deg å skaffe haynes boka, kommer til å trenge den mer enn du tror Tror den ligger ute på nettet som .pdf hvis du søker på google. Den har jeg.., men står ofte mer enn nødvendig der Greit å høre forklaringer på norsk fra noen som har gjort dette før
oddis Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Du må ikke av med toppdekselet. Dette gjøres bare hvis du har spesialverktøy som låser kammen i posisjon. Sett foran motoren er det en pil nede på høyre side av motorblokka (i framkant). Den skal line opp med et lite hakk på veivakselreimskiva. Da skal motoren stå i øvre dødpunkt (der stempelet skrifter retning, som du enkelt kjenner med en liten skrutrekker gjennom plugghullet.) Når du har gjort dette ser du også at det er et lite hakk på kamdrevet. Merk da av på dekselet på toppen slik at også hakket på kamdrevet og det merket du tusjer opp liner med hverandre. Ganske enkelt egentlig. At reima er slitt er så godt som umulig å se, med mindre du skrur den helt av og inspiserer den NØYE, og gjerne med forstørrelsesglass.
AlXz Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 Viktig å få dette i denne posisjonen først? Kan ikke bare merke der reima står, og så bytte den? Noen som kan fikse bilder av hvor man skal merke ? Takk!
LK Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Det går vel bra det,så lenge du har merket godt. Bytt spennrullen (e) også når du bytter reim. Vannpumpa kan være grei å sjekke når du likevel har det av.
AlXz Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 "Spennrullen" = ? Har hørt man klarer det med bannpumpa montert.., så lar nok den sitte om jeg ikke må av med den..
tomerikk Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Vannpumpe og spennrulle (strammer) bør absolutt byttes samtidig. de har lett for å ryke etter reimbytte.
AlXz Skrevet November 14, 2008 Forfatter Skrevet November 14, 2008 Vannpumpe og spennrulle (strammer) bør absolutt byttes samtidig. de har lett for å ryke etter reimbytte. Vannpumpa også..? Blir den påvirka mye av reim byttet..? Pleier vel holde mer enn 40.000km den, som er intervallet på reg.reima på disse motorene.. ??
tomerikk Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Ble den byttet sist da? bør byttes ved hvert andre reimbytte. det er billig forsikring, om lageret ryker så hopper reima over noen hakk og det blir en stor reperasjon.
Fliid Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Sett den på verksted. Beklager, men å stramme den reima krever meget presisjon, derav spesial verktøy fra BMW. Alt for lett og få feil "strammhet" på remmen. Står beskrevet i Haynes hvordan du kan lage dette verktøyet selv, om jeg ikke husker feil. Du kan jo prøve ; )
oddis Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Viktig å få dette i denne posisjonen først?Kan ikke bare merke der reima står, og så bytte den? Noen som kan fikse bilder av hvor man skal merke ? Takk! Det er ikke viktig, men det gjør det jo enkelere, siden du har referanser å gå etter. Kan fint merke opp egne merker. Poenget er at kam og veivaksel ikke flytter seg når du har montert av reima. Når du har tredd på igjen reima og strammet den med ca 1 cm slakk og skrudd igjen turner du motoren manuelt (med ei skralle på veivakselen f.eks) 2-3 runder rundt og ser at merkene fortsatt liner opp. Dette er fordi at reima skal få falle normalt på plass i taggene på drevene. Da blir ofte reima litt slakkere, så da skrur du opp igjen og strammer reima enda litt mer. Så er det som regel tut og kjør. Når du turner motoren merker du fort hvis det stritter for mye i mot (ventil som slår i stempel), som betyr at du har satt den feil. Dette er litt feeling, fordi man burde vite hva som er normal kompresjonstakt-trykk, og ikke. Vannpumpa har ingenting med reg. reim satsen å gjøre på M40 motoren, så denne kan du bytte når det passer deg. Kjenn etter slark i lengderetning. Skal du bytte den så vær ekstremt forsiktig siden skruene på den ofte er veldig porrøse og sprekker/knekker fort av. Det er også to hull (tomme) uten skruer som er lagd slik at du tar to av skruene du skrur ut fra vannpumpa og putter i de to åpne hullene (med innvendige gjenger) og presser (skrur de) mot blokka slik at vannpumpa lirker seg ut. Men vannpumpa bruker ofte å sitte riimelig hardt etter noen år, og ofte må det kraftigere avdragere til.
oddis Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Ble den byttet sist da? bør byttes ved hvert andre reimbytte. det er billig forsikring, om lageret ryker så hopper reima over noen hakk og det blir en stor reperasjon. Vannpumpa på M40 sitter i viftereimsatsen, og har ingenting direkte med reg reim satsen å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå