Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 86-modell 320 som jeg tenkte å begynne med understellet på.

Er dette alt jeg trenger:

-Senkesett og dempere

-Foringer

-Topplager foran og bak

-Tårnstag

Trenger jeg nye stabstag også?

Er dette settet fra Koed noe å satse på? Er det originalt M-techik-understell?

https://www.koed.no/2.1.1.asp?bokstype= ... oksid=1565

Er det noen som har oversikt over hvor de har alt dette til en OK pris og med OK kvalitet. Har ikke råd til ting fra aller øverste hylle, men hvil ha det velfungerende og godkjenningsbart.

Hvilke foringer bør jeg bytte? Alle? Powerflex, da eller?

Skrevet

Angi hvor lav du vil ha bilen, hvor stiv du vil ha bilen. og om du vil bytte ut alle foringer på hele bilen. Tårnstag kun fremme?

Delen du refererer til på Koed er for meg lite kjent, men er "plug'n play" understell fra hva jeg kan se. Om det er M-tech, vet ikke.

Skrevet

Tenkte ikke på at man kan ha tårnstag bak også. Hvis det gjør merkbar forsjell vil jeg selvsagt ha det også. ...men tenker litt kroner og øre også.

Hvor lav? Tja. Vil ha noe som blir moro på svingete landeveier uten å måtte risikere fengselsstraff hele tiden. ;) Tror ikke jeg vil ha coilovers, men heller noe enklere "set and forget". Derfor er jeg heller ikke sikker på om jeg vil ha justerbare camberplater/topplagre foran. Er dette kjekt å ha? vanskelig? jeg er redd for at det er lett å "skru seg helt bort".

Videre tror jeg ikke det skal være så stivt at det ikke funker på vanlig norsk laber asfaltkvalitet. Mange har jo så stive biler a de nærmest spretter av veien hvis det humper litt, men samtidig vil jeg ikke at det skal krenge nevneverdig når det går litt unna i svingene heller, og det skal tåle en og annen runde på Rudskogen e.l.

Tenkte 40/40, eller kanskje 40/60 hvis det ikke blir for ekstremt, eller hvis kileformen tuller til kjøreegenskapene.

Alle tips mottas med takk.

Jeg vil først bygge en clean og anonym bil med originalmotor og heftig understell, så får vi se på bremsene etterpå. (Hvordan får man greiest et brukbart oppsett med 5-bolts nav, så man kan bruke E36 bremser og hjul forresten? Er dette noe poeng i?

Når dette er unnagjort, hvis interessen fremdeles er der, får vi se på interiøret. Rive ut plysj, tepper og isolasjon, og kanskje få et par seriøse stoler...

Har hørt det er blitt vanskelig å få godkjent bur nå. Er dette sant?

KANSKJE får jeg se hva som kan gjøres på motor- og gir-fronten helt til slutt. Hvor ny motor må man ha for å få seks sylindre med aluminiumsblokk? 2.8 eller 3 liter i aluminium må jo være perfekt i E30?

Uff. Dette ble visst mye. Var ikke meningen å skrive en hel bok. ;) Håper noen gidder å svare på alt dette.

Skrevet

Det understellet står under "m-tech" på www.koed.no (E30/Nye deler/M Technik/Side 2) i alle fall.

Vet ikke om det betyr at det er originalt M-tech, da. Fantes M-sportfahrwerk til E30 i det hele tatt, da?

Skrevet

Tårnstag bak er kun til pynt. Bruk heller pengene på noe annet som er nyttig. Det er visst ikke mulig å få godkjent biler med bur lengre.

Lykke til med prosjektet!

Skrevet

Hei!

Eg vil anbefale Eibach fjærer og bilstein dempere. Det funker godt, men dette er litt dyrt. Eg bor på vestlandet (masse svingete veg) og har 30 mm senking. Dette funker bra, men ville heller gått for 40 mm framme og 25-30 mm bak. Tror orginalt m-tech senker 25 mm. Hadde m-tech på bilen orginalt men synes det var ganske mjukt. Kanskje alderen på de hadde noko å sei. Har stått på bilen siden den var ny.. :)

Lykke til!

Skrevet

Tror det ikke er lov med helt bur lengre nei, men så vidt jeg har forstått er halvbur lov, altså baki, eller noe sånt? sikkert noen som kan svare bedre på det enn meg...

osv. vil jeg følge med her, jeg lurer på nesten det samme, hvilke foringer er og anbefale? åsså er hjulstillinga mi på tryne, kan dette ha noe me at jeg har ettermontert servo tannstang?

fint om noen kan lage en liten sjekkliste på hva jeg bør sjekke angående dette, merger dog ikke at bilen er noe ekkel og kjøre, men den eneste hjulstillingen som stemte framme var spissing :s burde jeg ikke merket det greit? kan heller ikke se at dekkene slites feil.

Er 60-40 senk for mye? med tanke på fartsdempere osv.

Takk for lånet av topicen, og for svar :)

Skrevet

Så "handlelisten" hans er altså noe slikt:

-Bilstein B12 senkesett fra hvor?

-Stabstag foran og bak fra hvor? (Hva med 21mm original?)

-Tårnstag foran (Fra GS?)

-Eksentriske dempertopplagre fra M3 fra BMW-forhandleren.

-Et lass Powerflex-foringer

???

(Jeg trenger litt kontroll på dette selv, nemlig?)

Skrevet

02turbo; Beklager. Der tar du feil. Bakparten på en E30 krenger, slik er det.

Tja, en komplett handleliste er ikke så enkelt, men kan nå prøve meg på ett helt greit oppsett, for gatebruk, ikke pris avskrekkende heller vil jeg tro.

40/40, nei, en e30 må senkes 60/40. (Dazed) Husker jeg ikke feil så er du lite interissert i "mye" senk da 80/80 tydeligvis var helt brutalt (Latterlig) : )

Foringssett; Bytt alle til Powerflex.

Støtdempere; Bilstein

Fjører; valgfri

Tårnavstivere; Forran og øvre bak.

Stabstag; M-tech (er helt greit, men noe utpreget fenomenalt er det ikke)

Tårnlager bak; E46 M3 lager, passer rett på om jeg ikke husker feil og er mye mer slitesterke.

Tårnlager forran; Standard. Kan kjøpe justerbar, men er man ingen utpreget bane type enda, så ville jeg ventet med dette.

Alt handles på Koed.no , uten tvil ; )

For gutta/jentene med f.eks 320 må belage seg på og kjøpe monteringsdeler for førstegangsmontering for stabstag bak.

Finnes under Tuning-stabilisator; M-Tech

Vil man ha dele nr. så kan jeg ordne det og, men å lete litt rundt på Koed skader overhodet ikke. Mye godsaker der ; )

Skrevet

40/40, nei, en e30 må senkes 60/40. (Dazed) Husker jeg ikke feil så er du lite interissert i "mye" senk da 80/80 tydeligvis var helt brutalt (Latterlig) : )

Hver sin smak. Jeg har kjørt E36 i noen dager med 40/80 (RH Keilform Extreme), og det var FOR lavt. 40/40 var perfekt. Antar det samme skjer med E30, og jeg mistenker 80mm blir så lavt at man må ha et så stivt oppsett for å ikke subbe/slå nedi i tide og utide. Med så stive fjærer er jeg redd at kjøreegenskapeme på dårlig vei blir for dårlige.

...men funker det for deg, så funker det for deg. jeg har jo fatisk ikke prøvd. Synes ikke biler med dekka langt oppunder skjermkanten er spesielt pent heller, men det er også bare min personlige mening.

Stabstag; M-tech (er helt greit, men noe utpreget fenomenalt er det ikke)

Hva er utpreget fenomenalt, da? Eibach?

Vil man ha dele nr. så kan jeg ordne det og, men å lete litt rundt på Koed skader overhodet ikke. Mye godsaker der ; )

Kan nok i hvert fall skade lommeboka, om ikke annet. ;)

Skrevet

Hehe, Eibach er fenomenalt, fra hva man får levert fra Koed ; ) Om man skal beholde noe av "komforten" ved og kjøre. Gruppe N er vanvittig godt, men mister kjøre komforten og prisen er jo, tja.. Skal man ha slikt sett så skjekker man turnermotorsport.com isteden.

Hehe, litt titting på Koed skader kanskje lommeboken ; )

Om du vil ha en komplett liste med fjører, dempere osv osv. så kan jeg som sagt legge opp en for deg. ; ) Fra Koed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...