AlXz Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Noen som har erfaring med dette? Vil turbo funke bra på en liten firer? Hørt at det skal gi grei effekt på en liten bmw firer også.. Hadde jo vært et greit "første turbomotor" prosjekt. Er ikke så farlig om toppen skulle ryke, osv heller når det er så mye deler til disse Og ikke nok med det, er også god plass rundt motoren. Kan kjøre 0,4-0,5 med "uåpna" motor? (org innmat) Hva vil man kunne få av effekt? Blir det effekt/aks så det er verdt å prøve??
oddis Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 M40 Twinturbo & kompressor (!). Ta en kikk: http://www.driftworks.com/forum/drift-c ... -sc-6.html M40 orginalt er ikke mye å rope hurra over, og største problemet slik jeg ser det er at det ikke finnes kvalifiserte deler til den, som f.eks en god toppakningsløsning, dette må lages selv. Du kan også høre med "konny" på PPF forumet (pure-pf.com), siden han bygde snikturbo på sin M40: Du kan også høre med turbo_fever her på forumet, han har M40 turbo.
CRAZY KID Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 har en m44 jeg har tenkt å bygge turbo på. jeg trenger også noen tips
bmw-320i Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 er jo berre og kjøre ein liten turbo ein gt28r f.eks og da spoler den raskt opp i trykk og dei virker fint men trykk på 0.5bar.
AlXz Skrevet November 15, 2008 Forfatter Skrevet November 15, 2008 Tenkte hovedsakelig på "uåpna" motor. Altså med org. innmat, osv.. Kun montere turbo/kompressor... Vil dette være verdt skruinga ?
oddis Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Verdt skruinga? Nei. Bygg heller på en M20, der det finnes masser av bolt on deler til turbokonvertering. På M40 må alt lages selv.
AlXz Skrevet November 16, 2008 Forfatter Skrevet November 16, 2008 Tenkte det var greit å teste på m40 om det var lett å få til, siden det er bra med plass rundt motor osv.. Men om det ikke er verdt det, så er det vel like greit å starte med en m50 kanskje?
Kipper12 Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Må da være noen på dette forum som ikke bare forguder tunge 6"re Før klarte man da og få god fart i firrere også. Litt rart det her at BMW bare har 6ere som du kan hente noe ekstra ut av. Håper det er noen der ute som vet hvordan og er villig til å vise andre at det er mulig å få noe eksrta ut en 4er.
oddis Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Det er ikke stort mer hokus-pokus å trimme enn R6 enn en R4 otto.. Samme prinsipper. Men når man skal ha MYE effekt, så er den største motoren å foretrekke. For det er jo det alle vil ha. Å betale ca det samme for 200hk mindre er det få som vil, for det koster skjorta å trimme, uansett hva det er. Se bare på cossie-motorene når de blir trimmet til randen. Kjørbare...?
takaasen Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 Hvist du ikke skal åpne motoren og kjøre 0,5 bar vil det fynke greit. med du kan ikke vente deg allverdens effekt 190-200 hk max. Som endel har nevnt tideligere m40 er veldig dårlig motor. har klart å drepe 2 stk selv til nå. m43 er bedre. toppen tåler mer km rulle viparmer etc. det første du må finne ut er hvilken turbo du vil kjøre. se etter andre som har kjøpt nye men ikke brukt dem gjeren en t3 kina hvist du får den biligt men en garret gt2860R fra en 200sx eller noe i den duren passer best. det andre er hvordan du skal lage manifolden. finnes ikke ferdi lagte til m40/m43 som jeg har funnet til nå. lage olje retur fra turbo til bunnpanne. T stykke ved oljemåler får å tilføre olje til turbo. kjøpe en grei IC. m40 har luftmengde måler med "låvedør" det går ann å strame fjære og montere større dyser helst 300cc. hadde også handlet meg en justerbar bensintrykk regulator, for å fin justere. bør låne/kjøpe en Wideban lamda for å justere, kjøpte selv Innovate Motorsports LM-1 sett. Men vist du vil ha en solid firer hadde jeg satset på m42 eller m44. se http://www.metricmechanic.com/ og http://www.m42club.com/ Var selv inne på tanken med m42 men satter heller på m50 for mer effekt.
takaasen Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 mitt tideligere proskjekt m42 2,05 liter 86mm bor 88mm slaglengde. med Garrett GT2860RS
JulianS Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Jeg forguder ikke tunge seksere Skal bygge m42 turbo med litt lavere komp... litt usikker på hva slags sprut jeg skal ha enda men... Mangler bare overhaling av motor nå så er det klart
AlXz Skrevet November 17, 2008 Forfatter Skrevet November 17, 2008 m42 er det mye deler å finne til iforhold til m40? m40'n er vel også feil konstruert så kammen blir slitt fort, så er vel bedre å satse på en m42 el m43 vel.. m42 er is'n med 140hk ?
oddis Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Når man skal begynne å overhale en orginalmotor uten å montere forsterkede deler begynner regnestykket og bli marginalt. Stempelringer, honing, sliping, balansering er temmelig dyrt, så hvorfor ikke bare gjøre det med smidd innmat? Det er jo blitt latterlig billig de siste årene. Også blir holdbarhet brått mye bedre, til lite ekstra. Borrer man også opp til oljeunderspylingsdyser og freser o-ringer rundt sylindre har man en veldig riktig bygd turbomotor. Megasquirt er et billig og meget bra sprut. www.diyautotune.com Finnes mange fagfolk i Norge, i Osloregionen også.
AlXz Skrevet November 17, 2008 Forfatter Skrevet November 17, 2008 Hvor mange komponenter trenger man egentlig..? Åssen er det med/uten ventiler..? Dump, resirk, osv?? Wasegate = ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå