Rollon Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Hei har en 318 E46 og leker litt med tanken på xenon lys. Er det mulig å få godkjent dette på bilen? enten ved kjøp av ett Kit som monteres på de orginale lyktene eller ferdige lyktehus fra GS. Min E46 har lyktespylere og lysene justerer seg når jeg starter og stopper bilen (standard på E46), ettersom jeg har forstått er dette noen av kriteriene for å få dette godkjent. Regner også med at jeg må ha TUV-papirer og en liten tur til biltilsynet, er det noe mer som må til eller er det lite realistisk å få dette til på noen som helst måte? Ellers lurer jeg på hva som annbefales av xenon kit? bør jeg ha xenon på nær eller langlys eventuelt på begge? på forrhånd takk for hjelpen
EBørøsund Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Kravet er lyktespylere og automatisk høydejustering av lysene. Det at e39 og nyere "vippere" lysene opp og ned når du starter er ikke automatisk justering, men snarere heller en "sjekk" at motoren i lykta virker (sikkert så den ikke skal ruste fast:P). I drift styres denne funkjonen manuelt med hjulet på venstresiden av rattet. Får å få det godkjent må du montere inn føler på bakakslingen, samt ha lyktespylere som du har. Vet ikke om det er no krav til selve xenonsettet, men er det levert med TUV papirer går den nok fint;)
tomerikk Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Den har vel manuell justering, justeringsnapp på dasjbord. den skal bygges om til giver på aksel. det er kun lykter med orginal xenon som godkjennes.
Rollon Skrevet November 18, 2008 Forfatter Skrevet November 18, 2008 Kravet er lyktespylere og automatisk høydejustering av lysene. Det at e39 og nyere "vippere" lysene opp og ned når du starter er ikke automatisk justering, men snarere heller en "sjekk" at motoren i lykta virker (sikkert så den ikke skal ruste fast:P). I drift styres denne funkjonen manuelt med hjulet på venstresiden av rattet. Får å få det godkjent må du montere inn føler på bakakslingen, samt ha lyktespylere som du har. Vet ikke om det er no krav til selve xenonsettet, men er det levert med TUV papirer går den nok fint;) Ok, trodde at det var noe justeringsgreier som gjorde at de vippet, men der tok jeg vist feil. Hvor og hvordan skal man montere en føler på bakakslingen, hva skal denne gjøre? (er dette for auto justeringen?) Hva gjør man for å få den automatiske justerings greia?
EBørøsund Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 Føleren på bakakslingen finner du i delefilmen til GS. Ligger vell ut ettermonteringssats. Føleren er festet i traversen, eller fast punkt på bilen, og i bærearma, den sender ett signal om lykta skal justeres opp eller ned, utifra fvor tungt den er lastet bak. Funker på samme vis som justeringssensoeren på biler med nivåregulering. Tipset, kjøp BRA halogen pærer. Lovlig og godt lys. Xenoninnsatsene folk bruker uten å gjøre det "lovlig" er ofte veldig blennende for møtende trafikk.
c_h_k Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 E46 med xenon har føler på for og bakaksel. Er ikke så sikker på at en absolutt må ha automatisk justering av lyktene. Skulle tro at en manuell justering av lyktene som kan betjenes av fører holder. En del biler og litt elder biler har slik justering.
EBørøsund Skrevet November 18, 2008 Skrevet November 18, 2008 E46 med xenon har føler på for og bakaksel. Er ikke så sikker på at en absolutt må ha automatisk justering av lyktene. Skulle tro at en manuell justering av lyktene som kan betjenes av fører holder. En del biler og litt elder biler har slik justering. Manuell holder ikke ifølge BT. Menneskelig å gjøre feil vettu;)
Captain Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 E46 med xenon har føler på for og bakaksel. Er ikke så sikker på at en absolutt må ha automatisk justering av lyktene. Skulle tro at en manuell justering av lyktene som kan betjenes av fører holder. En del biler og litt elder biler har slik justering. En del biler og eldre biler uten xenon da eller? Automatisk høydejustering er påbudt for xenon.
Rollon Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Er jeg så heldig at noen vet om en god DIY på hvordan man monterer føler til xenon (høydejustering) på for og bakaksel. Kanskje noen som har gjort dette? eller i det minste vet hvilke deler jeg trenge å kjøpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå