Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Hei. Har en BMW E30 316i fra 1989 som bokstavligtalt drikker for mye bensin.. For noen uker siden sjekket jeg grovt sånn ca hvor mye den drakk, og da kom jeg til ca 1,5 L pr mil.. Jeg byttet plugger, pluggledninger og luft filter, men dette har ikke fått ned forbruket noe tror jeg.. Så igår, så fylte jeg opp full tank, kjørte ca 8 mil og fylte opp igjen idag, da måtte jeg fylle på så mye som 15 liter.. Altså, 15 liter bensin på 8 mil, er ikke dette litt drøyt mye?? Har et bensinfilter jeg kan bytte, men om dette ikke hjelper på forbruket, så tror jeg at jeg venter litt med det.. Motoren har gått 246000 km, starter å bli en litt sliten kamaksel ( da den tikker litt som en gammel diesel motor ) Ellers så er motoren helt grei, og går godt. Hva kan jeg gjøre for å få ned forbruket?
h4ns3n Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lette på gassen;p hehe Har du lambdasonde på denne? Hvis den er gåen kan deet gjøre at den bruker mer bensin, kanksje luftmengdemåleren også
Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Lette på gassen;p heheHar du lambdasonde på denne? Hvis den er gåen kan deet gjøre at den bruker mer bensin, kanksje luftmengdemåleren også Har ikke så mye peil på bil, men om det er lambdasonden som måler oksygeninnholdet i eksosen, og som sitter nederst ved manifoilende, så er det lambdasonden på den ja.. Hvordan vet jeg om denne er gåen? Luftmengdemåleren også, hvordan finner jeg ut at den er gåen eller ikke? Takk for raskt svar ! =)
h4ns3n Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Lambdasonden kan du visst måle med multimeter, jeg har aldri gjort det, men kan hende du finner det om du googler det.. Jeg søkte på lambdasonde engang og der fant jeg noe på en norsk "spør mekaniker" side ang dette. Luftmengdemåleren er jeg ikke sikkert på åssen du finner ut, desverre. Har du forresten konfilter på bilen? Dette kan gjøre at du bruker mer bensin, men den bruker jo ganskje drøyt mye, så er nok ikke bare det isåfall:P
Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Lambdasonden kan du visst måle med multimeter, jeg har aldri gjort det, men kan hende du finner det om du googler det..Jeg søkte på lambdasonde engang og der fant jeg noe på en norsk "spør mekaniker" side ang dette. Luftmengdemåleren er jeg ikke sikkert på åssen du finner ut, desverre. Har du forresten konfilter på bilen? Dette kan gjøre at du bruker mer bensin, men den bruker jo ganskje drøyt mye, så er nok ikke bare det isåfall:P Okey, noen andre her som har peiling på hvordan man måler lambdasonden? Får søke og se litt også etter lambdasonden. Jeg har ikke konfilter på bilen, er det orginale som er i bilen. Synes at 2 liter på mila med en 1,6 liter motor er ganske enormt mye.. =p Noen andre som vet hva som kan gjøres? =)
sondred Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Er bilen noe ujevn på tomgang eller går den helt pent å stabilt på tomgang?? er litt vanskelig å si uten å vite noe mer enn at den bruker mye bensin....
Hauso Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Har delvis samme problem:p min bruker ca 1.7 på mila, på NORMAL kjøring. samme bil, med 1.8 l motor. Min er heller ikke noe glad i å gå på tomgang etter jeg har starta den. Gjør din det? hvis ikke kan det være samme feilen som det kanskje er på min. tomgangsregulatoren. Skal ha bilen min til diagnose i morra, kan si ifra hva som er feil på min i såfall, iom det er noe av det samme som på din:) lykke til med drikkeproblemet til bilen din:D
E36Cab1 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Målt bensintrykket? Sjekk vakuum-slangen til BTR. Lekker denne får du for høyt trykk i railen som igjen fører til økt forbruk.
Kobar Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 har selv hatt 318i e30, den målte jeg 0.8 på blandet kjøring i mine 18-årsdager!! så her er nok noe galt! Sjekk luftmendemåler med å dra ut kontakten mens bilen sviver, så hører du om motoren sviver mer ujevnt. fortsetter motoren som vanlig så er lmm gåen, men går bilen urent på tomgang så funker nok lmm. men lambda derimot, du kan jo prøve det samme som med lmm, men er usikker på hvordan motoren vil reagere om man kobler fra lambda. prøv deg fram
Pauls1 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Spjeldet i lmm som har hengt seg oppe kanskje? skjedde på en e28 518 jeg hadde en gang, hengte seg opp på max åpning. da ble den tørst gitt
Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Er bilen noe ujevn på tomgang eller går den helt pent å stabilt på tomgang??er litt vanskelig å si uten å vite noe mer enn at den bruker mye bensin.... Når bilen er kald, og jeg starter den, så går den pent på rundt 1000 rpm, forså tror jeg choke'n kobles inn, da den går opp til 2000rpm og holder seg der.. Men det har jo hendt det at choken ikke har slått inn, så den har stått å vibrert som Mustangen til fattern ( altså, rå motor, bra vibrasjoner i bilen ) men dette kan være pga den kanskje bare gikk på 3 sylindre også, fordi på mandag, så tok tennkablene heeelt slutt da de hoppet av i hyttogpine Så kan hende grunnen til at den gikk dårlig, er for at den kanskje gikk på bare 2 eller 3 sylindre.. =) Men, jeg skal ut å ta en liten tur nå, det er rundt 0 grader ute nå, så jeg kan komme med en raport om 20-30 mins tid om hvordan motoren oppfører seg ved start.. Men ellers, så går bilen pent på tomgang, hender det svaier opp eller ned et par hundre rpm i ny og ne.. Men stortsett så går den ganske fint. Noe mer dere trenger å vite? =)
Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Har delvis samme problem:p min bruker ca 1.7 på mila, på NORMAL kjøring. samme bil, med 1.8 l motor. Min er heller ikke noe glad i å gå på tomgang etter jeg har starta den. Gjør din det? hvis ikke kan det være samme feilen som det kanskje er på min. tomgangsregulatoren. Skal ha bilen min til diagnose i morra, kan si ifra hva som er feil på min i såfall, iom det er noe av det samme som på din:) lykke til med drikkeproblemet til bilen din:D Hei. Har nettopp vært ute en kjapp tur som jeg skrev ovenfor her.. Da jeg startet opp motoren, fløy turtallet opp til 1500 rpm, forså datt den ned til 1000 hvor den lå i 1 sek, forså starter choken å slå inn, da gikk den fra 1000 til 1200, 1500, 1700, 1900 også stopper den på 2000rpm. Den går ganske radig opp til 2000rpm.. Der ligger den DØNN stabil, helt til motoren har nådd en viss temperatur virker det ut som, for jeg kjørte ganske fort med en gang ( kjørte ca 1 km ) også stoppet jeg og så hvordan turtallet lå ann da, og da lå den forsatt på 2000rpm.. Da tok jeg å touch'et gassen såvidt, og da datt den brått ned fra 2000 rpm til 1300-1500 forså gikk den opp i samme tempo som den gjorde når den gikk på choken. Så tok jeg meg en pen tur på motorveien for å få motoren litt varm, og når den ble varm og når jeg kom hjem, så tok jeg å lot den stå på tomgang, og da holdt den seg ioverkant av 1000 rpm, og gikk pent imellom 1000 til 1200 rpm.. ( Merker det at den kanskje var litt kald, for etter litt lengre kjøring, så står den mye mer stabil på tomgang.. Etter at jeg lot den stå på tomgang, og bare så hvordan den svaiet opp og ned på turtelleren, husket jeg at noen her sa at jeg skulle koble ut LMM.. Lot motoren stå på, dro opp panseret, skrudde ut ledningen, og da startet den å gå FRYKTELIG dårlig på tomgang.. Den kvelte seg ikke, men den var veldig ustabil. Prøvde å gasse litt med LMM koblet av, og da virket den stabil igjen når jeg gasset på og prøvde å holde den et sted på registeret. Koblet på igjen LMM og den gikk pent og ryddig igjen på tomgang.. Når jeg koblet ut LMM så gikk den bare dårlig på tomgang, men ikke når jeg ruset den, da virket den helt normal ut. Hva tror dere at det kan være?
Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Målt bensintrykket?Sjekk vakuum-slangen til BTR. Lekker denne får du for høyt trykk i railen som igjen fører til økt forbruk. Dette har jeg ikke målt nei.. vet ikke helt hvordan jeg gjør det.. =P BTR, det er BensinTilføRselen ? =p
Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 har selv hatt 318i e30, den målte jeg 0.8 på blandet kjøring i mine 18-årsdager!! så her er nok noe galt!Sjekk luftmendemåler med å dra ut kontakten mens bilen sviver, så hører du om motoren sviver mer ujevnt. fortsetter motoren som vanlig så er lmm gåen, men går bilen urent på tomgang så funker nok lmm. men lambda derimot, du kan jo prøve det samme som med lmm, men er usikker på hvordan motoren vil reagere om man kobler fra lambda. prøv deg fram Godt å høre det at det er noe galt.. Fordi da vet jeg at det kan fikses på en eller annen måte.. =p Det med LMM har jeg gjort, les ovenfor å se hvordan det gikk.. Men jeg kan prøve å dra ut pluggen til lambda'n etterpå..
Muztang289 Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Spjeldet i lmm som har hengt seg oppe kanskje? skjedde på en e28 518 jeg hadde en gang, hengte seg opp på max åpning. da ble den tørst gitt Det tror jeg neppe har skjedd på bilen min, fordi for 1-2 ukers tid så byttet jeg luftfilter, og jeg prøvde å la motoren stå på og gå, samtidig mens jeg gasset og da så jeg et spjeld som åpnet å lukket seg.. Men vet jo aldri hva som kan ha skjedd etter det.. Men nå har bilen vært glad i bensin før jeg gjorde dette også.. Så er nok ikke dette som er problemet.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå