Gå til innhold

Er dette varmevifta? E34 :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nå tatt ut torpedoveggen, innom den ser jeg en diger boks. Er det vifta eller er vifta inni den? Og hvordan kan jeg få den ut?

Beklager for veldig dårlige bilder, men det er ikke godt å komme til der :P

Bilde 3 er vell det beste.

Trenger raskt svar :S

Mhv Ole

3nufpxa9h4ikn4dejqhx.jpg

pha0ccdcww0jxkrgp3i1.jpg

o5xh3lsvvjmsptdrfcvh.jpg

b7vjzdaqqvwo2byb5tnd.jpg

Skrevet
det er vifta ja. ligger inni det dekselet

Hei, varmeviften sitter på torpedoen i motorromssiden mellom vindusviskerstagene. Dersom du fjerner de svarte plastdekslene oppå, rundt V.viskerene, (vri klipsene 45 grader å dra de ut) så kan du se varmeviftemotoren igjennom en smal sprekk som er ca 3 cm bred og ca 30 cm lang....? -Dersom du skal se på eller prøvteste viften?? så må du fjerne ett svart "lokk" m fem seks småskruer som sitter rett oppe bak motoren. Det er endel andre ting som må løsest ifra, så som ledningsnettet til motoen e.tc.

-Men jeg tror du kan iallefall med speil se om lukene åpner å stenger på H.s. og V s. med en god lommelykt/speil, dersom du får en kompis til å vri på varmebryterene inne i bilen da. :) Selve v.app.motoren er gjemt under et plascover inne i dette "rommet" -Ganske enkelt å komme til når "lokket" på torpedoen bak motoren er fjernet.

Skrevet

Nå når jeg var ute og stakk et skrujern inn i vifta/viftebladene så begynte vifta og gå. Men når jeg skrudde vifta av så ville den ikke på igjen. Er det lagrene som er gåen eller er det selve vifta?

Mhv Ole

Skrevet
BUMP

Du bør ta av det svarte plastcoveret over viftemotoren å løsne den ene skruen som holder vifta på plass, så tar du ut v.motoren med viftene på, og plassere den med en tvinge på f.eks. en fjøl e.l. så kan du teste v. motoren om den gjør det samme der som du prøvde tidligere. :o -- Dersom den f.eks fungerer godt så er de noe galt med EL nettet i bilen, og dersom det er likt som før så er det v.motoren som er kaputt. :)

Skrevet

Har fikset den nå, jeg tok bare et skrujern og stakk de opp i vifta om dere skjønner :P Da fungerte den som bare det ;) Men det er verre med varmen, det kommer bare lunket luft :S

Så her kommer det problem på problem:P

Har dere tips? ;)'

Takk for raske svar :)

Skrevet
Har fikset den nå, jeg tok bare et skrujern og stakk de opp i vifta om dere skjønner :P Da fungerte den som bare det ;) Men det er verre med varmen, det kommer bare lunket luft :S

Så her kommer det problem på problem:P

Har dere tips? ;)'

Takk for raske svar :)

Du må altså kjøre deg en tur slik at motoren har normal arbeidstemperatur på ca 90 grader (pluss minus)

-dersom det fortsatt bare er lunkent, så er det enten luft i varmeapparatet, eller at justeringen til Varm/Kalde-bryterene ikke klarer å styre luften inn igjennom varmeregisteret. Men trolig er det bare å lufte systemet, å da må bilen stå med radiatoren på høeste nivået. :)

Skrevet
Mener du at bilen skal gå mest, lokket på radiatoren skal være av?

Ja/nei,.... Lokket til "radiatoren" (påfyllingen) skal vere på, motoren skal gå, (vere driftsvarm) ----du ser at dersom varmeapparatet i bilen ligger på et lavere nivå enn f.eks. overløpet eller der lufteskruen sitter(vanligvis på toppen av termostathuset fremst på motoren) ?? sjekk hvor din lufteskrue er :) så vil den luften som er inne i kjølesystemet automatisk søke mot det høyeste punktet :!: ---Derfor er et bra at bilen står i en"oppovebakke" når du skal lufte kjølesystemet ditt. :)

Lykke til

Skrevet

Lufting av M50 er omtalt mange ganger her i forumet, og 5 serie, lufteskruen sitter på radiatoren. Ikke termostat hus. Oppoverbakk er tullball.

Trådstarter; Foreta ett søk på forumet angående lufting. Du finner maaaange tråder. : ) Husk frostvæske , 50/50 med vann. Motor skal ikke gå under lufting.

Edit; 5 min for sent ute, åpenbart : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...