Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en 320i 97mod med klima. Nu på vinteren så får jeg ikke opp tempraturen på motoren. Måleren ligger litt over blåstreken. Kan det være luft i annlegget som lurer meg eller trur dere at det er termostaten som er gåen? Noen som vet hvor man ska lufte for å få best resultat?

På fårhand takk for hjelp.

Skrevet

Tidligere svart i annet inlegg ang bytte av radiator.

Hvis du ikke skal bytte kjøleveske, men bare lufte så trenger du ikke tømme systemet først.

Men er greit å få spylt igjennom det og byttet veska innimellom.

Du vet hvilken farge du har av kjøleveske? Viktig å ikke blande rød og blå! (Eller rød med annen farge i det hele tatt). Ville latt være å blande noe.

Om du ikke klarer å finne ut farge, eller vet det, så ville jeg gått for å bytte all veska. Er vel rundt en 11 liter +

1. Skru løs den gamle (løsne slanger, og fester)

2. Spyl igjennom systemet i bilen (sett på tenning og varmeapp på full varme & styrke)

3. Sett i den nye radiatoren (omvendt av demontering) (fest den, slanger, osv)

4. Skru ut lufteskruen og påfyllingslokket

5. Bland kjøleveske (blå fra Shell f.eks, 50-50)

6. Hell på til tanken er full

7. Klem på slangene og fyll opp

8. Få hjelp av en kammerat eller noe, pass på at nivået i ekspasjonstanken konstant er fullt, så starter du motor og lar den gå på tomgang med varmeapparat på maks varme og styrke. Da vil vannet sirkulere, og luften vil forsvinne siden det kun er vann som kommer inn, men alt går ut av lufteskruen..

Hold på sånn en liten stund...

9. La nivået synke ned til streken i ekspasjonstanken (stopp å fyll på veske), så setter du i lufteskruen da.

10. Sett på radiator lokket.

11. Kjør bilen varm (pass på at temp nåla ikke går lenger opp enn den skal, da er det nok noe luft elns igjen.)

12. Etterfyll om nødvendig (greit å vente til motor er kald igjen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...