Gå til innhold

Foringer stabstag bak E34


Simpel
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk beskjed fra et verksted at det var "begynnende slakk i ytre stabstag bak begge sider". Har de siste dagene merket en klakkelyd bak i bilen og jeg aner en sammenheng her....Hm, vil det bli bedre hvis jeg bytter foringer eller er det noe annet som må til?

Hvis det er foringene tenkte jeg å bytte de ut med Powerflex. Er dette vanskelig? Hvor mange foringer er det snakk om? Ser 2 som går opp i selve bilen sånn ca midtskips og noen "lokale" små foringer ved noe ledd rett i nærheten av hjulene. Så, er det disse to førstnevnte som er viktigst eller er alle viktige?

Ble litt rotete det her men er takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ser overkommelig ut, men er litt dust på understell. Det er nummer 6 på bildet her du sikter til?

62lhmrfdpzbnq1j48d76.gif

Hvis jeg løfter bilen så begge bakhjulene er over bakken, da vil presset gå av hele staget og det går an å få skru av hele stasen? Eller hvertfall få det løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte ut de 15-20 år gamle stagene med nye gjør også underverker.

powerflex fungerer helt fint på stabstag.

Tenker du på hele staget? Det som går over hele bilen, nummer 1 på bildet ovenfor?

Ja , jeg har gjort det på noen biler som har hatt gamle stag , mest pga at de har vært rustet der foringene er slik at når du pusser vekk rusten blir de litt for romslige. Sist skiftet jeg på M5en og da hadde jeg alt nye foringer, men jeg sverger på at der var vesentlig forskjell på bilen etterpå.

tenk på det , det er en metall stang som bøyer og flekser seg i 15-20 for å stoppe krengning (blant annet) ..

Har du råd så er det verdt det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel like greit å gjøre det, er ikke SÅ mye penger det er snakk om. Er jobben som er fæl, men med litt fintenking og banning går vel det og. Har det for meg at det er å ta trykket av staget ved å løfte bilen på et vis og så skru løs noe antagelig fastrustede skruer. Ikke noe spesialverktøy men litt vrient å få ut og inn foringene. Riktig?

Takk for tips forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg stort sett endt med å kutte av mutter/bolt på en eller flere av festene til de fremmre lenkearmene til stabstaget på samtlige E34er jeg har kjøpt. Så der er å anbefalle å ta med seg litt caramba og noe å kutte med . Tar du av hjulet er det lettere å komme til øvre festet , men pass på bremseslanger og ledninger til varslerene .

Husk stålbørste til klammerene vist du ikke bytter de og ;)

Bak er vel mest kinkige staget da det kan være litt vanskelig å få på ( eller av) de gamle lenkearmene . nye foringer er stort sett greie å få på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har drevet en liten undersøkelseskommisjon under bilen og sett på GS sine sider.

Målte staget til ca 14.5 mm rundt foringen men var rundt 16.5 lenger mot hjulet. Når jeg da må velge mellom 16 mm og 15 mm er det vel 15 mm som burde være rett?

På GS stod det 16 mm til sportsunderstell, noe jeg ikke tror jeg har.

Disse nummer 6 små-stagene, kommer disse "ferdig foret" i små esker fra GS bildeler?

Og helt tilslutt: Hvordan ser en ny foring ut? Er det skåret et snitt i den for å presse den på fra oversiden eller er den "tett" og skal draes i posisjon fra enden av staget? Som sagt, jeg er litt dust på understell men prøver å lære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har drevet en liten undersøkelseskommisjon under bilen og sett på GS sine sider.

Målte staget til ca 14.5 mm rundt foringen men var rundt 16.5 lenger mot hjulet. Når jeg da må velge mellom 16 mm og 15 mm er det vel 15 mm som burde være rett?

På GS stod det 16 mm til sportsunderstell, noe jeg ikke tror jeg har.

Disse nummer 6 små-stagene, kommer disse "ferdig foret" i små esker fra GS bildeler?

Og helt tilslutt: Hvordan ser en ny foring ut? Er det skåret et snitt i den for å presse den på fra oversiden eller er den "tett" og skal draes i posisjon fra enden av staget? Som sagt, jeg er litt dust på understell men prøver å lære :)

hvis du har målt til 14,5 så kjøp 15mm. er skåret snitt i de for å få de på ja.

de nr 6 skal bare være og bolte av og på igjen egentlig. må vel kanskje ha nye gjennomgående bolter og mutter og skive hvis det er rustet det som stod der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...