Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei alle sammen

for en tid til sammen hadde jeg problemer med bilen, da var problemet at bilen ble varm. jeg skiftet termostat uten hell. etter dette prøvde jeg og lufte bilen selv, men uten hell.

jeg sendte den da inn på verksted, her fikk de etter mye om og men luftet bilen, de sjekket også at alle deler var som de skulle, noe som de var.

jeg fikk tilbake bilen og alt så bra ut. helt til en dag så hadde slangeklemmen som klemmer på termostathuset vært for hardt skrudd på. dette resulterte i at enden på termostathuset knakk..jeg har nå skiftet termostathus.

jeg startet bilen og tok på varmeannlegget. her ble det ved 32 grader bare spyttet ut kald luft. etter ca 15 min begynte også bilen og gå varm igjen.

nå skjønner jeg bare ikke hva det kan være?

kunne noen vært så snill og hjelpe meg med dette?

er ikke noe ekspert, men ser mangen her har peiling!

tusen hjertelig takk på forhånd

MVH

Stig

Skrevet

høyrest ut som de er vannpompa som er goen, men skifter du den og bilen fortsatt går varm på tomgang, so er systemet enten tett, eller so har du samme problem so eg har på min 520 97mod. at kjøleviften går forseint! ordnet dette med en reodor felgen patent, tok et stålstrips i nøden i bil kø på e6 :P og festet de rundt eine vifte bladet og rundt "akslingen" på viften, viften er da en slure vifte so når den fekk meir press på seg så jekk den fortere, så da sluttet bilen og koke, koking er et standard syndrom på e39 :evil:

Skrevet

Bilen er som nevnt tidligere i denne tråden bygget for å stå plant mens den luftes, siden lufteskruen(e) er det høyeste punktet på kjølesystemet og luften alltid presset oppover.

Radiatoren kommer da høyere opp enn lufteskruen hvis du parkerer i en bratt oppoverbakke, og dermed finner luften veien dit og ikke til lufteskruen(e).

Siden vannpumpen er skiftet, så kan det tyde på at det kanskje kan være viskosekoblingen som kanskje er på tur.

Sjekkliste:

Mister bilen vann?

Lukter det olje av kjølevesken?

Har du mer hvit/grå eksos enn vanlig?

Er det trykk på radiatorslangene etter at bilen har blitt kald igjen etter en kjøretur?

Hvis du kan svare nei på disse fire punktene og termostat og vannpumpe er byttet/sjekket, så er det slik jeg personlig kan se det trolig en viskosekobling som enten har sagt takk for seg, eller på vei til å takke pent for seg.

Men svarer du ja på ett eller flere av spørsmålene ville jeg vurdert en komp-test evnt sjekk av topp-pakning.

Jeg sier ikke at dette er fakta eller en fasit, men en grei måte å feilsøke på.

At du ikke får varme inn i bilen kan være en årsak av luft i anlegget, eller for lite vann på systemet ditt.

Kan selvfølgelig også være at anlegget er tett ett eller annet sted eller en elektronisk feil, men siden bilen blir varm og eller koker så tror jeg nok feilen ikke er tett system eller for lite vann.

Tips

skal du gå til innkjøp av viskosekobling (ny) så søk litt på ebay, jeg fikk min nye fra statene ferdig fraktet hjem til meg for under 150dollar, jeg kjøpte meg en ny fordi jeg byttet motor.

Bare husk å sjekke om du har 3 eller 4 skruer på viskosekoblingen før du evnt bestiller.

Eller så kan sikkert jeg selge deg min gamle for en billig penge, så du får testet den for å se om det er densom er gåen.

Skrevet
luft eller vannpumpe, vist det ikke kommer varme inn i coupen, men du overher. heh. veldig rart om det lukter olje av olja. heh.

hehe, litt kjapp i svingen eller treg på korrekturen så jeg, men nå er det endret til oljelukt av KJØLEVESKEN.

Skrevet

jeg har samme prob. med min. at den tilstadig har temperatur på 97-100 grader (varm hele tiden) :( . Bruker ikke olje. er ikke hvit i påfyllings lokk eller peilepinnen. Det er ikke noe avgass(eksos) i kjølevannet. Termostaten er helt ny. Og vannpumpa er helt fin fin. Så jeg lurer også på hva i h****** er gale? jeg blir av og kjøre i en sauna?!

Skrevet

så lenge bilen IKKE lekker vann, og termostatene FUNKER, så kan dere åpne lufteskruen OG påfyllingslokket, så fyller dere helt til topps, så setter dere på tenninga (ikke start!) men hakket før! full vifte og så pumper den vann.. så kan dere stå å etterfylle for da fyller systemet seg... når det er fullt, kan dere ta en kjøretur til bilen er god og varme, har du da ikke varme i apparatet, gjør du det samme en gang til, men nå med VARM motor, men IKKE la den svive! ps, la bilen stå i 5 min før du åpner!

hvis du da IKKE har varme, er det noe annet galt! ;-)

dette har funket på min 3 ganger og den gamle 2, pluss mange andre sine biler... så det er nokså idiotsikkert :-)

Skrevet

Løsningen mysild kommer emd her er den absolutt beste, iogmed at det er riktig luftemetode på m50/m52 osv..

Men har du skjekker varmekranene? Standardfeil på e34'er vet jeg, ikker sikker på e39.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...