Howrd Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Hei. til vinteren har jeg nå installert full defa pakke selv. Pakken inneholder deluxe settet for coupe + motorvarmer som jeg bestillte i tillegg. Men jeg synes at motorvarmeren ikke får opp varmen no serlig i motoren, når jeg setter meg inn i bilen om morgenen, så er den så vidt røret seg fra minimum varme (ca. 1/10 av skalaen) Motorvarmeren er av typen kontaktvarmer, som står på en m54b22. Fulgte alle installasjonsanvisninger til pungt og prikke, brukte opp all pastaen og renset hullene i blokke grundig. Flere med erfaring? jævlig irriterende Bilde av varmeren:
Gunnar Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 1. En Defa motorvarmer er kun et element som står inn i en kjølevæskekanal, uten sirkulasjon i kjølesystemet blir varmen dårlig fordelt. Mulig de har sirkulasjonspumpe også man kan sette på, men de 4-5 bilene jeg har vært borti med Defa har ikke hatt det. 2. En Defa motorvarmer er ikke særlig sprek, 650W eller så. Den må gjerne ha et par timer før det duger. Webastoen i Land Roveren vår er til sammenligning på 5.2kW (OG har sirkulasjonspumpe). 3. Hvis du har vært uheldig og kjørt motorvarmeren uten at den har stått i vann, så kan det hende du har brent den. Da fungerer den ikke i det hele tatt. Er usikker på HVOR følsomt det er før det ryker, men det er ihvertfall en klar advarsel i bruksanvisningen.
BreitBau Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Nå er det jo slik, at varm vann går oppover, mens kaldt vann synker til bånn, og det er dette defa praktiserer som "sirkulasjon" i sine motorvarmere.. Skal dette virke bittelitt så må den stå på noen timer.. Men denne "deluxe" pakken har vel en timer funksjon som startet tidligere og tidligere dess kaldere det blir? Jeg hadde hvertfall det på min, og da var nåla kommet halvveis til arbeistempratur når jeg kom å sette meg inn om morran..
tomerikk Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Trådstarter har aluminiums motor, da brukes det kontaktvarmer. Disse har en effekt mellom 3 og 400 watt og varmer vann eller olje. De gir somregel ikke noe bedre temperatur på motor enn det han beskriver.
Howrd Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Skrevet Desember 7, 2008 motorvarmer står som sagt ikke inn i blokka, men "utenpå". På deluxepakken er det en timerfunksjon ja, "automatisk". Men har opplevd at denne ikke starter, så har satt den til 2 timer. Sjønner bare ikke hvorfor motoren ikke skal bli skikkelig varm. da er jo en god del av poenget med motorvarmer borte:S Skal ringe bilradiospesialisten eller defa i morgen å høre hva de sier, synes dette er for dårlig.
tomerikk Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Det stemmer, kontaktvarmer står utenpå. Desverre er de ikke så effektive som blokk varmere.
mhane Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Leser du på defa sine sider så står det så vidt jeg husker tydelig at du ikke kan forvente samme effekt med en kontaktvarmer som en blokkvarmer. På min modell vil kontaktvarmeren (som er eneste alternativ) varme oljen og ikke vannet. Dette fører helt logisk til at du ikke oppnår samme effekt som når kjølevannet sakte sirkulerer pga varmeforskjellen. En tredje type som feks ofte er levert til Audi er et varmeelement som står direkte på en kjølevannsslange. Her er det også svært kritisk med tanke på montering og sirkulasjon. Jeg tror at alt fungerer hos deg og at dette er forventet resultat ut i fra forutsetningene.
Bonden Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Selv om ikke du merker at det blir noe ekstra varme i bilen av denne varmer typen ,så vil motoren være mere lettstartet i kulda likevel.
pål Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Er jo uansett bedre med litt varmegrader i kjølevæska/olja, en minus grader.
Trazor Skrevet Oktober 26, 2012 Skrevet Oktober 26, 2012 Bringer opp en gammel tråd, og må si meg enig med trådstarter. Motorvarmeren på min E46 fungerer dårlig. 1/10 opp på varmeskalaen stemmer veldig bra med min erfaring. Noen som vet hvor mye arbeid det er å ettermontere kupevarmer?
Kjell Z3 Skrevet Oktober 26, 2012 Skrevet Oktober 26, 2012 Selv om motoren ikke blir varmere enn beskrevet hindrer den nok lkevel mye slitasje, og det er jo viktig. Senker sikkert forbruket ltt også.
todleif Skrevet Oktober 26, 2012 Skrevet Oktober 26, 2012 Motorvarmer gjere det meir behageligt for bilen å starte opp i kulden. Kupevarmer gjere det meir behageligt for bilføreren i kulden.
John Kr Skrevet Oktober 26, 2012 Skrevet Oktober 26, 2012 Hei, jeg har en 5-serie 2012 modell og har samme motorvarmer som trådstarter refererer til. Enig at den virker noe dårlig, men den varmer opp motoroljen og ikke kjølevesken. Har hatt i tankene å montere en slangevarmer i tillegg, men da må dette gjøres på en slik måte at man får sirkulasjon til å fungere. Dette får du ikke svar på før du har montert og da er det noe sent å flytte varemeren. Er det noen som har prøvd slangevarmer på de nye motorene?
Krika Skrevet Oktober 26, 2012 Skrevet Oktober 26, 2012 Har defa motorvarmer i min e36, og har stilt den inn slik at den skal starte 3 timer før 0730 når den står på. Når jeg starter bilen ca 0730 er tempmåleren rundt toppen av det blå på måleren, synes ikke dette er så altfor ille. Sent from my iPhone using Tapatalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå