Richie85 Skrevet Desember 7, 2008 Share Skrevet Desember 7, 2008 Noen som vet om noen som kan bytte to minireleer i GM5 min. Har problemer med sentrallås og vil bytte releene som styrer dette. Har delene! Trenger bare en som har peiling på å lodde da dette er belagt med no klarlakk liknende greier.. På Østlandet et sted, bor i Tønsberg. Takk!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 7, 2008 Share Skrevet Desember 7, 2008 Far min kjenner en tv repratør, kan høre med han om det kniper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Desember 8, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2008 Far min kjenner en tv repratør, kan høre med han om det kniper. Takk! Hadde vært knall.. ikke vært kjempe respons her nå.. hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwm535i Skrevet Desember 8, 2008 Share Skrevet Desember 8, 2008 hei bare du vet hvilke komponenter som skal bytes ut kan du gjøre det selv , ellers kan jeg hjelpe deg med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Desember 8, 2008 Share Skrevet Desember 8, 2008 Har du eventuelt ett par bilder av modulen og tilhørende deler som skal byttes. Er dette en modul du kan gi fra deg over ett par dager i såfall. Greit og vite, da han tar slike ting på kveldstid når han selv har tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Desember 8, 2008 Share Skrevet Desember 8, 2008 er sikkert en god del andre tv reperatører osv... som kan hjelpe deg med dette... trur ikke det koster allværden å bytte 2 små komponenter.. I sandefjord har vi no slikt, fin elektronikk verksted som fixer tv og videospillere, forsterkere osv.... De loddet inn aux i den gamle kassett spilleren i den gamle e38 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Desember 8, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2008 hei bare du vet hvilke komponenter som skal bytes ut kan du gjøre det selv , ellers kan jeg hjelpe deg med det. Heisann! Legger ved et bilde av hvilke to som skal byttes.. Fikk en kamerat av meg til å se på det.. og han har fått fjernet tinnet de er festet i.. men er nok noe igjen iogmed at de ikke er ute enda.. men kan releene ha festet seg i lakken på undersiden av releene? hvordan skal jeg da få det løs, litt uheldig å gjøre noe dumt i en styreenhet, mener jeg:P Det er fire releer til høyre med "siemens". Disse to til venstre er til sentrallåsen og skal byttes, har nye releer liggende her.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Desember 8, 2008 Share Skrevet Desember 8, 2008 Fikk en kamerat av meg til å se på det.. og han har fått fjernet tinnet de er festet i.. men er nok noe igjen iogmed at de ikke er ute enda.. men kan releene ha festet seg i lakken på undersiden av releene? hvordan skal jeg da få det løs, litt uheldig å gjøre noe dumt i en styreenhet, mener jeg:P Loddingene er gjennomgående, så selv om det ser ut som at loddetinnet er borte på undersiden, kan komponentbeina fortsatt henge i loddetinn inni kretskortet/på komponentsiden. De av komponentbeina som er loddet til et jordplan vil ofte være de vanskeligste å fjerne all tinnet på. Dette fordi varmen fordeles over et større område og hindrer at all loddetinnet rundt komponentbeinet kommer i flytsonen. Dersom du har en fin elektronikkavbiter som kommer til under releet så kan det være en ide å klippe av beina og slik komme til på begge sider for lettere fjerning av bein+loddetinn. Hadde du bodd nærmere skulle jeg gjerne ha hjulpet deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Desember 8, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2008 Jeg kan jo evt kanskje se om jeg finner noe som kan erstatte elektronikkavbiteren, eller få kjøpt en slik en.. om jeg får ut releene, så kan jeg jo ta resten kanskje.. Men ja, teit du bor i kr.sand:P skulle vært borti gata nå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hoem Skrevet Desember 8, 2008 Share Skrevet Desember 8, 2008 iblandt blir det vanskelig og ta de med elektronikkavbiteren, da kan du prøve å ta av toppen (plasten) og så klippe i stykker det gamle relet den veien.. Det har jeg måttet gjort en del ganger og da kommer du lett til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Desember 9, 2008 Share Skrevet Desember 9, 2008 Hei, jeg har også byttet disse to releene, som satt som limt i kretskortlakk. Gjorde akkurat som Hoem, splittet releene med Dremelen og demonterte releene bit for bit. Satt til slutt igjen med bena som da var enkle å lodde ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Desember 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2008 Takk for to nydelige tips! At ikke jeg tenkte på å gjøre det! Får ta ut GM5 imorgen og gjøre dette på jobben.. Jeg lar høre fra meg;) hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Desember 9, 2008 Share Skrevet Desember 9, 2008 Fult mulig og bruke avloddingslisse også. Suger opp tinnet i det aktuelle området. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet Desember 9, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2008 Fult mulig og bruke avloddingslisse også. Suger opp tinnet i det aktuelle området. Var lisse han kameraten som forsøkte brukte.. men dog, da delte vi ikke releene.. hehe. Også skal det sies at dette var lørdag kveld.. pilsen fristet mer enn å sitte å lodde:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Desember 9, 2008 Share Skrevet Desember 9, 2008 Støtter forslagene om å "partere" releene, da kommer du til begge sider. Loddelisse er et kjempeverktøy, men det hjelper ikke stort når man må varme opp såpass mye masse som man må på disse kretskortene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå