Gå til innhold

E39 feil etter montert nye lykter! Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e39 98mod som jeg har montert bi xenon angel eyes med diodelys som lykteringer, har også for en tid tilbake byttet til facelift baklykter som måtte kodes inn.

Bilen funka som den skulle i en halvtime, deretter hoppa den over i nødlys og sto å blinket uansett hva jeg gjør, lyktene er koplet riktig, blinket også i langlysene når jeg tok på langlysane.

Har prøvd å ta vekk strømmen i 20min, ingen forksjell. noen tips??

Skrevet

hei hei. tenker du sliter med overvåkingssystemet for lyssystemet på bilen din. i verste fall må du programere denne på nytt. Dette er en styreenhet som overvåker lysene og varsler om det er noe feil på det øvrige lyssystemet.

Lykke til.

Skrevet

Har du brukt originale eller uoriginale deler, hvilket oppsett hadde du fra før osv....?

Dersom du har oppgradert fra halogenpærer til xenon må dette kodes inn i lysmodulen for at dette skal fungere.

Det finnes også en lettvint løsning med motstand/kondensator som feilaktig kalles canbus-fix (e.l.) som er ofte brukt ved ettermontering av uoriginale xenon-kit. Er en del poster om dette på forumet. :)

Skrevet

Hvordan har du koblet langlysfunksjonen? Lysmodulen på en 98-modell tror jeg ikke har utgang for langlyssolenoiden som sitter i bi-xenon enheten..

Eller mener du at du har puttet xenon i den indre reflektoren også?

EDIT:

E39 kom vel ikke med bi-xenon originalt når jeg tenker meg om...

Skrevet

Vet ikke hva langlys solenoiden er for noe??

Men feilen oppsto når jeg sto med langlys(xenon) på. Fra første gang jeg har tatt på langlysene har de bare stått å blinket på og av, helt til den gikk over til å blinke med nødlysene også etter en stund med langlysene på.

Lurer på om lysmodulen min har tatt kvelden som følge av dette!

Er det noen triks/tips rundt dette med xenon langlys til e39??

Har vært inne hos bmw å kjørt diagnose, får opp feil på kjørelys, selv om det ikke er noe galt med dem.

MVH

Håper på svar snart!

Skrevet

Du får feil på fjernlys fordi du har xenon no og det er ikkje originalt på din bil. Motstanden (og strømmen) har endra seg. Eg veit ikkje om du kan omprogramera dette.

Skrevet

Aha...tror jeg skjønner litt mer av denne nå :)

Bi-xenon er når xenonlampa (enheten) inneholder en solenoid som mekanisk forandrer lysbildet når man slår på langlys. Altså nærlys og langlys kommer fra samme pære/lampe, det er bare lysbildet som forandrer seg. Det er denne jeg tenker på - den tilføres spenning og forandrer lysbildet mekanisk ved påslåing av langlys.

Om jeg har forstått deg rett har du montert/koblet en xenonsats i den reflektoren som før inneholdt halogen-langlys (indre)?

Da er det logisk at lysmodulen klikker siden den forventer å "se" en halogenpære dær, og måten den "ser" etter pæra på får xenonlysa til å blinke. (todleif var inne på dette)

(Denne blinkingen kan ha en uønsket effekt som igjen kan ta livet av lysmodulen, men dette kommer ann på xenon-ballastens konstruksjon...)

Jeg ser to alternativer for å løse denne:

1. Få kodet bort pæresjekken på langlysa

2. Installer en slik "xenonlysa-blinker" fix på spenningstilførelsen til xenon i langlysa

Har du vært på Bavaria hær i Kristiansand? Dersom min teori stemmer synes jeg i så fall det er svært skremmende at de ikke tar en slik feil.... :roll:

Skrevet

er visst en helt ny type xenon modul tror jeg, heter ddm og er i svart tynn metall, med noe motstand på også.

Var på kjell strømme bmw import jeg var!

Takk for alle tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...