Gå til innhold

Et lite Business cd spiller spørsmål...


Anbefalte innlegg

Hei

Har installert forsterker og basskasse(Eller prøvd). Jeg kobla meg på hattehylle høytalerne med kabelsko. Jeg har en kraftig forsterker som tydeligvis skal gi mer enn nok energi (1000rms). Likevel så funker det ekstremt dårlig. Vet ikke hvorfor, men vil heller koble meg på en evt. orginal sub ledning i bilen.

Noen som vet hvilken farge det er på sub ledningen?

Eller skal jeg bare kaste driten og innstalere en ny cd spiller :wink: (Lest at det er det de fleste svarer :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikkje koble høgtalerledningene direkte på forsterker! Du bruker den eg linka til. Høgtalerutgangene er ikkje beregna på å drive ein forsterker. (og forsterkeren liker ikkje dette signalet heller!)

Og for at du skal væra heilt sikker: Den saken eg linka til skal tilkoblest høgtalerledningene (på bakhøgtalerene) Og den andre enden skal til forsterkeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nevnes at enkelte forsterkere har høy-/lavnivå konverter innebygget, slik at man faktisk kan trekke kabler rett fra høytaleren og i forsterkeren. Dette er gjort i min bil, og det fungerer utmerket. Har ikke forsterkeren dette, må du kjøpe en ekstern høy-/lavnivå konverter, slik todleif beskriver.

Har du lagd noen åpning inn i kupéen (f.eks. gjennom luka til skiposen) slik at lyden kommer dit da, så ikke lyden blir "isolert" i bagasjerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke lagd hull. Bare åpna den og stikker den gjennom hullet liksom :-s Går det an å koble fra skiposen uten å ødelegge posen? Flytta bassern i inn i bilen også, men merka lite forskjell :-s

Min skipose var festet med en skrue i hvert hjørne, så det gikk fint å ta ut hele greia. Kan monteres igjen hvis man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning er at jeg har benyttet meg av kablene som går til hattehøyttalerne.

Har koblet en Høy/lavsignal konverterer mellom hattehyllehøyttalerne og lavnivå inngangen på forsterkeren. (rød/hvit phonoinngang).

For meg fungerer det helt ypperlig.

Men fant ut av en ting: - når jeg smalt igjen bagasjelokket ble det ørlitt vibrasjon i hattehøyttalerne. "signalet" dette skapte gikk inn i forsterkern, som så sendte det ut til basshøyttaleren. Som igjen skapte mye vibrasjoner som førte til at hattehøyttalerne vibrerte enda mer. (feedback effekt) Hele bilen rista nesten i stykker til slutt. :lol:

Fant ut at jeg likesågodt fjernet hattehøyttalerne, da ble det to "bassporter" inn til kupeen = mye bedre lyd og basstrykk inne i bilen.

samtidig som hattehylle plata ikke lå å rista og skrangla.

synd for de som sitter bak, men jeg sitter foran og kjører :wink:

EDIT: vet ikke hvordan lydannlegget i E39 er lagt opp, men er vell på samme prinsipp som i en E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...