sineer Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Hei, Bilen min sto på tomgang i går, en god stund.. Den blei ganske så så varm, men kom ikke på det røde. Men jeg begynnte å bli ganske skeptisk så jeg begynte å kjøre, så merka jeg at varmeapparatet sluttet å virke også ville ikke bilen gå på tomgang. Hva er galt?
Olelink Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Det med ingen varme i varmapparat kan være; Mye luft i kjølesystemet, gåen vannpumpe (som begge kan forklare hvorfor den ble så varm), ukontakt i/deffekte vamt vanns ventiler. Kan også være (disse er lite sannsynelig siden de ikke forklarer det at det sluttet og komme varmluft inni bilen, men det kan jo være en kombinasjon av flere feil) at temostaten ikke åpner eller at viskosekoblinga på vifta er gåen. Vifta kan du ved varm motor prøve og stoppe den med en avis eller noe når motor går, det skal du ikke klare når motorn er varm hvis viskosekoblingen er ok. For å sjekke termostat samt vannpumpe, kjenn om radiator blir varm. Kjenn også på røret ut fra radiator (i bunn) siden varmen kan forplante seg fra motor og ut gjennom vannet i rørene sånn at en del av radiator blir varm som kan gi falske svar. Varmtvannsventilene kan jo måles, både om de får spenning samt at det ofte hjelper å kakke litt i dem da de kan bli treige, men tror ikke dette er problemet siden det ikke forklarer at motor blir for varm. Luft, tja må luftes Mange versjoner her men denne funker nå på min 520; Start motor, sett på maks varme inni bilen (å vifta på 1), fyll på godt med vann, åpne lufteskruen og la motor bli driftsvarm mens du følger med vannstanden/etterfyller samt knar litt på vann rørene for og presse ut all luft. Har egentlig mest tro på vannpumpa siden du både har mistet motorkjøling og varmluft, byttet nylig på svigerfars 525td pga akkurat samme symptom (minus tomgangsproblem som nok desverre kan være en følgeskade av varmen), der var plast impelleren på pumpa helt kaputt og vi plukket den ut i 100 biter Grei jobb, bytt viftereim og gjerne temostat samtidig da dette ikke koster stort. det med at den ikke går på tomgang etter dette kan som sagt i værste fall være kjedelige følgefeil av at den nesten kokte/var ekstra varm over lengre tid, topp-pakning osv.
sineer Skrevet Desember 18, 2008 Forfatter Skrevet Desember 18, 2008 Ja, mulig det du seier Er ikke lenge sia jeg skifta termostart, så jeg tror ikke det er den. Det som var så rart var att den varma godt, så plutselig kom det kald luft når jeg kjørte. Så måtte jeg gi gass for at den ikke skulle stoppe.
Olelink Skrevet Desember 18, 2008 Skrevet Desember 18, 2008 Er den forsatt likedan når den blir varm nå eller var dette ett engangstilfelle da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå