Simpel Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 M50 motor: Starter, motoren går opp til nærmere 2000. Roer seg kvikt ned til litt under 1000 (enda litt høy tomgang, eller hva?). Noenganger en fin tomgang på rundt 600. Det ekleste med det hele er likevel dette: En bankelyd. Får assosiasjoner til Lofotfiske og Shetlands-Larsen. Den gir seg etter et halvt minutt eller noe, men likevel... Har hørt om dette før og ble anbefalt diagnose for å finne ut om mulig veivsensor eller bankesensor kan være modent for utskifting. Skal gjøre dette, det er vel en god start. Men hva gjør disse dingsene, hvordan virker dette? Og er det dyrt å rette opp i? Må og nevne at dette er periodisk faenskap, vil en diagnose da finne ut av det hvis den skulle oppføre seg fint på den store diagnosedagen? Takksam for alle svar.
tangorev Skrevet Desember 19, 2008 Skrevet Desember 19, 2008 Heisann! Nå er jeg ingen reser, men bankesensoren sender et signal til ecu'n og den justerer tenningen ved tenningsbank. Veivføler gir et "klarsignal" til ecu'n om at det er good to go. Den angir timingen via trigger hjulet. Tipper at ingen av disse er årsaken til turtallet ditt eller bankingen. Bank forekommer v for mager blanding og vil heller skje ved evt pådrag. Om veivføleren er def/fuskete vil den enten ikke starte eller få tenningskutt. Kommer bankelyden med varm motor også? Hard tikking v kald motor forekommer jo. Tar litt tid før olje kommer til toppen. Ihverfall om det er litt tjukk olje på nå om vinteren. Er som sagt ingen reser så si meg gjerne imot om jeg er på villspor her;) Lykke til! Hilsen Christian
Simpel Skrevet Desember 19, 2008 Forfatter Skrevet Desember 19, 2008 Aha! Takk for innsiktsfullt svar, har aldri visst hvordan disse sensorene fungerer. Bankelyden forsvinner etter 30 sekund eller noe og viser seg aldri ved varm motor. Tror du er inne på noe med den kalde uljo. Tror jeg skal hive på noe tynnere olje ved neste høve, har igrunn tikket en stund ved kald motor nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå