Sir Hofstad Skrevet Desember 20, 2008 Skrevet Desember 20, 2008 Finner ut at det er 4 4 frem og 1 bak + overdrive. Beklager min feil, har mulighet for å kjøre manuelt i 3.
Silver87 Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Skrevet Desember 20, 2008 Som oppsummering da så har jeg en 4trinns GMkasse med 4 + overdrive gir. Og slike kasser er ikke lett å få tak i? (Visst jeg må bytte) problemet mitt er beskrevet i et anna tema... Får satse alt på at bytte av filter og olje gjør susen da.... men for å komme til saken her : Prosedyre for å skifte olje + filter på kassa:D ????????? Noen som gidd å beskrive det fra punkt til prikke?
Silver87 Skrevet Desember 20, 2008 Forfatter Skrevet Desember 20, 2008 Er ikke det manuelt i 1,2,3,D? eller kun 1,2,3?
Olelink Skrevet Desember 20, 2008 Skrevet Desember 20, 2008 Om det er som på ZF kasse så gjorde jeg sånn; (NB blir jo litt gammel olje igjen i oljekjøler og kanskje converter men det meste blir med ut) Skaff olje (mengde står i instr.bok), nye pakninger samt ny oljesil (filter). Også lurt med noe å få oljen i kassa igjen med, jeg brukte en oljesprøyte med slange fra Biltema * Kom deg under bilen, bilen må stå noen lunde vannrett. * Tapp ut oljen gjennom tappeskruen på på den store bunnplata (hvis det er som på ZF kasser så er det en stor og en mye mindre bunnpanne) Denne oljen er så tynn at vet ikke om det har noe for seg å kjøre kassa varm først da det bare trekker mer olje inn i systemet som bruker lang tid på å renne ut igjen. * Skru så opp alle skruene på den lille bunnpanna da det ikke er tappeplugg på denne, vet ikke om det faktisk skal være olje her men det var nå det på den jeg skifta på å den var grise stygg, hell ut oljen og skru den på igjen. * Skru av alle skruene på den stor bunnpanna, ta den av ( OBS her er det fortsatt olje igjen! ), da ser du oljesilen, den sitter i 3 skruer (på ZF kasse i allefall), skru opp disse. * Ta av silen (filtret) og sett på det nye. * Skru på silen og skru på bunnpanna igjen. * Stram tappepluggen og åpne nivåpluggen. * Begynn å sprøyte innpå olje igjen, helt til det begynner å renne over/ut, sett i nivåpluggen men ikke stram den. * Start bilen, hold bremsen mens du skifter litt mellom de forskjellige girene, stopp bilen. * Åpne pluggen igjen fyll på med olje til det renner over, stram til pluggen denne gangen, ta en prøve tur. * Etter en kort prøvetur der du har fått prøvd alle girene åpner du pluggen for siste gang og etterfyller. * Ferdig Dettte er ingen fasit, men funket for meg.
Olelink Skrevet Desember 20, 2008 Skrevet Desember 20, 2008 Er ikke det manuelt i 1,2,3,D? eller kun 1,2,3? Du har jo velgeren med S, E og M på kassa, det er jo Sport, Economy og Manuell, i økonomi (standardprogramet) så kan du begrense hvor høyt kassa skal gire men ikke låse den i gir, I sport er den som i økonomi men den venter lengre med å gire samt girer ned tidligere. I Manuell kan du låse bilen i girene 1,2 og 3, i drive (D) vil den ( Hvis det er som W (Winter) var på min 325ia ) ha vinter funksjon der den i helt motsatt av Sport gire raskerer opp og senere ned enn i økonomi, som jo er en fordel på vintern så den ikke river seg så lett
Silver87 Skrevet Desember 21, 2008 Forfatter Skrevet Desember 21, 2008 ja jeg har liten å stor bunnpanne.. har tatt diagnose og 0 feil, så regner med at oljeslift 1, eller 2 ganger + filter gjør susen Takk for svar:D
Olelink Skrevet Desember 21, 2008 Skrevet Desember 21, 2008 Filtret var i allefall ikke pent på den jeg skifta på, enda da skulle "liksom" filteret vært skiftet for ett halvår siden. Så å skifte olje + filter er nok ingen dom idè.
Silver87 Skrevet Desember 22, 2008 Forfatter Skrevet Desember 22, 2008 fikk selfølgelig feil filter, så skifta kun oljen... men kassa blei bare betre på eit punkt, den holder D stillestående i bakke. Det klarte den ikke før.
Silver87 Skrevet Desember 22, 2008 Forfatter Skrevet Desember 22, 2008 Når ei automatkasse streiker så er det enten to ting: Noen kuler som går litt treigt (skift olje og filter) eller så er det nåkren band inn i kassa som må skiftast som brukar å gå istykker etter ei viss tid. Noen som har hørt noe om dette? evt overhaling?
Silver87 Skrevet Desember 22, 2008 Forfatter Skrevet Desember 22, 2008 Utdrag fra forum: Er oljen svart og lukter svidd så kan dette vere tegn på at bremseband er slitt og det at av den grunn ikke holder i D i bakke. Du kan prøve å skifte oljen og filter, og håpe på at kraften i kassa kjem tilbake. jeg har vert borti at en magnetventil var defekt og at det derfor ble for hett i kassa. då måtte vi skifte oljen 2 ganger + filter for å få bort den svidde oljen. Denne kassa gjekk i fri ved kjøring. Ved skifting av olje på KUN den store bunnpanna skifter du eigentleg kun 1/3 av oljen. Den lille bunnpanna må også av og tømmast. Kan rekne med å bruke 6 liter og oppover ved skift av all oljen.
Olelink Skrevet Desember 22, 2008 Skrevet Desember 22, 2008 Kassa på fatterns 750iLa har takket for seg, har ringt litt rundt og det vi finner ut er at kassa rett å slett er utslitt når en 750 har gått 250-300 000, alle kassene fra 750 de vi har snakket med har fått inn har gått såvidt underkant 300 000, da er de utslitte, på 750'n er det nå bare revers som funker så den er moden for overhaling, fant ett svensk firma som driver med byttekasser, ved å bytte ny-overhalet kasse mot vår gåene får vi kasse på dagen da de som sagt har ferdig overhalte kasser og det ble ikke mer enn 12-13 000 pluss kjøring ved henting ikke no å si på det, fikk ikke billigere her i norge enn over det dobbelte...
treige Skrevet Juli 9, 2011 Skrevet Juli 9, 2011 Ser dette er en gammel tråd, men har den 5hp18 girkassa i min 525tds E34.. Hvor sitter nivåpluggen? HASTER!!! Evt... ett bilde av den takker.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå