Gå til innhold

Motorbytte i bmw e30! Gå opp 0.5 liter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e30 med 2.0 12v som jeg vurderer å bytte motor i da den tikker og harker litt.

Men lurer litt på om det blir mye arbeid ut av å gå opp 0.5 liter og sette det nedi? snakker fortsatt om 12v da jeg regner med at det blir enda mer arbeid med 24v.

Må jeg bytte hele motorledningsnettet? Eller skulle det nå holde med et par ledningstumper?

Er ikke noe form for prosjekt jeg planlegger å legge masse tid og penger nedi, men en vanlig bruksbil jeg kunne tenke meg mer futt i!

Skrevet

Kommer litt ann på årsmodell.

Har du en 320i som er nyere enn 09.87 så er 2.5ltr fra 09.87> Bare å sette rett i med tanke på motornettet.

Skrevet

sater på å få tak i en motor som satt/sitter i en e30 i fra 86 eller rundom der.

Men kan man på noen lett måte se hvilken årgang en motor er i fra når man ikke har papirer på bilen den satt i eller noe sånt?

Skrevet

Det står årsmod på motoren,under innsuget like over starteren.

Skrevet
Kommer litt ann på årsmodell.

Har du en 320i som er nyere enn 09.87 så er 2.5ltr fra 09.87> Bare å sette rett i med tanke på motornettet.

mener du at det kom et skille på motorene ved denne datoen? Eller var det bare et eksempel?

Skrevet

mener du at det kom et skille på motorene ved denne datoen? Eller var det bare et eksempel?

Det er et skille der på både motor og facelift på kaross.

Har du en eldre bil så må du nok regne med å koble om et par ledninger.

Skrevet

eldre bil og motor har litt annet opplegg på ledningsnettet ja. Det jeg fryktet.

Men ved du (eller kanskje noen andre?) om hvilke ledninger det er snakk om?

Skrevet
eldre bil og motor har litt annet opplegg på ledningsnettet ja. Det jeg fryktet.

Men ved du (eller kanskje noen andre?) om hvilke ledninger det er snakk om?

Hovedsaklig er det vel de to følerne på kassa som må gjøres om?

Uten at jeg skal si dette 100% sikkert, mener jeg det er dette som må gjøres.

Skrevet

mener og huske at pre facelift-motorer har føleren i girkassa (til tenninga?) det har hvertfall min pre facelift.

og facelift har føleren foran på motoren ved veiven...

er ikke sikker, men mener å huske at det er forskjeld på stikket ved bremsekraftforsterkeren på pre og facelift modellene.

pre facelift har runde og facelift 4-kantet. mulig dette ikke har noen sammenheng med års/karosseri-endringa.

Skrevet

Jeg byttet motor i min gammle 90mod 325 til en prefacelift motor. Her er triggern forskjellig. Sitter på kassa på de gammle, mens det sitter på svinghjulet på facelift. Etter mye kuking med ledningsnettet har jeg funnet ut at det beste om man skal bytte motor imellom før og etter facelift, er å la innsug og ledningnett som sitter i bilen bli og sette over triggern som man hadde på den gammle motoren til den nye. Men dette gjelder jo samme motor, vet ikke om det er likt på 320 slik at du kun i tillegg måtte ha byttet ecu?

Skrevet

Drar opp igjen denne tråden litt.

Ble litt forvirret/ forstod ikke hellt

Motorbytte fra 2.0 til 2.5 på bil og motor nyere enn

09.87 så var det plug'n'ålay.

Men motorbytte fra 2.0 til 2.5 (og 2.3?) på bil og motore eldre enn 09.87, så måtte man bytte sensor på kassa og ECU, ellers var det tut og kjør?

Og mens man har motor ute, likegreit å bygge om til servo da om man har dette på hånd?

Håper noen kan gi meg svar da jeg kanskje har "ny" motor på hånd!

Skrevet

utifra de svara i tråden her:

hvis du har facelift bil: faceliftmotor skal være plug and play, pre-faceliftmotor må du bytte trigger og muligens ecu

det var sån jeg forsto innleggene :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...