Brian Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Hei Jeg har fått tak i et ettermonteringssett for fjernstyrt sentrallås og alarm til min E36. Settet er av typen crimestopper, og er derfor ikke et orginalt ettermonteringssett. Den eneste plassen jeg finner noe ansamlinger av ledninger er bak hanskerommet, under baksetet var det ingenting. Er det andre plasser denne styringsboksen ligger, eller er det iblant den bunten med kabler bak hanskerommet? Ser blant annet at styringboksen for abs og en haug med releer ligger bak der, så jeg antar at jeg er på riktig sted? Men et annet problem er å finne ut hvilke kabler som hører til hva. Det er jo et ganske godt knippe med kabler der, og ikke vil det være enkelt å følge de noe sted heller. Fins det noen oversikt eller fargekoder på hva de enkelte ledningene er til?
AlXz Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Sentrallås styringen ligger bak hanskerommet ja. Har du ABS, så kommer du lettere til ved å skru løs ABS styringen først. Sentrallås styringen er helt inntil veggen på høyre side bak der.. Den har 3 plugger.., og én av dem er hvit. Det er her du skal koble deg inn. Om Sentrallås styringen din har terminaler lagt opp for pin nr 24 og pin nr 25 så er det ganske enkelt å koble opp. Da skal lås-signal til pin 24 og lås-opp-signal til pin 25 (om det ikke var omvendt.. det finner du ut). (Dette skal gjelde for E36 før 94mod. Hvilken mod har du?? )
Brian Skrevet Desember 26, 2008 Forfatter Skrevet Desember 26, 2008 Har en 91mod E36. Har et sett Crimestopper CS-2002DP II. Hvis du går på crimestopper.com og trykker på alarms i venstre kolonne, så skal den være nr. 2 når du ruller nedover i vinduet til høyre. På siden der kan du også lese manualen for hvert enkelt system, så der ser du hvordan det koblingsskjemaet ser ut. Jeg har en del kabler, noen ferdig med plugger i ene enden som skal i styringsboksen som følger med. I tillegg er det en stor kontakt som skal inn i styringsboksen som følger med, og i andre enden er det en bunte med kabler uten terminering. Jeg vil vel ikke få bruk for alle disse? Og det vil vel funke om jeg ikke kobler opp den/de enkelte lederne jeg ikke vil bruke? Tenkte da å droppe kupelys og parklys osv hvis det blir litt stress med det. Jeg er hovedsaklig ute etter fjernstyrt sentrallås og alarm.
Brian Skrevet Desember 27, 2008 Forfatter Skrevet Desember 27, 2008 Har demontert og sett litt på det hele nå. Fant boksen og der var det to sorte kontakter og en stor hvit kontakt. Hvordan skal jeg koble inn på den store hvite? Og hvilke kabler fra styringsboksen for alarm skal jeg koble inn på denne? Grønn ledning: Denne kan kobles til ledninga som aktiver kupelyset? Regner med at det samler seg i et rele eller lignende bak hanskerommet? Hvis jeg låser dørene bør jeg vel høre hvilket rele jeg skal koble på? Lilla ledning: Kan sløyfes hvis grønn blir anvendt? Gul ledning: Dra den over til føresiden under rattstammen og koble til rett bak tenningslåsen? Har ikke sett hvordan det ser ut bak der, noen som kan forklare? Grå ledning: Valgfritt, så jeg kommer til å droppe den foreløpig. Blå ledning: Vil dette si at alarmen utløses ved åpning av panseret? Følger også med en slags pin som kan skrus fast en eller annen plass. Hvis det er så, er det ikke store problemet å dra den ned motorrommet og koble direkte til pin-bryteren. Så jeg regner med å legge inn denne også hvis monteringa er så rett frem. Svart/Hvit: Valgfritt, tipper jeg dropper denne også. Brun/Hvit: Valgfritt, dropper vel denne også. Oransj: Har ikke noe ekstra sensorer eller andre moduler som jeg vet av, så denne blir også droppet. Hvit/rød: Valgfritt, så driter i den. Blå/Hvit: Hopper også over denne Brun: Sirene, denne er ganske rett frem å koble opp, kobles til rød ledning på sirenemodulen. Hvit: Drar også denne ledninga over til førersida og kobler opp bak parklysbryteren. Så har vi selve ledningene til fjernstyringa av sentrallåsen tipper jeg. 3 pin door lock plug: Denne består av en plugg i ene enden som passer i styringsmodulen for alarmen, og har tre ledere som er grønn, rød og blå. Green: Negative pulse for LOCK Red: +12v coil power for using relays Blue: (-) Negative pulse for UNLOCK Her er jeg usikker hvor jeg skal koble de opp, samt hvordan sentrallåssystemet fungerer. I manualen står det noe om Negative trigger doorlock wiring, positive trigger doorlock wiring, reverse polarity door lock wiring. Hvilken er mest sannsynlig i min bil? Og hvor skal jeg koble opp dette, hvilke ledninger skal jeg lete etter? Er det her jeg skal finne riktige ledninger i den store hvite kontakten og splitte opp og koble til? Vil jeg klare å koble dette uten et multimeter til å måle med? Har ikke et her nå, så hvis det er veldig nødvendig vil jeg ikke kunne få gjort så mye før mandag.
Brian Skrevet Desember 28, 2008 Forfatter Skrevet Desember 28, 2008 Hm, lite med respons her. Har sett litt på http://www.autotoys.com/New_Tech/Misc_Info/balarm/balarm.htm, og der står det beskrevet hva de forskjellige pin'sene er. Regner med at dette er over den hvite kontakten som står i styringsboksen? Den kontakten har da 26pins, er det da de første 12pinsene det er oversikt over, eller er det en annen 12pins kontakt som er forklart? Står litt fast da jeg verken har funnet noe tyding av hva fargekodene til ledningsnettet i bilen betyr, og manualen har lite info. Tenkte jeg skulle koble til fjernstyringa, men da må jeg sikkert bruke to releer? Aner ikke om min bil har positive eller negative triggering. Som jeg forstår utifra tegningene gir den fra boksen e negativ puls for både lås og lås opp. Har bilen min negative triggering kan jeg i teorien bare koble disse på pin 24 og 25, eller hvor skal jeg koble disse opp? Har bilen positive triggering derimot må jeg legge inn to releer for å kunne få den til å gi positive pulser for lås og lås opp til styringsboksen i bilen. Så hvordan finner jeg ut hvilken type jeg har i bilen? Står at det kan påføre skader hvis dette blir koblet feil, så det er tydeligvis ikke bare å prøve seg frem heller.
AlXz Skrevet Desember 28, 2008 Skrevet Desember 28, 2008 Orket ikke lese alt du har skrevet Har du sentrallås med dobbeltlås (deadlock) ?? Om du vrir om nøkkelen og låser bilen,kan du vri den en gang til,og høre låsing for 2. gang?(Evt vri nøkkelen 90 grader med en gang..)(Sitt inne i bilen med ruta nede, lås bilen fra utsiden og vri nøkkel 90 grader.. kan du låse opp innenifra nå??) Her er koblingsskjema for sentrallås med deadlock funksjon. Alarmen din har mulig innebygget rele-er for låse / åpne ?? Er det tre ledninger for hver av; åpne og låse? Uansett..., enkleste måte er nok som jeg tidligerne nevnte. Koble deg inn på pin nr 24 og 25 i den hvite nevnte pluggen. (Om det ligger terminaler der i sentrallås styringsboksen). BTW: Sentrallåsen skal kobles med positive (pluss) signaler. "positive triggering".Dørbryterne skal kobles med negative (minus) signaler. "negative triggering".
Brian Skrevet Desember 28, 2008 Forfatter Skrevet Desember 28, 2008 Tviler på at jeg har deadlock, men kan teste etterpå uansett. Det er tre ledninger totalt. En +12v for montering av evt reler. Og de to siste er henholdsvis negative puls for åpne og låse. Vil det da si at jeg kan koble de to ledningene med negative pulser for lås og lås opp i pin 24 og 25 i styringsboksen? Er det nødvendig å koble opp begge da? Når jeg kobler på sentrallåsen så er ikke det nok? Finner ikke noe skjema over ledningene på kontakten heller, så jeg aner ikke hvilken ledning som er for dørbryterne. Famler litt i blinde uten skjema for fargekodene, siden det er rett før kontakten til styringsboksen alt skal kobles til?
AlXz Skrevet Desember 28, 2008 Skrevet Desember 28, 2008 Tviler på at jeg har deadlock, men kan teste etterpå uansett. Det er tre ledninger totalt. En +12v for montering av evt reler. Og de to siste er henholdsvis negative puls for åpne og låse. Vil det da si at jeg kan koble de to ledningene med negative pulser for lås og lås opp i pin 24 og 25 i styringsboksen? Er det nødvendig å koble opp begge da? Når jeg kobler på sentrallåsen så er ikke det nok? Finner ikke noe skjema over ledningene på kontakten heller, så jeg aner ikke hvilken ledning som er for dørbryterne. Famler litt i blinde uten skjema for fargekodene, siden det er rett før kontakten til styringsboksen alt skal kobles til? Negativ puls der blir nok feil.., kan vel bruke et rele og få det om til positiv puls... Har oversikt over dørbryter ledningene et sted også.., husker ikke helt 100% hvor.. Ligger koblingsskjema i Haynes'n (har den ikke her nå, kunne scanna det om jeg hadde.. ) (Tror den ligger på nett i PDF..)
Brian Skrevet Desember 29, 2008 Forfatter Skrevet Desember 29, 2008 Hm, spørs om jeg får skaffe en haynesmanual på fredag, hører alle prater om den støtt og stadig, så jeg får invistere og se om den er til noe hjelp. Hvilke forhandlere selger som regel disse? Har biltema slike?
Sir Hofstad Skrevet Desember 29, 2008 Skrevet Desember 29, 2008 Kan sette bilen hos meg, kobler jeg opp hele til deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå