Gå til innhold

Ulyd i fra varmeapperat. BMW 320 e30

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hele startet i vår da jeg kjøpte bilen.

Fikk beskjed i fra forrige eier at det var en liten ulyd i fra varmeapperatet, en liten kvitre lyd.

Trodde det hele skulle løse seg med litt smøring, så noe av det første jeg gjorde da jeg kom hjem med bilen var å åpne vifta, og smøre litt.

Joda, dette fungerte en liten stund, men så kom lyden tilbakers igjen. (Fortsatt vår!) Har ikke smurt dette opp igjen da jeg forstod det sånn på gamleeier at han hadde kjørt med dette en stund selv, så jeg tenkte ikke noe mer ut av det.

Vell, før i går..

det var nysnø på veiene, så måtte bare ut for å teste føret!

Dette innebærer også at vifta står på fult for å få inn litt varme. Plutselig, lang fanden i voll inni fjellheimen, så sluttet vifta å fungere.

Først trodde jeg bare at det kunne være noe snø eller sånt som hadde kommet seg inn til vifta, men når jeg hadde latt vifta stått av en stund så startet den igjen, med en stygg lyd.

har desverre ingen lydopptak av lyden, men i tillegg til viftestøyen, så har du en "BRRR" lyd. (For å beskrive lyden)

Var ute en tur å smurte vifta litt i dag, men ulyden forsvant ikke. Det ble bedre, men ikke bra nok!

Så også etter om det kunne være en plastikkbit el. lignendes som kunne være årsaken, men akk nei!

En siste detalj jeg la merke til var at ulyden kun var på insiden av bilen, i fra viftehuset der. Var ikke noe merkbar på utsiden!

Såå. Kan det være vifta som synger på siste værs?

Eller er det et håp her?

Skrevet

Høres ut som selveste vifte bladet tar borti vifte huset..

Forklaringen er iallefall veldig lik det som skjedde til meg å da var det viftebladet som tok borti. Plukk av det dekselet over vifta å se om det er spor etter noe berøring.. Kan være opplagringen i vifta de som begynner å få det.. ble bare værre å værre til meg..

Skrevet

Dette er en vanlig feil på e30, har samme problemet selv. Har prøvd de samme tingene med smøring selv, men lyden kommer bare tilbake. Det er nok og slett bare på tide og bytte viftemølla. Koed har ny til en overkommelig pris :D

Mvh

Skrevet

Lage havari er vanlig, men vær sikker på at plastikk huset ( de to "halvmånene" du trær over) ikke tar i vifte bladene. Fjern deksel på torpedo og snurr viften manuelt. Da kjenner du straks om lageret har havarert eller om viften tar borti plastikk. Er spor som de halvmånene skal gå i, er lett å bomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...