eriklepe Skrevet Desember 30, 2008 Share Skrevet Desember 30, 2008 Har en 03 e46 stasjonsvogn som har hatt litt problemer med å tenne xenon lampene. Pærene er nye så de er eliminert. Det begynte med at venstre lampe ikke alltid ville tenne om bilen var kald. så begynte høyre side med det samme. Men det har aldri hendt samtidig, inntil i dag. Kjørte med tåkelys 25km før venstre lampe var villig til å tenne (må ta den av og på igjen). Høyre side ville ikke idag. Skal jeg satse på at det er begge tennerene til xenon lampene som har takket for seg eller kan det være andre elementer som er feil på? Bilen ble kjøpt av forhandler for under 1 mnd så dette må vel være garanti? men hvordan går jeg frem der? Og så er det automatkassen. Vet ikke om det er normalt, men i noen nedoverbakker finner den på å gire nedover slik at det motorbremses ganske mye. Det virker litt uforutsigbart da den ikke alltid gjør det. Noen tips? Til sist, naviskjermen tuller seg også. veldig sjeldent, men vil få det i orden. Det er akkurat som om den ikke vil slå seg på enkelte ganger. det er lyd i anlegget men knappene på ratt fungerer ikke. Knappene ved skjerm fungerer. Kan det være dårlig forbindelse noen plass kanskje? takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Desember 31, 2008 Share Skrevet Desember 31, 2008 Navi-skjerm: Bakgrunnsbelysningen består av en ccfl og en inverter, og jeg har vært borti en skjerm hvor en av disse var defekt. For å sjekke dette kan man bruke en lommelykt som man holder inntil skjermen, er det kun bakgrunnsbelysningen som er defekt - vil man kunne se bilde/teks på skjermen i refleksjonen av lyset fra lykta. I tillegg er skjermen tilkoblet med en flexi-kabel som også er en mulig feilkilde. Sammenheng mellom knappene på rattet og svart skjerm har jeg desverre ingen teori om... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Desember 31, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2008 ang navi så er det fritt oversatt fra forklaring til fruen. Det har nemlig ikke hendt når jeg har kjørt bilen. Hun sier bmw logo noen ganger popper opp i skjermen når den tuller seg,og at den tilslutt ser ut til å ordne seg selv. Jeg har lagt merke til at den oppfører seg litt uforutsigbart også. Den pleier jo å slå seg på når man låser opp bilen, og viser da bmw logo til tenningen slås på. Men det er ikke alltid den viser bmw logoen, i noen tilfeller ser det ut som bare bakgrunnslys kommer på. Derfor jeg tenkte mer i retning dårlig kontakt ett sted eller kanskje et softwareproblem? Har byttet batteri men problemet ble oppdaget før dette. Må nok ta den med til doktorn for en diagnose! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Desember 31, 2008 Share Skrevet Desember 31, 2008 Dersom bmw-logo dukker opp når den tuller seg er det nok ikke skjermen som tuller. Da høres det mer ut som navi-modulen som mister spenningstilførselen (har du tv-tuner?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2009 hei du nope ingen tv tuner i denne bilen! hvilken enhet er navimodeulen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 1, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 1, 2009 I dag virket plutselig begge xenon lampene igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ørjan_S Skrevet Januar 2, 2009 Share Skrevet Januar 2, 2009 Navi-modulen er den sorte boksen du putter kart CD eller DVD'n i (i bagasjerommet). Navi-leser,modul,enhet,spiller osv - kjært barn har mange navn Jeg hadde forsåvidt lignende symptomer på min egen, da var det dårlig kontakt i pluggen som er i navi-modulen.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 9, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2009 navi problemet ser ut til å være borte, så regner med det er en kontakt som er dårlig et sted. Hadde forøvrig bilen på verksted i dag ang xenon lampene, de mente det måtte være xenon styreenheten siden det er begge lampene problemet er på. Denne, eller disse?, kostet 7500 pluss arbeid. Og dette vil jeg si faller inn under bruktbilgarantien på bilen, enig? Det er ca 1 mnd siden jeg kjøpte av forhandler. Hvordan går man frem egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 30, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2009 Da har verksted byttet styringsenhet på begge lysene. Dette kom på 10500,- inkl bmwccn rabatt. Til min gedigne skuffelse er lysene akkurat som før, de slår seg ikke alltid på. Jeg oppdaget dette først da jeg startet opp utenfor verkstedet men hadde ikke tid å gå inn igjen da jeg allerede var forsinket til jobb. Må jo opp igjen på verkstedet for å få det ordnet. MEN, hva om delene til 7500 som er byttet faktisk ikke er noe galt med. Men at det er noe annet. Noen erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 31, 2009 Share Skrevet Januar 31, 2009 da skal dem bytt tilbake igjen å du skal ikke betall noe som hels. det er veldi enekelt finn ut om det er tennern som er defekt eller om man får for lite startstrøm. mål på ledningen som kommer inn på tennern å da skal det var over 12v. vist dem får over 12v for vær gang man slår på lysan så er det tennern(omformeren) vist ikke lysmodulen som du har byttet no. på min 320dt vart det byttet begge to tennern(omformeren) før jeg kjøpe den. var akkurat samma feil som du hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw530d99 Skrevet Januar 31, 2009 Share Skrevet Januar 31, 2009 Når det gjelder nedgearing av automatkassen er det mest sansynlig normalt. Min gearer ned så snart jeg rører bremsen i nedoverbakker, eller når jeg bruker cruiscontroll. Den gearer ikke ned ellers. Dette kan være litt ekkelt med stor diesel og mye kompresjon. I lave hastigheter og glatt føre har det faktisk resultert i hjulslipp bak. Nå er jeg blitt obs på dette og slår over i manuell når det er føre og forhold som tilsier det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eriklepe Skrevet Januar 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2009 ok, snakket med fattern ang dette xenon drittet, han er selv mekaniker på et annet merkeverksted og mente verkstedet skal ordne det uten videre kostnad for meg. De har tross alt gitt meg et prisoverslag på reperasjon. De skiftet noe som kostet 2700,- pr lykt samt noen andre deler. er det tenneren som er så dyr? ang automatkassen har jeg egentlig konkludert med det du sier bmw530d, men har ikke kjørt andre automatgearbiler som har denne "funksjonen". Fant også denne tråden som beskriver mitt problem med navi skjermen ganske godt. ..jeg har nemlig også byttet batteri for ikke så lenge siden. Så får håpe at det gamle batteriet fikser biffen. http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=223572 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå