Gå til innhold

Ulyd Cupevifte


mcfire
 Share

Anbefalte innlegg

Når varmeanlegget har stått på en stund i kulda, hører jeg en hvinelyd når jeg bremser opp fra midtkonsollen. Regner med lagrene må smøres?

Men hvordan gjør jeg dette? Finnes det en DYI? Så på autopower.se men fant ingen.

Bilen er en e36 320i 1996 m/klimaautomatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvordan dette er på en E36 med klima, men tipper det er noenlunde likt som på en uten klima. Hadde samme problemet med doningen min, den startet slik som på din, men verre ble det! Til slutt peip og hylte det HELE tia, så da måtte jeg gjøre no!

Det du kan gjøre er følgende:

1. Bakerst i motorrommet på torpedoveggen mot kupeen sitter selve luftinntaket til varmeapparatet. Pell av plastrista øverst på inntaket, holdes fast av noen klips og gummilista som tetter panseret i bakkant.

2. Når du har fjernet rista, vil du antakelig se to skruer (tror de er 7mm), som du må løsne for at ledningsnettet til motoren ikke lenger skal henge fast i varme/lydisolasjonen til luftinnsuget.

3. På høyre og venstre side av det isolerte inntaket sitter det fire skruer tilsammen som må løsnes. Da skal det bare være å dra ut hele greia.

4. Nå skal du kunne se selve viftemotoren inne i rommet som gjemmer seg bak inntaket. Selve el-motoren og vifta sitter inni et svart plashus, som holdes sammen av noen klips du FORSIKTIG (!!!!) må klipse av med en skrutrekker o.l.

5. Hvis jeg ikke husker feil sitter selve viftemotoren også fastspent med en større klips( denne klarte jeg seff å knekke på min, men stripsa den på plass igjen, funker fett). Løsne denne, dra ut strømpluggen, og løft ut motoren!

6. Vask selve motoren rein for alt kullstøv fra børster med noe elektronikkrens eller isopropanol. Jeg blåste min rein med trykkluft også. Smurte den med noe litiumfett og WD også mener jeg huske, har iallefall funka i to år snart;)

Si ifra hvis noe er uklart da;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til..deresom vifta har pollenfilter på venstre og høyre side, kan det være glupt å spyle disse med reint kaldt vann i springen før du setter dem på plass igjen (evt kjøp nye på Koed). Mine var potte tette, som antakelig var noe av grunnen til skriking og dårlig luftgjennomstrømning.

Spyl innenfra og ut, tørk med kompressor hvis du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For info:

Har akkurat gjort jobben på E-46 og det er tilnærmet samme prosedyre.

Det som jeg ser er forskjell er at filteret sitter under ett deksel i bakkant av motorrommet. Dette løsnes enkelt ved skru tre skruer 90 grader.

Ta ut filteret og løsne 4 torx skruer som fester holderen til filteret. Litt klundrete å få ut dette da du muligens må ut med et annet deksel på venstre side av motorrommet.

Når dette er ute sitter det et par klips og en torx skrue i overkant av motordekselet. Løsne disse og du ser motoren.

To torx skruer på venstre (sett forfra) og en på toppen og du kan ta ut vifte dekselet på venstre side (fortsatt sett forfra.) Ikke bry deg noe om deklset på høyre side!

Ta ut kontakten til motoren (i overkant) og løsne som før beskrevet før klipset som fester motoren. Motoren kan nå tas ut gjennom åpningen på venstre side.

Å sette det sammen igjen er det motsatte av å ta det fra hverandre. (håper jeg, har ikke prøvd enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...