Gå til innhold

"Motor"-symbolet lyser gult...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...på min E46. Er dette farlig å kjøre med?

Den skulle vært på service for 2000 km siden, kan det være derfor det lyser, eller er det ingen sammenheng mellom dette?

Skrevet

Tror ikke det har noe med den sene servicen å gjøre. Du merker ikke noe på hvordan bilen oppfører seg?

Har hatt lignende lampe som lyste og fikk beskjed om at det kunne være lamdasonde, luftmengdemåler eller kamakselgiver. Kan sikkert være flere ting, men det skal ikke være farlig å kjøre med.

Kjør og ta en diagnose.

Skrevet

Nei, merker ikke noe på hvordan bilen oppfører seg.

I instruksjonsboka står det bare noe om at avgassverdiene kan være feil, eller noe slikt....

Får vel få tatt en diagnose ja.

Skrevet
Nei, merker ikke noe på hvordan bilen oppfører seg.

I instruksjonsboka står det bare noe om at avgassverdiene kan være feil, eller noe slikt....

Får vel få tatt en diagnose ja.

Hvis du kjører med powerfilter, kan jeg tenke meg at luftmengdemåleren har gått..

Skrevet

Jeg kjører ikke med noe slikt såvidt jeg vet...kjøpte bilen fra en forhandler i slutten av april i fjor, så da må det evt. være noe som er installert før det.

Dersom den er røket, er det evt. dyrt å fikse/bytte?

Skrevet

Både kamakselgiver og lamdasonder koster ca 1000 lappen. Disse er greie å bytte, det eneste er at lamdasonder kan har brent seg fast i eksosannlegget som den gjorde på en opel jeg hadde. Det var et hælvette å få ut, men det hadde sikkert med merke på bilen å gjøre :wink:

Luftmengdemåler ligger desverre litt høyere i pris og er veldig ofte syndebukken til motorlampa etter min erfaring. Den ligger mellom 3000-4000kr, men jeg tror ikke det er den hos deg siden du ikke merker noe ved kjøring eller ugjevn tomgang.

Skrevet

Den lampen der har det med å lyse litt i hytt og pine. Jeg har hatt den lysende i flere perioder (en dag til to uker i slengen), og ikke fått opp noe feil på diagnose eller PKK (da lyste den ikke). Rekker ofte ikke å bestille time til diagnose før den slukker av seg selv. Har hørt andre har hatt samme "problemet".

Men det kan selvfølgelig hende at det er noe galt, også.

Skrevet
Den lampen der har det med å lyse litt i hytt og pine. Jeg har hatt den lysende i flere perioder (en dag til to uker i slengen), og ikke fått opp noe feil på diagnose eller PKK (da lyste den ikke). Rekker ofte ikke å bestille time til diagnose før den slukker av seg selv. Har hørt andre har hatt samme "problemet".

Men det kan selvfølgelig hende at det er noe galt, også.

Det er fordi DME registrerer feil innenfor tidsintervaller,og er de hyppige nok vil lampa lyse,alså registrert for feil.

Har du 40-50 oppvarmingssykluser og lengre kjøreturer uten at denne feilen gjentar seg hyppig nok vil DME slette feilene sjøl,og lampa slukker.

Skrevet

Det er fordi DME registrerer feil innenfor tidsintervaller,og er de hyppige nok vil lampa lyse,alså registrert for feil.

Har du 40-50 oppvarmingssykluser og lengre kjøreturer uten at denne feilen gjentar seg hyppig nok vil DME slette feilene sjøl,og lampa slukker.

Det du sier er altså at det er "litt feil av og til", men ikke ofte nok til å kalles en egentlig feil, f.eks. verdier i eksosen som av og til kommer utenfor det som er korrekt og ikke f.eks. en defekt LMM?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...