Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
kan ikke fatte de er ulovligt, bare du har bolter som kompanserer for bredden på spacerene.

Jepp jeg har det så det er vanskeligt å forstå at detter er ulovelikt ja

Skrevet

Nå skal man ikke akkurat bli så forundret av at noe slikt er ulovlig her i landet.

Jeg er ikke inne på dette selv, men har blitt fortalt at det ikke er lovlig, men går ikke god for om det stemmer.

Skrevet
Nå skal man ikke akkurat bli så forundret av at noe slikt er ulovlig her i landet.

Jeg er ikke inne på dette selv, men har blitt fortalt at det ikke er lovlig, men går ikke god for om det stemmer.

Ok. Jeg har blitt stoppet mange ganger men den j.... purken har ikke sakt noe enda

Skrevet

Det er lov bare du ikke forandrer sporvida på bilen...

Du kan bruke spacere får å kompansere med felger som har et annet innpress enn det som står i vognkortet!

Skrevet

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

Skrevet

Kom til å tenke på serien "Chop Shop" som går på Discovery,en engelskmann og en inder(?) som bygger om gamle vrak til utstillingsbiler på lavbudsjett og for hånd.

Brukte spacere på rundt 15cm på eine bilen trur eg hehe... :roll:

Skrevet

Ja de Chop Shop gutter er vist ikke helt klar over hva som skjer når man flytter så mye rundt på krafterne.

Bare å tenke på et brekk jern og åssen det egentlig fungere, så skjønner man nok at det ikke er helt bra med 15cm spacere *LOL*

Skrevet

om du kjøper tuv-godkjente spacere, godkjenner det, og fortsatt har sporvidde innenfor kravene er det loveligt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...