jensemann23 Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 På dette bildet vises at på lav spenning er blandingen mager, på høy spenning er blandingen rik. På min m50 sender lambdaen ut 0,02 V på kald motor, vil det si at Lambdaen da gir hjernen beskjed om at blandingen er mager, og dermed vil den øke bensinmengden? Eller tenker jeg helt feil da? Vet ikke om sonden fungerer eller ikke...
Jås Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Lambdaen funker ikke når motor er kald...den må ha en viss temp før den starter og funke mener jeg å huske... Tror du kan sjekk den ved å måle utspenningen på sonden ved driftsvarm motor,og sonden tilkoblet...bare paralellkoble måleapparatet. Da skal verdien variere opp og ned,om den ikke gjør det funker ikke sonden...eller er jeg helt på bærtur her??..
helgeb Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 sonden skal ha en sinuskurve mellom 0.1 og 0.8 volt-varm motor skal du få et sikkert resultat mådu måle med scoop.
Jås Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Jaja,husker vertfall litt fra mine mekanikerdager da...
jensemann23 Skrevet Januar 4, 2009 Forfatter Skrevet Januar 4, 2009 vil den da gi 0 volt når den er kald med motor igang?
E36Cab1 Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Når motor er kald(under en gitt temp) har ikke lambda-sonden noe styring på blandingsforholdet under kjøring,da motoren trenger feit blanding grunna dårlig forstøving av bensinen. Når gitt temp er oppnådd(info fra temp.giver voltstyrke) vil ECU innta closed loop med bl.a O2 sonden. Skifter da ca 1 gang pr sek(1Hz). Nevnte i din forrige tråd angående dette at den må ha ca 350grader for å fungere,men har aldri målt en kald sonde før Så den gir kansje bare 0volt?
Jås Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Tror ikke den gir null volt,men den har ikke sinuskurven....synes jeg å huske...
E36Cab1 Skrevet Januar 4, 2009 Skrevet Januar 4, 2009 Ettersom den må ha en gitt verdi for at metallene skal begynne å virke(reagere med oksygenmolekyla) vil eg anta den ikke avgir spenning under den verdien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå