Whistler Skrevet Januar 5, 2009 Skrevet Januar 5, 2009 Hei! Er det noen her som kan hjelpe meg? Har store problemer med abs/asc systemet i min 97 525tds. Det begynte med at abs/asc lampene begynte å lyse når jeg startet opp en formiddag for ca en uke siden. Kjørte da ca 10 mil med bilen, og lampene lyste hele tida. Automatkassa girte da tilsynelatende normalt. Bil sto så noen dager, og når jeg skulle starte kom lampene igjen, men nå hadde jeg også større problemer.. Kassa ville ikke gire opp. Leste meg til at automaten tar signaler fra abs-følern på venstre fremhjul slik at den ikke skal gire opp i sving. Jeg regnet derfor med at venstre føler forann var gåen. Byttet denne i dag og startet opp, lampene kom fortsatt. Satte meg ned og søkte litt mer på forumet her. Leste at noen hadde vært plaget med irring i jordinga til styreenheten.. Her er jeg litt usikker på hvor denne sitter, men jeg fant en joringsledning som var festet rett under boksen til kupefilter(?) på høyre side. Er det denne? Løsnet ihvertfall denne og gjorde den rein. Var ganske irra. Starter så opp igjen og JIPPI tenkte jeg, lampene slukker. Kjører sakte av gårde.. Alt ser bra ut. Men så kommer lampene når jeg passerer ca 40 km/t, akkurat idet kassa girer 3dje... Stopper og prøver flere ganger. Akkurat det samme skjer, lampene kommer først når kassa girer tredje gir.. Kan dette ha noen sammenheng? Nå er jeg helt rådvill. Den fungerer jo åpentbart innimellom. Kan det da være feil på styringsboksen? Kan det være feil på andre sensorer? Har ikke tatt diagnose eller slettet noen feilkoder. Det må vel ikke slettes feilkoder før ting blir normalt igjen? Alle tips tas imot med stor takk.
Glennski Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 Ville tatt en diagnose med en gang, istedet for å bytte en masse deler først som du tror kan ha noe med det å gjøre. Sparer deg for penger og tid. Og jo, feilkodene må slettes før ting blir normalt igjen.
Litjhaug Skrevet Januar 6, 2009 Skrevet Januar 6, 2009 var sånn på e39 525 tds`n min å... var på bmw verksted å fikk tatt feilkode... å da viste det seg at det var absføleren venstre fram.... men det kan være en av de andre også... girkassa girer ikke pga at den ikke for hastighetssignal nok!!!
huldra66 Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Har akkurat samme probem på min nå 97 mod 525tdsa Lyser periodisk på ASC og ABS i tillegg til og ikke gire opp i 4 og 5 innimellom. Alt startet samme dag så regner med att det henger sammen Noen som har fikset problemet?? Tenker også og kjøpe diagnose system og lurere på hvilke som er annbefalt? Ideer taes imot med takk hilsen Terje
hillmar Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Aner ikke om det er grunnen til problemet, men kassa tar signal fra både venstre og høyre absføler foran... (Vanskelig å bestemme hastighetsforskjell på h og v hjul uten å registrere farta på begge )
huldra66 Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Leser forsjellige plasser att kassa sjekker opp mot ABS sensorer for ikke å gire i sving??? Stemmer den teorien?
hillmar Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 Jepp stemmer det. Den sjekker farta på høyre og venstre framhjul iforhold til hverandre. Og lar være å gire når de ikke går like fort. Pga. dette vil man også merke at kassa oppfører seg rart hvis framhjula ikke har lik omkrets, eller forskjellig trykk...
Danny89 Skrevet Mars 10, 2009 Skrevet Mars 10, 2009 siden du ikke merker noe på kassa så er det en føler.. samme problemet på alle BMW med ASC... dårlig kvalitet på følerne.. bare å bytte.. koster ikke mange kronene.. billigere og bytte følere enn å ta en diagnose hos bmw:P
huldra66 Skrevet Mars 22, 2009 Skrevet Mars 22, 2009 Vel litt tilbakemelding. Kjøpte like godt diagnose utstyr selv ( carsoft 6.5 ) og den sier feil på venstre ABS sensor fremme. Dette kan rime bra da bilen ikke girer opp i venstre sving men girer opp i høyresving ( ved høyresving ruller venstre forhjul raskere og utligner kansje amnglende pulser ) Skal kjøpe den og prøve, kommer med oppdatering når dette er testet Hilsen Terje
Svein Erik Skrevet Mars 23, 2009 Skrevet Mars 23, 2009 Jeg har 98mod. 525TDS med automat. Den kom stadig inn med ASC alarm. Giringen virket bra, men den ville ikke legge inn lockup ( 6-gir), selv når ASC lampen ikke lyste. Jeg kjøpte Carsoft og tok en diagnose, som fortalte at det var feil på sensor for høyre forhjul. Kjøpte sensor og skiftet selv. Automaten fungerte deretter som den skulle.
huldra66 Skrevet Mars 26, 2009 Skrevet Mars 26, 2009 Da er ABS sensor venstre side fremme byttet og ABS ASC + girkassse fungere godt igjen Ny sensor måler flere megaohm mens den gamle målte 3 kohm og det var tydelighvis feil Men før jeg fikk byttet sensor kom ett nytt problem opp er vist tiden til og bytte deler dette, men vet ikke hva som er problemet bilen akselerer ujevn og oppfører seg omtrent som om luftmasse måler faller ut periodisk?? Noen som har tips , skal søke litt her på forumet
Glennski Skrevet Mars 26, 2009 Skrevet Mars 26, 2009 Da er ABS sensor venstre side fremme byttet og ABS ASC + girkassse fungere godt igjen Ny sensor måler flere megaohm mens den gamle målte 3 kohm og det var tydelighvis feil Men før jeg fikk byttet sensor kom ett nytt problem opp er vist tiden til og bytte deler dette, men vet ikke hva som er problemet bilen akselerer ujevn og oppfører seg omtrent som om luftmasse måler faller ut periodisk?? Noen som har tips , skal søke litt her på forumet Skjer dette når motoren er varm? Isåfall kan det være lambda. Eller så kan dette komme av f.eks. falskluft, defekt kamsensor, coiler...
hillmar Skrevet Mars 26, 2009 Skrevet Mars 26, 2009 Er ikke coiler på diesel, heller ikke lambda(usikker)... Men skjer det uavhengig av om du har mye eller lite diesel i tanken? Hvis det i hovedsak skjer når du har lite diesel er det stor sjanse for at det er matepumpa i tanken som er gåen. Vanlig problem på tds, så jeg ville forska litt på det først. Hvis det hadde vert feil på noen følere ville du vel fått opp feilkode med carsoft? (har ingen erfaring med det programme så vet ikke sikkert)
Glennski Skrevet Mars 26, 2009 Skrevet Mars 26, 2009 Er ikke coiler på diesel, heller ikke lambda(usikker)...Men skjer det uavhengig av om du har mye eller lite diesel i tanken? Hvis det i hovedsak skjer når du har lite diesel er det stor sjanse for at det er matepumpa i tanken som er gåen. Vanlig problem på tds, så jeg ville forska litt på det først. Hvis det hadde vert feil på noen følere ville du vel fått opp feilkode med carsoft? (har ingen erfaring med det programme så vet ikke sikkert) Så ikke at det var diesel det var snakk om før nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå