Langemann Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Hei folkens! Sitter hjemme nå, vettskremt. Bilen står ved veikanten og venter på redningsbil. Scenario: Har hatt problemer med at bilen ikke går rent og startvansker. En kompis kommer til unnsetning, får start på bilen. Men stopper igjen. Det er da det skjer. Jeg setter på startkablene igjen uten å skru av tenningen. All instrumentering sluttet å virke, antispinn lyset står og blinker (+ et til, husker ikke hvilket). Bilen gikk heller ikke veldig rent... Har jeg ødelagt hjernen eller noe annet forferderlig kostbart nå? Noen som vet av erfaring eller med sikkerhet hva som kan ha skjedd?
Wolfeh Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Jeg håper dere hadde en elektronisk boks på startkablene. Denne skal beskytte bilen mot overspenninger som kan drepe mye av elektronikken.
ChrisHesby Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Sjekk sikringene, er alle hele. Så er ikke det så bra, men er det gåene sikringer, så tar du bare å bytter de
Wolfeh Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Ja, ville byttet evt sikringer som har gått. Hvis du da evt har hatt flaks så kan det være noen av hovedreleene som har gått føyken. Det om den boksen er ganske lurt. Selv om du starter den på vanlig måte med starthjelp og det ikke er en sånn boks på kabelen. Kan elektronikken få feil som kan komme å gå. Dette er veldig farlig mht nyere biler osv. Du får håpe at det ikke er hjernen for jeg vil anta at den er ganske dyr. Kan jo hende det bare er en fille feil også. Kom med tilbake meldinger etter hvert
Ingebrigtsen Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Tror det aller første jeg ville gjort var å koble av batteriet en liten stund samtidig som du sjekker sikringene
Langemann Skrevet Januar 8, 2009 Forfatter Skrevet Januar 8, 2009 Tusen takk for raske tilbakemeldinger Jeg har en liten utfordring der. Fordi bagasjerommet ikke lar seg åpne. Bryteren la av for noen uker siden. Har ikke hatt tid til å fikse det. Men den er snart hjemme nå. Ber redningsmannen sette den pent i carporten, så får jeg se på dette i morgen. Skal fortelle etter hvert hvordan det går. Er spent her nå!
Wolfeh Skrevet Januar 8, 2009 Skrevet Januar 8, 2009 Jess, det med batteriet kan fungere. Men jeg vil tro at du vil få noen forbigående problemer senere. Men hvem vet, kanskje du har hatt flaks =)
Langemann Skrevet Januar 9, 2009 Forfatter Skrevet Januar 9, 2009 Da har jeg fått startet bilen. Heldigvis fungerer alt som før igjen. Turteller, instrumentbelysning osv. Har ikke gjort noe (siden jeg ikke får opp bagasjelokket da bryteren er ødelagt og nødløsningen ved å vri det lille ekstra til venstre ikke funker) annet siden i går. Merkelig egentlig at det bare er helt bra igjen. Men jeg er selvfølgelig veldig glad for det
Wolfeh Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Det er godt å høre, men et råd er å kjøpe startkabler som du kan ha i din egen bil med elektronisk boks. Du vet aldri når du får bruk for dem
Langemann Skrevet Januar 9, 2009 Forfatter Skrevet Januar 9, 2009 Ja, tar det gode rådet og går til innkjøp av dette
marararius Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Hvor får man kjøpt de startkablene med sånn boks?
icc Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Du får jumpstarter-bokser nesten hvor som helst, mekk, biltema, osv. Nyere biler (1990+) skal ikke ha starthjelp fra andre biler, er kjapt gjort at diodene i dynamoen brenner opp og overspenning slik som i dette tilfellet. Trådstarter, kunne høres ut som du har problemer med dårlig ladespenning? Få sjekket denne!
S.Hafsmo Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 hmm.. min klarte seg fint med starthjelp fra en annen bil. kanskje man skulle fått tak i kabler med overspenningsværn. men et tips er å starte alt som bruker strøm når du har fått bilen i gang. (varmetråder, varme i seter, langlys osv.) for å unngå problemer med overspenning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå