Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, skaffet en gammel E28 518,har en del el feil, den har i d siste ladet en stund for så å slutte å lade, byttet dynamo men uten forbedring. så i går var batteriet på 0 volt over natta. målt litt nå, koblet fra alle ledningene på + polen for å finne overslag, målte 12,5 volt mellom 3 av ledningene og + polen :shock: tok så ut en sikring av gangen, fant ut at d er overslag i kretsen til kupelyset. så det store spm her. den siste som viste 12,5 volt var hovedkabeln til startmotoren :?

den funker som vanlig, men skal vel ikke være 12,5 volt mellom + kabeln til startern og + på batteriet når tenning etc er av?

er vel overslag i selve startern da eller?

tenkte å høre her før jeg bynte å skru:)

Skrevet

bytta starteren. inga overslag nå. men starta biln, bakka i 10 min, ladda da med 14,66 volt, så kjørte jeg 3 km, så målte jeg, bare 12,33 volt nå.

hvorfor slutter den å lade etter en stund?

Skrevet

ladelampen fungerer normalt. lagt opp til ekstra jording og, siden d var d første jeg trodde var feilen. bytta hoved kabelen fra dynamo til batteriet, bytta battklemmer. prøvd annet batteri. byttet mellom 2 dynamoer, og 3 sett børster, men ingenting funker. lader i noen sekunder for så å synke sakte ned til 12,33v, så stiger den til ca 12, 5 når jeg stopper bilen, så dynamoen tar jo strøm i steden for å gi strøm.

mulig begge dynamoene er gåen? diodene elns?

Skrevet

noen som vet hva diodene i dynamoen skal måle? målt dem, tror alle diodene er gåen, for multimetere piper ikke, noe som tyder på motstand. men viser 4,86 i utslag ene veien på alle diodene. og, skal ikke være 4 dioder? finner bare 3 jeg:P

skal vel være 0 motstand ene veien vist jeg tenker rett?:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...