528i Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 hei, skaffet en gammel E28 518,har en del el feil, den har i d siste ladet en stund for så å slutte å lade, byttet dynamo men uten forbedring. så i går var batteriet på 0 volt over natta. målt litt nå, koblet fra alle ledningene på + polen for å finne overslag, målte 12,5 volt mellom 3 av ledningene og + polen tok så ut en sikring av gangen, fant ut at d er overslag i kretsen til kupelyset. så det store spm her. den siste som viste 12,5 volt var hovedkabeln til startmotoren den funker som vanlig, men skal vel ikke være 12,5 volt mellom + kabeln til startern og + på batteriet når tenning etc er av? er vel overslag i selve startern da eller? tenkte å høre her før jeg bynte å skru:)
528i Skrevet Januar 9, 2009 Forfatter Skrevet Januar 9, 2009 bytta starteren. inga overslag nå. men starta biln, bakka i 10 min, ladda da med 14,66 volt, så kjørte jeg 3 km, så målte jeg, bare 12,33 volt nå. hvorfor slutter den å lade etter en stund?
Sir Hofstad Skrevet Januar 9, 2009 Skrevet Januar 9, 2009 Sjekk på starter høres normalt ut. Men jeg lurer på tilstand til ladelampe, jording, børster osv...
528i Skrevet Januar 9, 2009 Forfatter Skrevet Januar 9, 2009 ladelampen fungerer normalt. lagt opp til ekstra jording og, siden d var d første jeg trodde var feilen. bytta hoved kabelen fra dynamo til batteriet, bytta battklemmer. prøvd annet batteri. byttet mellom 2 dynamoer, og 3 sett børster, men ingenting funker. lader i noen sekunder for så å synke sakte ned til 12,33v, så stiger den til ca 12, 5 når jeg stopper bilen, så dynamoen tar jo strøm i steden for å gi strøm. mulig begge dynamoene er gåen? diodene elns?
528i Skrevet Januar 15, 2009 Forfatter Skrevet Januar 15, 2009 noen som vet hva diodene i dynamoen skal måle? målt dem, tror alle diodene er gåen, for multimetere piper ikke, noe som tyder på motstand. men viser 4,86 i utslag ene veien på alle diodene. og, skal ikke være 4 dioder? finner bare 3 jeg:P skal vel være 0 motstand ene veien vist jeg tenker rett?
Howrd Skrevet Januar 15, 2009 Skrevet Januar 15, 2009 likeretterbro ja Her er litt teori: http://en.wikipedia.org/wiki/Diode_bridge fant det ikke på norsk:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå