Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved siste kaldperiode sluttet plutselig speedometeret og forbruksmåleren å fungere på min 93-mod E30 Touring (4-syl.). Nå etter ca. en måned begynner disse å fungere litt sånn innimellom, men de er fortsatt ustabile.

Det første jeg tenkte på mtp speedometeret var at det kunne være dårlig kontakt på føleren på diffen, eller at føleren evt. var defekt. Men dette kan vel neppe være tilfelle siden forbruksmåleren kutter samtidig som speedo`n? Hvordan henger disse to sammen? Er forbruksmåleren avhengig av å vite farten for å fungere sikkert?

Eksakt hva kan evt. være galt med selve instrumentpanelet i såfall for å få sånne symptom? Noen som har vært borti noe det samme?

EDIT: alle de andre funksjonene og lampene i instrumentpanelet har fungert som de skal hele tiden.

Skrevet

Turtelleren har vel ingen sammenheng med føleren på diffen? På e34 er det vertfall instrumentet som forårsaker dette problemet,kodestikket eller printplate...:)

Og økomåleren er vel avhengig av både fart og turtallssignal for å beregne forbruk..

Skrevet

Beklager, SPEEDOMETERET som er ustabilt naturligvis. Har endret det i første innlegget nå :D Bra noen er våkne her, hehe

Men dersom forbruksmåleren er avhengig av å vite farten, så kan jo muligens føleren på diffen være synderen likevel da? Forbruksmåleren streiker fordi speedo`n kutter?

Skrevet

Da skal jeg sjekke dette så snart jeg får tid :) Går ut i fra at føleren er lik på både stor og liten diff?

Skrevet

Det er jeg ikke sikker på..:) En annen ting du merker om det er føleren på er om viskeren er litt rar,vertfall på andre bmw'er,den vil ikke gå på raskeste hastighet....men vet ikke helt hvordan dette er på e30..:)

Skrevet
jeg tok føleren fra den lille over på den store, så ja, det passer ;)

Høres bra ut, siden jeg ikke har en stordiff liggende i reserve.

Skrevet

speedometer og forbruksmåler henger selvfølgelig sammen, for det blir vel litt vanskelig for forbruksmåleren og vise riktig forbruk pr mil, når den ikke vet hvor fort bilen går...skjønner? :D

Skrevet
speedometer og forbruksmåler henger selvfølgelig sammen, for det blir vel litt vanskelig for forbruksmåleren og vise riktig forbruk pr mil, når den ikke vet hvor fort bilen går...skjønner? :D

Var akkurat det jeg kom fram til etter litt logisk tankevirksomhet her :)

Skrevet

når du først er der bak, vask kontakten med elektronikk rens, og gjerne klem sammen stikket litt, slik at den sitter bedre. det måtte jeg gjøre på min, da jeg mistet speedo hver gang jeg spant :P

Skrevet

Går egentlig ut i fra at det bare er dårlig kontakt som forårsaker mine problemer, siden den funker litt av og til. Så jeg skal prøve å rense opp der bak og sørge for at den sitter skikkelig før jeg evt. bytter føler.

• 1 month later...
Skrevet

Problemet er løst da jeg fant ut at det var brudd i ene ledninga på kontakten på diffen. Da jeg fiksa dette fungerte alt som det skulle :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...