Gå til innhold

8:2:1 hvor tykk topp pakning? Noen som har en slitt til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg søkte litt, fant formelen som lå her, da kom jeg fram til:

Slagvolum 2494 antall sylindere 6

OFV = 53.29 og NFV = 57.73

Men her stopper mitt lille hode, skjønner ikke mer av formelen, som sagt har jeg søkt litt og hørt at 3mm mls skal gi ca. 8:0:1 i komp, men ca holder ikke, derfor vil jeg gjerne få det bekreftet.

Så vidre vil jeg gjerne spørre om noen har en gåen topp pakning til m20b25 og kvitte seg med, siden jeg skal få laget en kobber pakning på mål, motoren skal gå med turbo, derfor bytter jeg bare pakningen først som sist.

Legger ved formelen takk til S3TR:

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

For vår motor bilr dette med 9,8 i komp:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

Skrevet

3 mm vendehøyde (om vi går ut ifra at stemplene ikke kommer over blokka før de vender) er ikke direkte optimalt...

Jeg ville mye heller brukt en tynnere toppakning, fått ned kompresjonen på annet vis, og eller ladet med mindre trykk.

søk litt på nettet om squish og quench area.

Skrevet

skal ikke lade så masse, 0,8 til 1 bar tenkte jeg, Har squish så mye og si?

Husker i moped tia, da var det endel av de heftigste sylindrene som måtte ha riktig squish, er dette tilfelle på bil også? Hvorfor vil egentelig tykker topp pakning være ett dummere alternativ enn dreide stempel?

Skrevet

Leste nå om endel som hadde hatt dårlig erfaring med kopper pakning.

Hvordan kompresjon får man med diesel veiv og b20 råder? man må skifte rådelager når man skifter veiv og råder? må man slipe veiv også? ser ut til at det blir veien og gå, hva tror dere?

Skrevet

når du man først deler motoren så ville vertfall jeg ha over halt alt og skiftet legerene. men vist diesel veiven er uskadet trenger man vell ikke og slipe den. eg ville godt for diesel veiv vist du har tilgang til dette.....

Skrevet

vi prøvde kobber på en merce her for en stund siden.

den lakk så mye at jeg blei våt på beina.

denne blei forvarmet og montert med kobberspray osv.

Bare søppel spør du meg - men om du får det tett skal det være bra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...