Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som tittelen sier, lurer jeg litt på hvor vannet blir av.

Jeg fyller må ukentlig fylle på vann på min M20B20 motor.

Har byttet ekspansjonstanken for én mnd siden, siden den lakk.

Nå er det (utad) ingen lekkasjer igjen i motorrommet,

men likevel forsvinner det vann.

Har sjekket, og avkreftet følgende:

1) Skum i oljelokk

2) Brusing i ekspansjonstanken

3) Synlige lekkasjer.

Det er ingenting av disse symptomene.

Kan det fortsatt være toppakning som feiler,

kan det være lekkasje i vannpumpehus?

Posted

Er det ingen lekkasjer fra radiator, varmeappregister, slanger osv. men vannet blir borte bruker motoren vann og toppen må av. Trykktestsystemet ditt. Da får du frem den minste lekkasje fra f. eks radiatoren :)

Posted

Glemte å si at radiatoren også ble byttet, beklager dette..

Byttet først ekspansjonstank, for så å finne ut at det var selve radiatoren som var lekk.

Men, nei, finner ingen lekkasjer utover det som har vært i selve radiatoren.

Men, kan det slippe vann ut gjennom toppakning, uten symptomer?

Posted

Er helt sikkert toppen/toppakningen. Det er (til tider) hinnsides mye damp ut eksosen, men dette er hovedsakelig mens motor er kald. Kan det tenkes at det blir tett (nok) når motor blir varm?

Det er liksom ingen problem å kjøre 10-20-30 mil, men ti turer tur/retur jobb (ca. 5-10 min hver vei), så er det plutselig magisk tomt ..

Posted

Kan det være fra vannpumpen din det lekker?

745'n min hadde jeg det slik at jeg måtte fylle på pittelitt ekstra kjølevæske 1 gang i måneden eller noe klarte ikke å finne ut av hvor vannet ble av. Etterhvert ble problemet verre og verre og jeg måtte etterfylle kjølevæske 1 gang i uken, før en kjølevannslange tilslutt poppet av og jeg kjørte litt under en km uten kjølevann på bilen, etter dette måtte jeg etterfylle annenhver dag og det dryppet tydelig ut under bilen.

Jeg fant ut at det var vannpumpen som var lekkasje på, noe som var veldig vanskelig å se ettersom den står så trangt plassert nedi der og det rant kjølevæske langs vannpumpen, ned motorblokka og fordampet lengre ned uten å dryppe så man kunne lete etter lekkasjen.

Jeg byttet vannpumpen etter at jeg fant ut det va den som var lekkasje på og etter dette har jeg kjørt i et par måneder nå og kjølevæskenivået har ikke flyttet seg 1mm engang! :P

Min bil ryker også når den er kald, spesielt hvis den har stått i ro lenge og/eller nå som det er så kaldt ute. Men dette pleier å gi seg nå motoren får litt temperatur, og ettersom det ikke minsker med kjølevæske så er det nok neppe toppakning eller topp som er skyld i at den ryker. :)

Tror det er helt normalt på mange eldre BMW'r at de ryker litt når de er kald, uten at det er noe farlig med det.. :)

Undersøk ihvertfall vannpumpen din, virker som du har samme "symptomer" som jeg hadde når min vannpumpe gradvis ble verre og verre. :)

Posted

Som sagt av andre,trykktest anlegget mens anlegget inspiseres. Toppakningen kan sjekkes med samme test,bare start motoren og sjå etter trykk-svingninger.

Posted

Trykktest skal bli, men vannpumpen skal skiftes samtidig med reg-reim til våren, men får gjerne fremskynde dette litt. Ser sannelig ikke bort i fra at det gjerne er der feilen ligger. For, som sagt - alt er skiftet av deler hvor vann nå kan komme ut. Om man da utelukker topp(akning), så er det vel strengt tatt bare vannpumpen igjen. Og det er vel en kjennsgjerning at de vannpumpene kunne ha vært produsert i bedre kvalitet ..?