Gå til innhold

kluss med checkpanel/speedo/serviceintervall-lampe

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld begynte plutselig fremlyslampa å lyse på check-panelet.. Jeg skrudde av tenninga, men lyse lyste fortsatt.. så tok jeg av batteripolen en liten stund, å når jeg satt på igjen så lyste motoroljelampa.. prøvde å bytte chek-panel uten noe annet resultat. etter dette begynte også turtelleren å slutte å virke. så tok jeg av batteripolene på nytt, ca 3 timer. Da var lysene i checkpanelet borte, men de to siste i serviceintervall-lampa behynte å lyse konstant.. turteller funker fortsatt ikke. prøvde på nytt å ta av batteripolene og da startet lampa for fremlys å lyse, de to siste på serviceintervall lyser og turteller virker ikke.. :shock:

Noen som vet hva som kan være galt?? Så irriterende at det lyser når egentlig alle skal være mørke..

Jørgen

Skrevet

Hei Jørg

Hiver meg på denne jeg også, hvis det er greit?

Har akkurat samme problemet på e30 caben min. De to siste lysene i service-intervallet lyser når tenning er av. Og forbannet over at turteller ikke fungerer. Har hatt det slik et år nå jeg :)

Mvh Trond

Skrevet

ja de lyser konstant til meg også.. og lyset i checkpanelet til fremlysa.. mulig jeg skal prøve å ta diagnose på den i løpet av uka. en kjenning her i krsund har hvist et program for e30. så vi får se da.:) irriterende ja. !! turtelleren virket litt i går igjen etter at jeg tok av batteripolen en halvtimes tid. men neste gang jeg starta igjen så var den døøøød.:(

Skrevet

Noe av det samme problemet her i gården. Hos meg begynner serviceindikatorlampene å lyse når turteller ikke fungerer og motsatt. Jeg tok ut instrumentene og byttet batteriene i printplata som står horisontalt under speedo og turteller. Det hjalp helt til jeg byttet batteriet i bilen for noen dager siden. Når jeg satte nøkkelen i tenninga igjen, virket ikke turteller og indikatorlysene kom på. Håper det duker opp noen som har svaret vi leter etter, men tror enden på visa blir at jeg bytter hele instrumentboksen.

Skrevet

riktig.. funker ikke check-funkjsonen etter oppstart heller. da skal jo den blinke i speedo og slukkes etter trykk på bremsepedal eller check-knappen.. har jeg så klart akkurat solgt det andre speedometeret mitt da.:P

gammlingen mente det kanskje kunne være jordningsfeil en plass. men vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne å lete.. MEN, skal til en bekjent å prøve å ta diagnose på den i dag for artighets skyld mest. se om det kan komme frem noe der vettugt der..!

Skrevet

Kunne du postet resultatet hvis diagnosen gir relevante svar? Kanskje det er mulig å nøste opp problemet...

Skrevet
Kunne du postet resultatet hvis diagnosen gir relevante svar? Kanskje det er mulig å nøste opp problemet...

Skal se nå hva denne diagnosen kan gi meg, å kommer det noe relevante svar blir det så klart lagt ut her til hjelp for andre.:) Har ikke så store forventninger siden det er en gammel bil, men hadde den kunne funnet ut hva dette er hadde det vært genialt! Hvis ikke blir det vel å begynne å feilsøke i ledninger, sjekke jording osv.. var i grunnen dette jeg håpet litt på at diagnosen kunne fortelle.. :roll: Men skal dit i 6 tiden, så kommer med svar her når jeg kommer hjem igjen.! :)

Skrevet

Kan oppdatere denne jeg,

Fikk ikke kontakt med hjernen, eller noen vitale deler av bilen ved diagnose så derfor startet den manuelle feilsøkingen.

Vi fant et bol med hjemmemekk av kabler som var svidd av og "reparert" Så i kveld loddet vi om og satte på krymestrømpe på ødelagte ledere, men dette løste ikke problemet, men vi fikk opp bremsesjekken på check control om jeg ikke tar helt feil, noe som man ikke fikk opp tidligere, så det hadde noe godt for seg!

Feilsøking fortsetter etter studering av el-skjema...

Forresten Jørgen, tok vi ut diagnosepluggen fra diagnosekontakten? Har ikke vært ut og sjekket om du hadde gjort det, for jeg har ihvertfall ikke gjort det :)

Skrevet

prøv å la batteripolen være av over natta etter du har skiftet over, kan jo være håp... Funnet fram el-skjema nå så vi får se hva jeg finner ut

Skrevet
prøv å la batteripolen være av over natta etter du har skiftet over, kan jo være håp... Funnet fram el-skjema nå så vi får se hva jeg finner ut

skal ta av når jeg ser etter stikket til diagnosen!! jepp:)

Skrevet

da har jeg funnet feilen på chekcpanelet!! etter jeg bytta cd-spiller så oppstod det faktisk. da jeg tok ut spilleren i dag fulgte jeg plussledningene, og fant ut at den ene røde som var kobla på den gule ACC som går i spiller gikk til en mystisk ledning i bil-ledningsnettet. tok ut denne, å VIPS så funka chekcpanalet som vanlig. (alle fall enda). har ikke vært å kjørt, grunnet snø og jeg har sommerdekk på, men det virka alle fall ved oppstart.

Servicelampene lyser fortsatt konstant. Turteller og temp er kommet tilbake etter jeg var ut med speedo i sta.. målte også batteriene på printplata, og de var 1.3V, så de er ikke ødelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...