Helleberg Skrevet Januar 26, 2009 Share Skrevet Januar 26, 2009 Hvor begynner jeg? Hører så mye rart rundt dette temaet. Synd organiserte norge virker så korrupt og tilfeldig på dette området. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 26, 2009 Share Skrevet Januar 26, 2009 Ta kontakt med din nærmeste Trafikkstasjon og håp på at det er noen der som ikke har hørt om de nyeste direktiver. Det har skjedd før, hehe. I praksis er det så godt som umulig, om du ikke bruker en formue på vektletting, TUV tur, en stor papirmølle. Motoren må du ha kvittering for (og hvor kommer fra noen ganger), samt at du må papirer på alt som ikke står orginal på en E30 til vanlig. Siden man hverken får nedjustert antall sitteplasser eller oppjustert tillatt framakselvekt til den høyeste spesifikasjon blir det ofte problemer. I mitt vognkort står det faktisk noe så dumt som at hvis jeg senker den 20mm så blir tillatt nyttelast redusert med 120kg! Det kan umulig vært en teknisk begavet person som fant på det. Som kjent dimensjonerer man jo fjærene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 26, 2009 Share Skrevet Januar 26, 2009 I mitt vognkort står det faktisk noe så dumt som at hvis jeg senker den 20mm så blir tillatt nyttelast redusert med 120kg! Det kan umulig vært en teknisk begavet person som fant på det. Som kjent dimensjonerer man jo fjærene. seriøst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helleberg Skrevet Januar 26, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2009 Det jeg ikke kan forstå er tanken bak regelverket. Er det et naivt ønske om at denne type ting blir borte? "Lukker vi øynene lenge nok velger senere generasjoner andre hobbyer?" Hadde det ikke vært mye bedre for alle om filosofien var, " Vi skal bistå med råd under og etter bygging slik at bilen din blir godkjent og teknisk forsvarlig" Alternativet med 300hk og 316/518 bremser må jo uansett være verre. Men det er jo sånn det blir! Typisk norsk! Men ok, TUV er greit det ordner jeg. Kvittering på motor er ok. Men papirer på andre deler, blir ikke det overflødig med TUV papirer? Men lette bilen, hvor mye? Er det noen her som har eller har hatt en dialog med noen hos BT? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Januar 26, 2009 Share Skrevet Januar 26, 2009 Det jeg ikke kan forstå er tanken bak regelverket. Er det et naivt ønske om at denne type ting blir borte? "Lukker vi øynene lenge nok velger senere generasjoner andre hobbyer?" Hadde det ikke vært mye bedre for alle om filosofien var, " Vi skal bistå med råd under og etter bygging slik at bilen din blir godkjent og teknisk forsvarlig" Alternativet med 300hk og 316/518 bremser må jo uansett være verre. Men det er jo sånn det blir! Typisk norsk! Men ok, TUV er greit det ordner jeg. Kvittering på motor er ok. Men papirer på andre deler, blir ikke det overflødig med TUV papirer? Men lette bilen, hvor mye? Er det noen her som har eller har hatt en dialog med noen hos BT? Med enkeltgodkjenning hos TÜV i Tyskland slipper du andre papirer på benyttede deler - dette går jo de god for som en del av godkjenningen de utfører. Hvilken årsmodell er motoren din? De med katalysator har strengere krav til avgass. Du må også oppfylle støykrav per den dato bilen din er registert. Angående vekt så må bilen etter ombygging ikke veie mer enn at samtlige sitteplasser er opprettholdt. Eks. maks tillatt totalvekt 1600kg - 375 kg i 5 sitteplasser = 1225 kg maks vekt bilen kan veie etter ombygging, da med full tank osv. Maks tillatt akselvekt foran/bak skal heller ikke overskrides. Bur kan man se langt etter så lenge bilen ikke har racing/rallylisens. Som du skjønner er veien til godkjenning lang, kronglete og dyr. Det værste er som noen over her nevner at ikke alle BT opptret likt ihht. regelverket til tross for at nå SFOOR finnes. Du må nesten bare ta kontakt med ditt lokale BT og ta det derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Januar 26, 2009 Share Skrevet Januar 26, 2009 eller godkjenne i sverige og så importere.. men, dyrt å importere da kan man likegodt ta en orginal sprek bil norge er et målboland som HATER bilister.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helleberg Skrevet Januar 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2009 Hva er vekforskjellen på S50 kontra M20? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristov Skrevet Januar 27, 2009 Share Skrevet Januar 27, 2009 Hva er vekforskjellen på S50 kontra M20? Du som har ferdig bil kan vel bare kjøre den på nærmeste vekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Januar 27, 2009 Share Skrevet Januar 27, 2009 Eneste BT krevde på min var kvittering på motor. Bilen ble vist hos Dekra i Tyskland hvor de la inn understell, bur,motor,bremser,gir i et "godkjennelsesdokument" som BT her hjemme fikk. Tidligere eier klarte også å godkjenne buret, men det tror jeg er utrolig vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Januar 27, 2009 Share Skrevet Januar 27, 2009 fant denne lista imin tråd.. ang. vekt på motorer som bmw har mekka sammen.. http://www.bimmerforums.com/engine_faq/ mvh Ray Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helleberg Skrevet Januar 28, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2009 Hva er vekforskjellen på S50 kontra M20? Du som har ferdig bil kan vel bare kjøre den på nærmeste vekt? Lettere å spørre her egentlig Eneste BT krevde på min var kvittering på motor. Bilen ble vist hos Dekra i Tyskland hvor de la inn understell, bur,motor,bremser,gir i et "godkjennelsesdokument" som BT her hjemme fikk. Tidligere eier klarte også å godkjenne buret, men det tror jeg er utrolig vanskelig. Ok, men var det TUV på alt av ettermonterte deler, eller krever ikke Dekra dette? fant denne lista imin tråd.. ang. vekt på motorer som bmw har mekka sammen..http://www.bimmerforums.com/engine_faq/ mvh Ray Takk Hmm, 35kg mer om jeg leste rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå