svidkopp Skrevet Januar 27, 2009 Skrevet Januar 27, 2009 Jeg har lest en del i forumet for å finne en årsak til at jeg ikke får skikkelig varme i kupéen i min '97 318 tds touring. Det virker som om det første jeg bør gjøre er å lufte kjølesystemet. Imidlertid finner jeg ingen lufteskrue på radiatoren. Ekspansjonstanken på min bil sitter ikke festet til radiatoren slik den gjør på bildene i Haynesmanualen, og jeg kan ikke se noen lufteskrue noe sted. Er det noen som vet hvor denne kan være? Forøvrig er bilen importert fra Tyskland i 1997, så jeg forstår at termostaten kan være en annen årsak, men motortemperaturen virker helt perfekt; viseren ligger stabilt like under kl.12 på panelet når motoren blir varm. Har noen erfaring med 318tds og kan komme med gode råd? Se bilder her:
///Mysild Skrevet Januar 27, 2009 Skrevet Januar 27, 2009 lufteskruen er rett ved siden av påfyllinga... men jeg vet ikke om det er samme radiator på din som på min da...
BMW318TDS96 Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Har samme motor og samme problem på min finner ikke noe lufteskrue på min heller har prøvd og få påfyllingen på høyeste pungt på bilen men dette har ikke hjulpet noe
evydaman Skrevet Januar 28, 2009 Skrevet Januar 28, 2009 Grunnen til at dere ikke finner noen lufte skrue er egentlig latterlig enkel.. Det er nemlig ingen. Det er selvluftende system på disse bilene.. Jeg stresset lenge med dette også. Gjør som du ellers ville gjort når du lufter, stå i en bakke med fronten opp, åpne lokket på ex tanken, hold turtallet jevnt på ca 3000 om. etterfyll med vann når det synker. Bilen må være varm når du gjør dette Lykke til
svidkopp Skrevet Februar 2, 2009 Forfatter Skrevet Februar 2, 2009 Takk for tips; det forklarer en del. Jeg forsøkte å lufte etter instruksjonene i forrige uke, men etter det ble varmen faktisk bare enda dårligere. Det tyder vel på at jeg er inne på problemet, men har gjort noe galt. * Hvor lenge ca. skal jeg lufte? 1 min? 5 min? 10 min? 30min? * Skal jeg etterfylle med frostvæske selvom nivået i ekspansjonstanken er korrekt når motoren er kald? Kan det i så fall bli for mye frostvæske i systemet? * Skal viften stå på maks i kupéen under lufting eller på minimum? Takknemlig for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå