Gå til innhold

Godkjenne s50b32 i 92mod 320


AndersM3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver å setter inn s50b32 i en 92mod 320i.

Skal ta motor og understell og bremser fra en 96mod M3, så jeg lurer egentlig på om noen her har gjort dette og godkjennt det. Er det da noen spesielle ting jeg bør tenke på osv?

Bare å dele erfaringer slik at prosessen blir enklere for meg :wink:

Mvh. Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å snakk med trafikk stasjonen der du bor. Be dem å blombe den M3, og at de tar bilder av bilen du bygger om. Ta også masse bilder selv, og kjøp de forsterker platene som du skal sveise ved innfestinga til diffen.

Må vel ha gammelt vogn kort og moms papirer.

Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å snakk med trafikk stasjonen der du bor. Be dem å blombe den M3, og at de tar bilder av bilen du bygger om. Ta også masse bilder selv, og kjøp de forsterker platene som du skal sveise ved innfestinga til diffen.

Må vel ha gammelt vogn kort og moms papirer.

Lykke til. :D

Vet du hvor man får kjøpt de platene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være fult mulig å få godkjent ombygd dette. Ta kontakt med din trafikkstasjon.

Har du kontrol over startsperren som er på m3 3.2L motoren?

Nja, driver å pusler med litt info samling til det også. Tror jeg skal finne ut av det. :o .

Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler å søke før du begynner å bygge også. De er ikke alltid like blide hvis du brått kommer kjørende med en ferdig bygd bil for så spøre om godkjenning..:)

Trenger også kvittering på donorbil/donormotor, men det har du sikkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis men ja om du har tilgang på m3 tenningslåsen også så kan det være greit å ha, men som regel så selger jo folk bare motoren og bruker bilen til noe annet prsojekt.

Jeg har bygd om en 320 93modell (som ikke har EWS II) til 95 mod 328i (vilket har EWS II samme som m3 3.2Literen)

Det du må passe på er å få med ECUen, EWSII boksen og nøkkel fra M3en (alt må stamme fra samme bil da de må være kodet sammen)

Det finns vel også utstyr for å kode disse delene sammen men det vet jeg ikke hvem som er i stand til å gjøre.

Det er en fordel om du får med ledningstumpene og stikken/socketen som skal stå på EWSII boksen, da kan du bare skjøte disse med noen ledningstumper du selv har, men det jeg gjorde var å ta noen PN ledninger og sette på issolerte kabelsko for å dytt innpå vær pin det ble bra kontakt slik.

Det skal draes et par ledninger fra EWSII boksen og til sende/motakerboksen (den lille som skal stå ved rattstammen)

Denne har 3 små pins, jeg brukte bare noen bitte små neater fra en viftekontakt fra en PC med noen små ledninger og fikk festet dem til vær enkelt pin.

Det skal også en ledning fra EWSII boksen og frem til motorkontakten også, mener det var pin7 (hvit/lilla) men det må jeg sjekke opp. Denne bare kutter man og skjøter med den ledningen fra EWSII boksen (pin nr 7 vil ikke bli brukt til den nye mootren uansett)

Det er gjennom denne kabelen at EWSII boksen gir klarsignal til ECUen om at den nå kan starte.

Det skal også et par kabler til jord (permanent) samt en skal til Live pluss (slik at den får spenning når man vrir om nøkkelen) dette finner du ved tenningslåsen, husker ikke nøyaktig hvilken ledning jeg brukte her men det kan jeg sjekke opp, det samme gjelder hvilken pin som skal hvor osv, alt ligger på en annen PC jeg har.

Det høres litt innviklet ut men det er egentlig ikke så vanskelig, har skjema og div på den andre PCen om hvordan det skal kobles så kan gi deg det seinere.

Om det skal være noe spørsmål angående EWSII så kan du bare sende PM, så skal jeg få se om jeg kan få svart så godt jeg kan samt litt mer detaljert enn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Jeg hiver meg på her, jeg går og drømmer litt om og putte en 3.0 M3 motor i min compact..

Bilen jeg henter motor fra er en 97 mod.

Bilen motoren skal inn i er en 96mod.

Vil denne starte rett opp om jeg slipper den nedi og bytter ECU og EWS II modul over fra donor bilen til min og henter chippen fra M3 nykkelen og setter den inn i min? Eller må jeg bytte transponder ringen rundt tenningen og den sorte boksen den er koblet til og?

Har lest litt på nett om dette men har ikke funnet noe fasit svar på det, og ser noe snakk i ombygging fra OBDII til OBDI, er dette noe som jeg må gjøre eller er begge biler OBDI? Når kom BMW med OBDII?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan du har en S50B30 fra 97 da den ikke ble produsert etter 95 men ja, transponder ringen samt den lille svarte boksen som ringen er festet til trenger du ikke bytte.

Bytt boksene samt sette den M3 chippen i den nøkkelen du bruker så skal den starte.

OBDII kom vel i 96 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Mysen trafikkstasjon?

En kompis søkte der om ombygg fra 316 til 325, og fikk ja til dette...

Bør vel være lettere å få gokjent 320 til m3 mtp akselvekter osv?

Så det bør la seg gjøre :-)

Ang vekter, så må du holde deg innenfor akselvekter som står i vognkort på bilen du skal bytte om (320).

Kan vel da være greit å vente med å flytte over skinn interiør osv, om du har det, for å spare litt vekt.

Mener også at den skal vises/veies med full bensin tank.

Finnes noen triks for å spare litt vekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...