Tomasino Skrevet Februar 1, 2009 Skrevet Februar 1, 2009 Opplever vinterproblemer med min kjære BMW. Etter å ha opplevd flatt batteri, toppladet det og så flatt batteri på nytt, kjøpte jeg etter råd fra mekaniker et kraftigere Sønnak Powerline 100aH for å sikre meg gjennom vinteren. Har nå opplevd flatt batteri igjen. Bilen kjøres alt fra 6 km til 180km pr dag, og selv om utstyrsnivå krever mye batteri skulle man tro at den klarte å vedlikeholdslade seg selv. Er dette et "vanlig" problem? Er det andre løsninger på dette enn å vedlikeholdslade batteriet innimellom? Det kjedeligste er at man må innom verksted etter at det har vært helt flatt for å nullstille aktiv styring m.m. Takker ellers for et supert forum! Mye bra info for en nybegynner her!!
|_BMW_| Skrevet Februar 1, 2009 Skrevet Februar 1, 2009 Heisann! Har faktisk akkurat samme bil som deg med akkurat det samme problemet. Jeg gjorde som deg og kjøpte et 100ah nytt batteri, men på disse bilene må du inn på bmmw og få de til og registrere et batteribytte i bilen, slik at den lader riktig til akkurat dette batteriet osv. I mitt tilfelle var ikke batteriet jeg hadde kjøpt bra nok siden bilen var utstyrt med webasto og det ikke var mulig og registrer mitt nye Varta 100ah batteri til bilen, så jeg måtte kjøpe nok et nytt batteri til over 3000 kroner hos BMW:/ De begrunnet dette med at jeg måtte ha et AGM batteri så lenge jeg hadde webasto....
Tomasino Skrevet Februar 1, 2009 Forfatter Skrevet Februar 1, 2009 Takker for svar. De var tomme for batteri hos Bavaria i Haugesund, så da ble det Sønnak. Det er visst Varta som står oppført som "original" batteri til BMW. Bavaria Haugesund var meget serviceinnstilt og de utførte reset av elektronikken samt innstallerte Sønnak batteriet gratis ettersom jeg hadde betalt for reset for kort tid siden. Forsto at 100ah var midt i mellom Varta versjonene som ble brukt på enten 95 eller 110ah, men at Sønnak batteriet også skulle være mer enn bra nok for bilen. Hvis eneste løsning er vedlikeholdslading 2-3g i mnd på vinteren er eneste løsning må man kanskje bare godta det:)
|_BMW_| Skrevet Februar 1, 2009 Skrevet Februar 1, 2009 skjønner... Men vedlikeholdslading er ikke holdbart på en slik bil... Har ikke noe som kan trekke strøm noen steder da? Går jo ann og ta av plusspolen bak og måle hvor mye strøm bilen bruker når den ikke går og alle lamper osv er av... evnt. ta ut en og en sikring for og finne hva som evnt trekker mye strøm...
nøytralturn Skrevet Februar 2, 2009 Skrevet Februar 2, 2009 skjønner...Men vedlikeholdslading er ikke holdbart på en slik bil... Har ikke noe som kan trekke strøm noen steder da? Går jo ann og ta av plusspolen bak og måle hvor mye strøm bilen bruker når den ikke går og alle lamper osv er av... evnt. ta ut en og en sikring for og finne hva som evnt trekker mye strøm... hmmm... skeptisk! hvis bilen er så kilen mht å bli spenningsløs- så bruk heller et tangamperemeter!, som en hvilken som helst elektriker har. så slipper du å ta av polen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå